tommib
Jag håller på och bygger en liten låda i bl.a. valchromat för en grej. När jag arbetar med det slås jag av att det är rätt mjukt och jag misstänker att det kan skadas relativt lätt av tryck mm. Detta är en låda som kommer fraktas fram och tillbaka, ibland lite omilt, och den kan också utsättas för lite väta om det vill sig illa.

Hur ska man behandla lådan för att göra den tåligare? Jag tänkte från början Osmo hårdvaxolja men det kanske inte gör ytan tillräckligt hård? Är mattlack bättre? Den ska inte vara blank men den ska gärna vara vattenavvisande och reptålig. Lock och botten kommer vara gjort av valnötsfaner och inredningen blir skumgummi/plyfa.

Stoppa ner den finare lådan i en låda av marinplywood eller kanske någon nättare plywood med skum på insidan. Allt beror på exakt vad det är som ska fraktas och hur. Vatten ska tex aldrig nå något ömtåligt.
MDF går att göra hårdare med t ex båtlack men det är inget för väta eller stötar.

tommib
Ok, tack.
Det är inte ett alternativ att stoppa ner denna låda i något annat (mer än en ryggsäck). Den byggs för att orginallådan är stor som ett dasslock helt i onödan. Kanske lite också för att det är roligt att bygga något och testa om det går.

Det kommer bilder vad det lider, väntar på den där valnötsfaneren. Postmord säger att den ska komma idag så kanske på onsdag då.

tommib
Så här ser lådan ut, minus lock och bottenpanel då.

20260629_104922.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20260629_104928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju alltid prova linolja (mot vatten) och golvlack för hårdare yta på någon spillbit och se om det funkar.

T
En släkting gjorde badrumsskåp av valchromat och behandlade med hårdvaxolja och det har hållit bra i flera år.

Valchromat är ju hårdare än mdf men inget av materialen är ju superhårda.

Om det ska ner i en ryggsäck borde det ändå funka tycker jag

Det känns tungt för förhållande i förhållande till vad man får när det gäller transport. Är det enstaka tillfällen så kan man skydd ytan och ör det frekvent kan man t ex sy ett skydd alt transportväska.

En undran som gränsar till nörderi..
Det är väl fortfarande en mdf?

T
Z z_bumbi skrev:
Det känns tungt för förhållande i förhållande till vad man får när det gäller transport. Är det enstaka tillfällen så kan man skydd ytan och ör det frekvent kan man t ex sy ett skydd alt transportväska.

En undran som gränsar till nörderi..
Det är väl fortfarande en mdf?
Ja, det är också en MDF... Jag skulle varit tydligare och mer distinkt. 🤪

tommib
Själva lådan är alltså en transportväska, så några skydd eller annat är inte aktuella. Ofta kommer den ligga i en ryggsäck dock.

Detta är lite av ett test så jag återkommer, men nu har jag bestämt att det blir hårdvaxolja.

Panelerna är ditlimmade, inga bilder just nu pga andra åtaganden. Resultatet blev ok men inte fantastiskt. Får se hur det blir när det är slipat och oljat. Faneren var tunnare än väntat så det är typ ingen slipmån på den tyvärr.

T Testarn skrev:
Ja, det är också en MDF... Jag skulle varit tydligare och mer distinkt. 🤪
Nja. Valchromat är en HDF (high density firbreboard). Jag har det på monteringsbordet i verkstan och tycker det överlever det mesta vad gäller stötar och annat, framförallt är kanterna tåligare än vanlig porös mdf. Repas ganska enkelt men sällan djupa repor. Ytbehandlat med osmo hårdvaxolja.

Sen finns det genomfärgad MDF också, den är ingen HDF och är sämre än Valchromaten.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
tommib
När du nu säger att den ska vara en HDF så är jag faktiskt lite osäker på om det är äkta Valchromat. De var väldigt lätta att bearbeta med stämjärn.

Som sagt, jag lovar att återkomma med slutresultatet men det kommer nog dröja ett par veckor pga andra aktiviteter som kräver min tid.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.