18 581 läst ·
150 svar
19k läst
150 svar
Vad ska man acceptera? fel dörr levererades!
Hur vet du det? Jag har inte sagt något? Jag blev lite putt på att de försökte skylla på mig när jag inte gjort något fel (i kundsupporten). Det är vad hela tråden handlat om.J Jocke Best skrev:
Utöver det har jag väl inte sagt något annat än att dörren måste gå att använda från både in och utsida (den mest trafikerade dörren här, då hemtjänsten kommer flera ggr om dagen dit), och att den måste gå att låsa (försäkringsskäl).
Samt att delarna måste passa ihop, oavsett om de är ”nya eller gamla”. Ingen vits med ett nytt dörrblad om det inte går att stänga...
Hade du allvarligt nöjt dig med mindre???
Men vem i allsin dar sätter in en ytterdörr som inte går att stänga???Snigla skrev:
Hur vet du det? Jag har inte sagt något? Jag blev lite putt på att de försökte skylla på mig när jag inte gjort något fel (i kundsupporten). Det är vad hela tråden handlat om.
Utöver det har jag väl inte sagt något annat än att dörren måste gå att använda från både in och utsida (den mest trafikerade dörren här, då hemtjänsten kommer flera ggr om dagen dit), och att den måste gå att låsa (försäkringsskäl).
Samt att delarna måste passa ihop, oavsett om de är ”nya eller gamla”. Ingen vits med ett nytt dörrblad om det inte går att stänga...
Hade du allvarligt nöjt dig med mindre???![]()
Det förstår vi inte och inte heller varför inte snickaren såg det, helt otroligt
Du är otroligt tjatig. Jag tror att du hittar svaret på just den frågan rätt tidigt, om inte redan i första inlägget så på första sidan. Det är sen svarat på gång efter gång. Lik förbannat har du ställt den om och om igen som om du hängt upp dig. Ta dig samman och gå vidare.P Putte 9497 skrev:
Möjligtvis att jag läser in lite mer missnöjdhet än vad du kände i verkligheten i dina inlägg.Snigla skrev:
Hur vet du det? Jag har inte sagt något? Jag blev lite putt på att de försökte skylla på mig när jag inte gjort något fel (i kundsupporten). Det är vad hela tråden handlat om.
Hade du allvarligt nöjt dig med mindre???![]()
Kanske jag hållit på mer med just dörrar och lås för att tycka att man borde insett felet direkt, men jag hade nog själv varit svinnöjd med en ny produkt på tre veckor. Låt säga att jag beställt nåt jag inte håller på med i vanliga fall och packat upp och använt, via en hantverkare, tex att jag beställt easy uptapeter, och min målare, som eg inte är inhyrd för att tapetsera packar upp dessa och smäller upp med vinyllim. Efter en vägg upptäcker han att det är papperstapeter. Min dyra rulle är nu kass. Jag hade nog varit lite spak när jag reklamerat i det läget men blivit rätt glad om de skickat en ny gratis på nån vecka. Lite så. Men nu överlåter jag till övriga att ha en åsikt. Slutet gott allting gott.
Attans nu drog jag in en målade i ekvationen med!
De gamla dörrarna har vi sparat för att renovera/laga i framtiden, dörrkarmen bygger vi dock ny för de tidigare ägarna hade satt fast deras variant lite för väl (fick bryta loss den från husstommen)J Jocke Best skrev:
Vi vet inte var vi ska ha dem direkt, men gamla pardörrar är vackra och antingen hittar vi en plats för dem när de är färdigrenoverade eller så säljer vi dem (de är tyvärr för smala för att ha där de satt, behöver vara en handikappvänlig gångdörr där).
Därför vi valde att köpa ett dörrparti ist för pardörrar!
EDIT:
Du kanske menade den fellevererade altandörren?
..inte de gamla pardörrar vi hade innan??
Isf vet jag inte riktigt. Har inte tagit för givet att allt blir kvar.
Generellt tror jag inte det passar in ett så stort parti någonstans (förutom till hålet vi köpt partiet till) utan att bygga om husets bärande konstruktion.
Redigerat:
FORTFARANDE.... JAG ser inga problem med att borra ett hål och montera ett jäkla trycke själv på en dörr! Om jag bygger en egen ytterdörr så är det fasiken inga hål på den från början, alls!P Putte 9497 skrev:
Förlåt för att jag har mer erfarenhet av att bygga dörrar än att köpa färdiga.
Hade jag tyckt (trott) att det var ett problem med bristen på hål på dörren hade jag ju såklart aldrig monterat den!
Nästa gång jag köper en ny dörr ska jag verkligen förhöra mig om alla ”hål” som varje dörr bör och ska ha innan jag monterar dem. Det borde ju rimligen också finnas färdiga hål i de nya dörrarna för både sjutillhållar-lås och titthål - då många väljer att ha sådana.
För nu har jag lärt mig, the hard way, att borra hål i nya dörrar är ett ”big no-no”. De ska vara förborrade överallt.
Svårt att gå vidare när jag inte förstår förfarandetF fsn skrev:
Japp - för jag har bara varit missnöjd med kundsupporten i ett par dagar (när de var lite smått otrevliga i sin kommunikation med mig) i övrigt har jag faktiskt lovordat deras kundsupport i hela tråden).J Jocke Best skrev:
Vi skulle också vara svinnöjda med en sådan lösning
ha en trevlig kväll/dag/natt
(beroende på när du ser detta)
Låt mig börja med att säga att vi ser på saken som "färdig".. vi har bara haft lite otur om man säger som så. Men vi var aldrig ute efter "mer" än vad vi beställt (oavsett vad vissa i tråden verkade tro). Vi tyckte dörren var jättefin som vi fick från början, men ja.. vi kunde inte direkt använda den som tänkt.
De var ju lite halvt otrevliga i början när "felet" upptäcktes. Men det rättade till sig när de insåg att vi inte tänkte gå med på vad som helst. De höll en bättre ton i kontakten efter det.
Vi fick ett helt nytt dörrparti skickat till oss (vi hade gått med på en "dörr" bara om de kunde garantera att alla delarna passade ihop i fönsterpartiet/karmen osv. men det var tydligen lättare med ett helt nytt parti). Det dök upp strax innan jul har jag för mig. Vi fick behålla det gamla också - de sa åt oss att vi kunde bara haka på och av de delar vi ville för att få ihop dörren/partiet.
Nu kommer ni säkert att skratta, men jag skrattade inte då.. (då ville jag bränna upp alla dörrar överallt i världen haha)
Dörren/dörrpartiet vi fick, det nya.. kunde vi inte få upp dörren på
(den hade dock hål för trycke och lås på bägge sidor - vi kollade noga denna gång)!
Dvs vi fick inte ens av det från pallen den kom levererad på
(den vägde ju typ 140 kg, så man hänger av dörrarna och flyttar delarna var för sig) det var så lätt sa alla.. jojo.. de har inte träffat på vår dörr! Försökte öppna med skruvmejsel, monterade trycket, låset osv (vi tom flyttade dörren ifall den på nått vis satt i spänn). Försökte puscha/knacka lite försiktigt med kofoten - men den rubbades ej och det hela kändes hur fånigt som helst.
Jag menar, vi ville ju inte bryta sönder nya dörren! Vi ville definitivt inte göra nått fel!
Det var liksom vår andra dörr, vi ville inte ha en tredje! (just då ville jag inte ha nån dörr alls)
Åter igen hamnade vi i kontakt med supporten (den trevliga delen..) och de sa att det skulle bara vara och "göra sådär" och det fungerade ej. De bad oss då ta dit en låssmed på deras bekostnad för de trodde det kunde vara fel på stånglåset.
Låssmeden dök upp några dagar senare och han talade så glatt om att det var första gången han skulle "bryta sig in" i en dörr som stod på en pall..
(det var faktiskt lite kul även då ..även om jag var arg/sur). Han försökte lirka i låset och kontrollerade gångjärnen.. vi försökte flytta pallen igen med dörren..och han muttrade surt i 10 minuter innan kofoten kom fram. Efter våld och lite mer våld.. lyckades han få upp dörrfan.
Han hade ju då gjort sin del.. (han kontrollerade låset osv såklart, men det fungerade) men han sa åt oss att inte stänga dörren igen förrän den var på plats och monterad där den skulle vara. För den satt lite i spänn på pallen - och försökte vi tvinga igen dörren igen så skulle vi få samma problem än en gång. (Så nu knöt vi fast dörren på pallen och plastade in lite igen.. i väntan på att vädret skulle bli bättre så vi kunde kontrollera/byta dörr).
Låssmeden påpekade att om vi hade problem när dörren väl var på plats, skulle vi ringa honom igen..
Allt kändes väldigt fånigt och irriterande kan jag tala om.
Efter några dagar var vädret bättre och vi skulle byta ut dörren
Tror ni det gick bra? nä precis..
(eftersom vi monterat den första karmen redan så var det ju lättast att göra så som de ville från början.. dvs bara haka på de nya dörrarna som de skickat)
Det visade sig att dörren inte alls var så lätt att "bara haka på". Problemet från pallen följde med till "gamla karmen". Skälet till att den satt i spänn på pallen/i karmen där är att det var lite skevt.. 3 av 4 gångjärn satt på fel höjd.. och den gick ju inte att stänga alls (vilket den inte gjorde på pallen heller, jag fattar inte hur snickarna som gjort dörren fått igen den för leverans..)
Än en gång kontakt med supporten, men den här gången sa vi att vi fixar detta själva. Vi var "nöjda" trots att dörren just då inte gick att stänga. Vi ville inte ha någon tredje dörr!
Vi lyckades flytta några gångjärn (inte så lätt när man måste borra/skruva så nära de gamla hålen) och sätta brickor på annat håll.. så att vi iaf fick igen dörren tillslut. Dock passar ju inte fönsterdelen ihop med dörren heller när höjderna ändras.. så ja..blääää .....
Vi har iaf temporärt löst problemet. Med mycket våld kan vi tom låsa den numer.
Tyvärr kan inte alla det dock.. (det måste åtgärdas).
Så vi måste helt enkelt bygga en helt ny karm själva här i sommar (som sagt, ingen av de två levererade passar
)
Så förhoppningsvis har vi en normalt fungerande dörr till hösten 2020.
De var ju lite halvt otrevliga i början när "felet" upptäcktes. Men det rättade till sig när de insåg att vi inte tänkte gå med på vad som helst. De höll en bättre ton i kontakten efter det.
Vi fick ett helt nytt dörrparti skickat till oss (vi hade gått med på en "dörr" bara om de kunde garantera att alla delarna passade ihop i fönsterpartiet/karmen osv. men det var tydligen lättare med ett helt nytt parti). Det dök upp strax innan jul har jag för mig. Vi fick behålla det gamla också - de sa åt oss att vi kunde bara haka på och av de delar vi ville för att få ihop dörren/partiet.
Nu kommer ni säkert att skratta, men jag skrattade inte då.. (då ville jag bränna upp alla dörrar överallt i världen haha)
Dörren/dörrpartiet vi fick, det nya.. kunde vi inte få upp dörren på
Dvs vi fick inte ens av det från pallen den kom levererad på
Jag menar, vi ville ju inte bryta sönder nya dörren! Vi ville definitivt inte göra nått fel!
Det var liksom vår andra dörr, vi ville inte ha en tredje! (just då ville jag inte ha nån dörr alls)
Åter igen hamnade vi i kontakt med supporten (den trevliga delen..) och de sa att det skulle bara vara och "göra sådär" och det fungerade ej. De bad oss då ta dit en låssmed på deras bekostnad för de trodde det kunde vara fel på stånglåset.
Låssmeden dök upp några dagar senare och han talade så glatt om att det var första gången han skulle "bryta sig in" i en dörr som stod på en pall..
Han hade ju då gjort sin del.. (han kontrollerade låset osv såklart, men det fungerade) men han sa åt oss att inte stänga dörren igen förrän den var på plats och monterad där den skulle vara. För den satt lite i spänn på pallen - och försökte vi tvinga igen dörren igen så skulle vi få samma problem än en gång. (Så nu knöt vi fast dörren på pallen och plastade in lite igen.. i väntan på att vädret skulle bli bättre så vi kunde kontrollera/byta dörr).
Låssmeden påpekade att om vi hade problem när dörren väl var på plats, skulle vi ringa honom igen..
Allt kändes väldigt fånigt och irriterande kan jag tala om.
Efter några dagar var vädret bättre och vi skulle byta ut dörren
Tror ni det gick bra? nä precis..
(eftersom vi monterat den första karmen redan så var det ju lättast att göra så som de ville från början.. dvs bara haka på de nya dörrarna som de skickat)
Det visade sig att dörren inte alls var så lätt att "bara haka på". Problemet från pallen följde med till "gamla karmen". Skälet till att den satt i spänn på pallen/i karmen där är att det var lite skevt.. 3 av 4 gångjärn satt på fel höjd.. och den gick ju inte att stänga alls (vilket den inte gjorde på pallen heller, jag fattar inte hur snickarna som gjort dörren fått igen den för leverans..)
Än en gång kontakt med supporten, men den här gången sa vi att vi fixar detta själva. Vi var "nöjda" trots att dörren just då inte gick att stänga. Vi ville inte ha någon tredje dörr!
Vi lyckades flytta några gångjärn (inte så lätt när man måste borra/skruva så nära de gamla hålen) och sätta brickor på annat håll.. så att vi iaf fick igen dörren tillslut. Dock passar ju inte fönsterdelen ihop med dörren heller när höjderna ändras.. så ja..blääää .....
Vi har iaf temporärt löst problemet. Med mycket våld kan vi tom låsa den numer.
Tyvärr kan inte alla det dock.. (det måste åtgärdas).
Så vi måste helt enkelt bygga en helt ny karm själva här i sommar (som sagt, ingen av de två levererade passar
Så förhoppningsvis har vi en normalt fungerande dörr till hösten 2020.
Hur mycket fel satt gångjärnen?
Det var inte så att gångjärnen var justerbara i höjd och endast behövde justeras lite? (ibland kan man lossa locket överst på gångjärnen och justera höjden med en insexnyckel).
Ofta räcker det att slå in lite rä i de gamla skruvhålen men annars kan en rampamuff med skruv vara en lösning när det är svårt att få skruvar att dra.
Ofta räcker det att dra skruvarna lite snett.
Det var inte så att gångjärnen var justerbara i höjd och endast behövde justeras lite? (ibland kan man lossa locket överst på gångjärnen och justera höjden med en insexnyckel).
Ofta räcker det att slå in lite rä i de gamla skruvhålen men annars kan en rampamuff med skruv vara en lösning när det är svårt att få skruvar att dra.
Ofta räcker det att dra skruvarna lite snett.