Är det någon som vet hur man byter ut detta vägguttag ifrån 1984?

• Gammalt dubbelt vägguttag vid list på blommigt tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ett "sockeluttag". De jag sett består av ett vanligt infällt uttag fastskruvat i en plastdosa som sedan sitter skruvad i väggen. Rören med tåtarna i kommer sedan upp ur golvet.Troligen går det att byta bara uttaget mot ett nytt ojordat vanligt infällt uttag, skruva av locket och se efter. I annat fall får man byta sockeluttaget komplett.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Tack för tipset. Jag skulle helst vilja byta ut hela sockeluttaget för det inte speciellt snyggt. Ser konstigt ut att behöva dela den nya listen jag skall sätta dit efter att ha tapetserat och lagt golv. Men jag får väl börja med att skruva isär. Får man byta ut hela sockeln själv utan att vara behörig montör?

A Akos skrev:
Tack för tipset. Jag skulle helst vilja byta ut hela sockeluttaget för det inte speciellt snyggt. Ser konstigt ut att behöva dela den nya listen jag skall sätta dit efter att ha tapetserat och lagt golv. Men jag får väl börja med att skruva isär. Får man byta ut hela sockeln själv utan att vara behörig montör?
Troligtvis behöver du en sockel, kablarna till vägguttaget kommer med all säkerhet från golvet. Det är därför man sätter en sockeldosa och snyggt är det inte.

Du har som sagt med all säkerhet kablarna upp ifrån golvet och vill du inte göra en ombyggnad och försöka fälla in dom i väggen och sätta en dosa där så lär du har kvar denna lösningen. Själva uttaget är ett helt vanligt infällt uttag så det byter man lätt mot ett nytt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.