FHar ett trägolv i köket som sitter ihop med övriga rummet. Nu vill jag fixa till köksdelen. Jag tänkte lägga en vinylmatta. Hur jämnt måste det vara?
Jag har eslipat och oljat golvet ca 2008 då jag också lade golvet
Den första bilden är köksdelén

• Trägolv i köksdel med naturliga knoppar och ådringar, färgat i skiftande nyanser, med dammsugare och köksskåp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv i köksdel, plankor med naturliga knothål, synliga mönster; omgivande föremål som förvaring och städutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P petboos skrev:
FHar ett trägolv i köket som sitter ihop med övriga rummet. Nu vill jag fixa till köksdelen. Jag tänkte lägga en vinylmatta. Hur jämnt måste det vara?
Jag har eslipat och oljat golvet ca 2008 då jag också lade golvet
Den första bilden är köksdelén
Hej, ni bör lägga skivmaterial t.ex. golvgips över trägolvet annars är risken att golvplankskarvarna syns genom vinyl mattan, eller att ni väljer ett annat golv än matta
Skivmaterialet måste klara plankgolvets ojämnheter

Det billigaste släta underlag du kan hitta är nog laminatgolv. Lägg det och sedan mattan på det.

Här ett för 70 kr/m²:
- https://www.byggmax.se/laminatgolv-calluna-soft-6-mm-13530

Kanske att du behöver foam eller lumppappa under det också, du bör kunna hitta foam för 10 kr/m².

Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Det billigaste släta underlag du kan hitta är nog laminatgolv. Lägg det och sedan mattan på det.

Här ett för 70 kr/m²:
- [länk]

Kanske att du behöver foam eller lumppappa under det också, du bör kunna hitta foam för 10 kr/m².
Många skarvar blir det och såga laminatgolv är inte jättekul heller. Det bör fungera med 3mm masonit (board).

Magnus E K Magnus E K skrev:
Många skarvar blir det och såga laminatgolv är inte jättekul heller. Det bör fungera med 3mm masonit (board).
Du vill ha spont i underlaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.