835 läst ·
24 svar
835 läst
24 svar
Vad ska jag lägga för golv under köksskåpen?
Ska du ha 14mm parkett så brukar vi montera 15mm plywood med uppvikt plastmatta under skåpen. Mattan slutar mitt under sparksockeln och går ut över parketten lite för att eventuellt läckage ska synas på en gång.
Vilken typ av plastmatta använder ni? Vanlig golvmatta och gör ni då lite uppvik med svets eller något i bakänden så det blir en "skål" som bara är öppen framåt? Har du nån snygg bild på det så uppskattas detMatti_75 skrev:
(från en som överväger parkett i köket istället för klinkers med tätskikt under)
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 146 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 146 inlägg
Mycket lättare att bara lägga parketten och sen dra våtrumstätskikt under skåpen. Självklart med uppvik. Jag gjorde så nu senast. Garanterat tätt under skåpen och kvallpar det över i de här idiotiska byttorna man tvingas installera nu så rinner vattnet ut så att man märker det.Tomtom79 skrev:
Helt vanlig plastmatta. Gärna någon spillbit då det inte kommer att synasTomtom79 skrev:
Jag har lagt laminatgolv i 4 kök som jag blåst ut fullt och byggt upp igen, alltid lagt golv hela vägen in under skåpen. Minns att jag vid 1 av dessa återanvände det laminatgolv som låg där innan till att lägga under skåpen o då sparade in 2 paket av det nya golvet, samma tillverkare så de passade i varandra.
Aldrig upplevt några problem eller något alls som har med golvet att göra, det bara ligger där o gör sin grej liksom.
Enda hållbara argumentet för att inte lägga golv under stommarna är i min mening att det blir billigare med mindre materialåtgång, något man gör när "snabbt o billigt" är högsta prio.
Laminatgolv är ju i min mening mer lim och plast än det är trä, det kan mer eller mindre anses och behandlas som ett "dött" material.
Aldrig upplevt några problem eller något alls som har med golvet att göra, det bara ligger där o gör sin grej liksom.
Enda hållbara argumentet för att inte lägga golv under stommarna är i min mening att det blir billigare med mindre materialåtgång, något man gör när "snabbt o billigt" är högsta prio.
Laminatgolv är ju i min mening mer lim och plast än det är trä, det kan mer eller mindre anses och behandlas som ett "dött" material.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 146 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 146 inlägg
Ja. Och lägger man ett riktigt trägolv kommer man ju skruva det så det rör sig marginellt.K Kasken skrev:Jag har lagt laminatgolv i 4 kök som jag blåst ut fullt och byggt upp igen, alltid lagt golv hela vägen in under skåpen. Minns att jag vid 1 av dessa återanvände det laminatgolv som låg där innan till att lägga under skåpen o då sparade in 2 paket av det nya golvet, samma tillverkare så de passade i varandra.
Håller med om man kör laminat. Jag ville ha något riktigt tåligt så körde klick-vinyl som tillverkaren uppger är vattenfast ink skarvar (inte att ha i dsuchen såklart). Jag la det under skåpen och skarvarna har hållt sig förutom där kyl och frys står där det finns en liten glipa i en skarv nu. Så skulle tro att skåpen tynger ner betydligt mindre än tex kyl och frys.K Kasken skrev:Jag har lagt laminatgolv i 4 kök som jag blåst ut fullt och byggt upp igen, alltid lagt golv hela vägen in under skåpen. Minns att jag vid 1 av dessa återanvände det laminatgolv som låg där innan till att lägga under skåpen o då sparade in 2 paket av det nya golvet, samma tillverkare så de passade i varandra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden