536 läst ·
20 svar
536 läst
20 svar
Häcksax till föräldrarna, batteri? sladd? förslag?
Sida 1 av 2
Hej,
Föräldrarna behöver en ny häcksax. De har alltid kört med sladdrivet, precis som jag, för runt tusenlappen, och det har fungerat okay.
De vill ha något som är starkt, klarar hyfsat grova grenar, men som ändå är lätt och välbalanserat. Jag tänker mig kanske mellan 1000 och 2000 kr som mest. Stor fördel om handtaget är vridbart så att det blir enkelt och balanserat även när man tar sidorna.
Främst är det ligusterhäckar, men även lite tuja. Det mesta är ganska tunna grenar, men det finns även lite grövre på sina ställen.
Enligt det här testet verkar batteridrivet vara klart bäst, men vad är det som faktiskt blir bättre jämfört med en bra sladdriven modell? Är de lättare, starkare, snabbare, billigare eller handlar det mest om att slippa kabeln och hörselkåpor? Föräldrarna har inget batterisystem sedan tidigare och använder häcksaxen 1 till 2 gånger om året, så jag ser en uppenbar risk att batterierna åldras, och när de väl behöver bytas ut kanske man tvingas till nytt system och klippare.
Förslag?
Föräldrarna behöver en ny häcksax. De har alltid kört med sladdrivet, precis som jag, för runt tusenlappen, och det har fungerat okay.
De vill ha något som är starkt, klarar hyfsat grova grenar, men som ändå är lätt och välbalanserat. Jag tänker mig kanske mellan 1000 och 2000 kr som mest. Stor fördel om handtaget är vridbart så att det blir enkelt och balanserat även när man tar sidorna.
Främst är det ligusterhäckar, men även lite tuja. Det mesta är ganska tunna grenar, men det finns även lite grövre på sina ställen.
Enligt det här testet verkar batteridrivet vara klart bäst, men vad är det som faktiskt blir bättre jämfört med en bra sladdriven modell? Är de lättare, starkare, snabbare, billigare eller handlar det mest om att slippa kabeln och hörselkåpor? Föräldrarna har inget batterisystem sedan tidigare och använder häcksaxen 1 till 2 gånger om året, så jag ser en uppenbar risk att batterierna åldras, och när de väl behöver bytas ut kanske man tvingas till nytt system och klippare.
Förslag?
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Hej
Har de använt en med sladd i många år utan att klippa av sladden så köp en ny nätdriven. Används den bara 1 eller 2 gånger per år, och de saknar behov av fler batteridrivna verktyg, så blir det lite besvärligs att ladda batteriet flera gånger innan allting är klippt.
Har de använt en med sladd i många år utan att klippa av sladden så köp en ny nätdriven. Används den bara 1 eller 2 gånger per år, och de saknar behov av fler batteridrivna verktyg, så blir det lite besvärligs att ladda batteriet flera gånger innan allting är klippt.
Godkväll, är man van att hantera sladd maskiner så är de billigast och bäst, jag vet att batteri maskin förespråkarna har annan uppfattning, jag har batteri, sladd och bensin drivna trädgårds maskiner och jag som är van med sladd maskiner tycker att de är bäst, batteri maskinerna måste man ha flera batterier för lite större jobb och de är inte kraftiga nog för tyngre jobb, när det gäller röjsågar så är en bensin driven 4takts överlägsen oavsett vad batteri förespråkarna sägerI Ironside skrev:Hej,
Förslag?
Har ingen själv , men hade i förra huset som hade AC 230 V sladd som klant jag körde av flera gånger. Grannen sköter ändå häcken, men funderat på en Lidl Parkside, kostar ju bara 299 exkl batteri och laddare. Finns säkert nån på forumet som provat den. Parkside batterier är inte så dyra.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Batteri!! Har själv varit förespråkare för sladd innan men sedan jag skaffade batterimaskiner så har jag förstått hur otroligt smidigt och bra det är. Har bytt ut både häcksax och trimmer från sladd till batteri och kommer aldrig gå tillbaka!
Jag säger oxå batteri om inte häcken vuxit sig alldeles för kraftig. Har båda varianterna och det är så skönt slippa ha en sladd att behöva dra med sig
Men använd kraftigt batteri, det som i vissa fall följer med duger inte till annat än en skruvdragare. Jag har Ryobi och flera av de större 5 Ah batterierna, det funkar då perfekt
En annan fördel är att jag har lättare att motivera mig själv att klippa oftare eftersom det är mindre komplicerat att sätta igång (har hörntomt där häcken måste hållas låg så alla bilar kan ta kurvan på två hjul)
Men använd kraftigt batteri, det som i vissa fall följer med duger inte till annat än en skruvdragare. Jag har Ryobi och flera av de större 5 Ah batterierna, det funkar då perfekt
En annan fördel är att jag har lättare att motivera mig själv att klippa oftare eftersom det är mindre komplicerat att sätta igång (har hörntomt där häcken måste hållas låg så alla bilar kan ta kurvan på två hjul)
Ni som föredrar batteri, hur tycker ni batterierna håller över tid när de används så pass sällan? Häcken klipps ju som sagt bara 1, kanske 2 gånger om året.
Hur ser prisbilden ut egentligen? Jag får uppfattningen att en vettig batteridriven häcksax ofta kostar strax över 2000 kr, och om man dessutom behöver 2 större batterier på 4 till 5 Ah så är man snabbt uppe på en helt annan nivå än en bra sladdriven för runt 1400 kr. Men jag kanske missar något där.
Vi fick faktiskt ett paket från Ryobi via ett dödsbo för några år sedan, med grensåg, häcksax på teleskop och trimmer. De maskinerna upplevde vi som klart svagare än våra sladd och bensindrivna alternativ, så vi sålde dem ganska snabbt. Men det kan såklart ha varit budget modeller eller helt enkelt fel maskiner för våra behov.
Hur ser prisbilden ut egentligen? Jag får uppfattningen att en vettig batteridriven häcksax ofta kostar strax över 2000 kr, och om man dessutom behöver 2 större batterier på 4 till 5 Ah så är man snabbt uppe på en helt annan nivå än en bra sladdriven för runt 1400 kr. Men jag kanske missar något där.
Vi fick faktiskt ett paket från Ryobi via ett dödsbo för några år sedan, med grensåg, häcksax på teleskop och trimmer. De maskinerna upplevde vi som klart svagare än våra sladd och bensindrivna alternativ, så vi sålde dem ganska snabbt. Men det kan såklart ha varit budget modeller eller helt enkelt fel maskiner för våra behov.
Produkter som diskuteras: "grensåg"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Man kan ju ha samma batterisystem som till övriga elverktyg vilket gör att batterierna används mer frekvent, iaf i mitt fall.I Ironside skrev:Ni som föredrar batteri, hur tycker ni batterierna håller över tid när de används så pass sällan? Häcken klipps ju som sagt bara 1, kanske 2 gånger om året.
Jo, det är underförstått, men det för också med sig vissa nackdelar. Man kan i praktiken bli lite låst till ett batterisystem och då köpa prylar som kanske inte är bästa valet jämfört med andra tillverkare. Men framför allt utgår jag här från att man inte redan har ett batterisystem och inte heller planerar att skaffa ett. Då blir frågan hur bra batterierna håller över tid om de bara används någon gång per år. Jag får uppfattningen att de åldras även när de inte används särskilt mycket.FredrikR skrev:
Jo nog mår dom bra av användas.I Ironside skrev:Jo, det är underförstått, men det för också med sig vissa nackdelar. Man kan i praktiken bli lite låst till ett batterisystem och då köpa prylar som kanske inte är bästa valet jämfört med andra tillverkare. Men framför allt utgår jag här från att man inte redan har ett batterisystem och inte heller planerar att skaffa ett. Då blir frågan hur bra batterierna håller över tid om de bara används någon gång per år. Jag får uppfattningen att de åldras även när de inte används särskilt mycket.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Nej och ja!I Ironside skrev:
Om dom är vana vid att använda en nätansluten maskin, bara använder den ett par gånger om året och inte har något behov av andra batteridrivna maskiner är det bara dumt att köpa något annat än en nätansluten maskin. En batterimaskin blir väl i princip alltid tyngre så lite beroende på hur gamla dom är kan det vara bra att ha i åtanke.
Jag har både batterimaskiner (Meec som duger gott för mitt privatbruk/småprojekt) och bensinmaskiner men med dina givna förutsättningar hade jag fortsatt med nätansluten häcksax.
Man kan ju köpa adaptrar , jag har t.ex. haft lite problem med BMS som låst sig i Makita 5Ah batteri trots att jag aldrig plågat maskinerna och underhållsladdat en gång per månad om de inte använts.
Parksides batterier är ju klart mycket billigare än Makitas och verkar ha längre garanti ? Så jag funderar på att prova Parkside när nästa Makita lämnar in. (Kan ev bli köp av prylar för att själv försöka låsa upp Makita batterier. Kanske även extern laddare med individuell laddning av varje cell. )
Parksides batterier är ju klart mycket billigare än Makitas och verkar ha längre garanti ? Så jag funderar på att prova Parkside när nästa Makita lämnar in. (Kan ev bli köp av prylar för att själv försöka låsa upp Makita batterier. Kanske även extern laddare med individuell laddning av varje cell. )