Är inte det minsta bevandrad i detta med en massa elektronik, men kan en hel del.
Nu önskar jag att mäta upp allt på min förbrukning i små steg, per timme, inte riktigt som graf, me kanske inte går.
Har kikat lite på nätet, men står bara om att få data i mobilen genom någon app.
Jag vill ha det direkt in i datorn och där se hur förbrukningen ser ut under en hel månad och samt
dela upp det i tmmar, samt spara varje månad för sig. Nu är det trångt i centralen och ett enkelt mätarskåp.
Kan jag få det trådlöst, ca 25 meter
Har för nig att det fanns något som sattas för blinande ögat, på mätaren och skickdes in till en mottagare.
Den visade bara för tillfälligt förbrukning och inte något man kunde spara.
Nu önskar jag att mäta upp allt på min förbrukning i små steg, per timme, inte riktigt som graf, me kanske inte går.
Har kikat lite på nätet, men står bara om att få data i mobilen genom någon app.
Jag vill ha det direkt in i datorn och där se hur förbrukningen ser ut under en hel månad och samt
dela upp det i tmmar, samt spara varje månad för sig. Nu är det trångt i centralen och ett enkelt mätarskåp.
Kan jag få det trådlöst, ca 25 meter
Har för nig att det fanns något som sattas för blinande ögat, på mätaren och skickdes in till en mottagare.
Den visade bara för tillfälligt förbrukning och inte något man kunde spara.
Är du kund hos Eon kan du beställa deras "Elna". Kommunicera via Wifi och ansluts till kommunikationsporten i elmätaren.
Tror ej du kan exportera mätvärde till en fil, ger dock en hel del info.
Annars är Ikeas "Sparsnäs" bra, finns spå Tradera då det är en utgången produkt. Ger mycket bra info på en bildskärm. Samma här, ingen koppling till PC.
Läser av blinkningar på elmätaren.
Tror ej du kan exportera mätvärde till en fil, ger dock en hel del info.
Annars är Ikeas "Sparsnäs" bra, finns spå Tradera då det är en utgången produkt. Ger mycket bra info på en bildskärm. Samma här, ingen koppling till PC.
Läser av blinkningar på elmätaren.
Går den att få direkt in i datorn då.B bygges skrev:
Tittade på den, men verkar vara för mobil, vill ha det direkt i datorn.S sjoelund skrev:
Till er båda, det med Han-porten verkar inte vara problem. Och får dom driftspänning från
HAN-porten då.
Min Home Assistant har den kopplat till det lokala nätverket. Den har inte ens krav på molntjänst och du kan spärra dess åtkomst till internet om du vill...J jonaserik skrev:
Men du behöver nog ha en mobil för att få igång den från start (kanske fungerar med laptop som har WiFi) för att ställa in ditt SSID och lösenord till ditt eget WiFi.
Homeassistant (gratis på t.ex en gammal laptop)
Wemos D1 mini (jag köpte 5st för under 100kr på aliexpress), tror kjell har äkta D1 minin för ca 130kr styck.
RJ12 kabel med 6 ledare ca 50kr finns nog på kjell den med
flasha https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini
Total kostnad ca 150kr
Så här kan det se ut då:
Finns möjlighet att se grafer bakåt i tiden för varje entitet:
Wemos D1 mini (jag köpte 5st för under 100kr på aliexpress), tror kjell har äkta D1 minin för ca 130kr styck.
RJ12 kabel med 6 ledare ca 50kr finns nog på kjell den med
flasha https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini
Total kostnad ca 150kr
Så här kan det se ut då:
Finns möjlighet att se grafer bakåt i tiden för varje entitet:
Klicka här för att svara