Så jag tittar på en Miele häll till köket.

Och för att börja i rätt ända, så lyfte jag på nuvarande häll och mätte upp hålet, som dessvärre visade sig vara 495mm * 560mm. Alltså en mindre hål om man så säger, och detta i en stenskiva, så inget man direkt tar fram sticksågen för att "snabbt fixa till" - utan ja då lär man få byta stenskivan och det kan man kanske göra - men någonstans känns det som om att man går "över bron efter vatten" typ. Så försöker lösa detta på ett enkelt sätt.

Skälet till Miele är enkelt: Ungen och microvågsugnen kommer från Miele, som kyl/frys och diskmaskin - nu är det "bara" hällen kvar som inte är Miele typ, och ja jag börjar så smått titta på just då hällen för att få ett komplett Miele kök - rätt eller fel i det kan man diskutera såklart, men nu är det som det är.

En sak till värt att nämna är att Miele's enklare hällare, läs billigare, har mindre spolar på sina induktionshällar så de stödjer "bara" 190 mm stora kärl. Min stekpanna är större, den har 220 mm i anlägningsyta och blir 240mm som bredast. Självklart går det att köra med en sådan bred stekpanna på en liten 190mm spole för induktion - men perfekt (?) blir det inte. Således har blickarna riktats mot de mera flexibla hällarna som ex KM7465FL.

Detta medför att jag såklart laddat ned instruktionsboken för att kolla på hur stort hål den kräver för installation. Och det är här det börjar bli intressant.

Jag jämför nu två modeller av Miele hällar: 7464 och 7465 - det som skiljer rent praktiskt är att 9464 enbart har flexibel häll till höger, medans 7465 har flexibelt på både höger och vänster sida. Med flexibel häll kommer 230mm breda spolar så att jag kan få jämn värme över hela stekytan. Således 7464 har alltså en kombination av 190mm och 230mm spolar. Och 7465 har enbart 230mm spolar. Så långt är allt rätt kristallklart.

Sedan börjar det...

Om vi börjar med KM7465FL/FR (FR= Rostfri kant runt ytterkanten för att skydda glaskanten då, FL har ingen rostfri kant) - så kräver det 500mm * 600mm hål.

Så tar vi då KM7464FL - den kräver samma hål som 7465 dvs 500mm * 600mm - okej?!?

MEN så har vi då KM7464FR - alltså samma som raden ovan men MED rostfri kant: Den kräver "bara" 490mm*560mm. What?

Alltså 7464 med rostfri kant, som har samma flexibla zon som 7464 utan rostfri kant, går alltså ned i ett mindre hål. Trots flexzon och dess syster utan rostfri kan inte gör så......

Således, antingen är just KM7464FR (rostfri kant) felbeskriven för de tre andra kräver just det större hålet.
Eller så är det tvärt om. För om en flexzon häll får plats i ett mindre hål, då lär även de andra få plats. Ingen har så många produktionslinjer att de byter storlekar lite hipp-som-happ. Det är så enormt oekonomiskt så det finns inte i dagens slimmade tillverkningssamhälle Just-In-Time - typ.

Så någon som äger någon av dessa hällar och kan bistå med något användbart? För jag tror något är fel i instruktionerna....

BirgitS
Om du tittar noga på de måttsatta ritningarna av hällarnas undersida kan du se att utseendet och därmed tjockleken varierar. Från ytterkant så varierar avståndet tills hällen blir 15/17 mm tjockare. Det medför större eller mindre toleranser när det gäller hålets storlek.
Jag kollade i bruksanvisningen för KM 7465 FL (gäller flera hällar) här: https://www.miele.se/f/se/manuals-125.aspx
Kapitel Installera sidan 76.

Exakt samma installationsmanual har jag läst - och jämfört de fyra hällarna jag nämnt. En av dessa fyra har ett avvikande mått - men det är inte logiskt så att säga.

Hur mycket är det som skulle behöva kapas ur för att rymma hällen du vill ha?

Det är inte helt ogörbart att kapa lite granit.

H
B Bamsefar skrev:
Så jag tittar på en Miele häll till köket.

Och för att börja i rätt ända, så lyfte jag på nuvarande häll och mätte upp hålet, som dessvärre visade sig vara 495mm * 560mm. Alltså en mindre hål om man så säger, och detta i en stenskiva, så inget man direkt tar fram sticksågen för att "snabbt fixa till" - utan ja då lär man få byta stenskivan och det kan man kanske göra - men någonstans känns det som om att man går "över bron efter vatten" typ. Så försöker lösa detta på ett enkelt sätt.

Skälet till Miele är enkelt: Ungen och microvågsugnen kommer från Miele, som kyl/frys och diskmaskin - nu är det "bara" hällen kvar som inte är Miele typ, och ja jag börjar så smått titta på just då hällen för att få ett komplett Miele kök - rätt eller fel i det kan man diskutera såklart, men nu är det som det är.

En sak till värt att nämna är att Miele's enklare hällare, läs billigare, har mindre spolar på sina induktionshällar så de stödjer "bara" 190 mm stora kärl. Min stekpanna är större, den har 220 mm i anlägningsyta och blir 240mm som bredast. Självklart går det att köra med en sådan bred stekpanna på en liten 190mm spole för induktion - men perfekt (?) blir det inte. Således har blickarna riktats mot de mera flexibla hällarna som ex KM7465FL.

Detta medför att jag såklart laddat ned instruktionsboken för att kolla på hur stort hål den kräver för installation. Och det är här det börjar bli intressant.

Jag jämför nu två modeller av Miele hällar: 7464 och 7465 - det som skiljer rent praktiskt är att 9464 enbart har flexibel häll till höger, medans 7465 har flexibelt på både höger och vänster sida. Med flexibel häll kommer 230mm breda spolar så att jag kan få jämn värme över hela stekytan. Således 7464 har alltså en kombination av 190mm och 230mm spolar. Och 7465 har enbart 230mm spolar. Så långt är allt rätt kristallklart.

Sedan börjar det...

Om vi börjar med KM7465FL/FR (FR= Rostfri kant runt ytterkanten för att skydda glaskanten då, FL har ingen rostfri kant) - så kräver det 500mm * 600mm hål.

Så tar vi då KM7464FL - den kräver samma hål som 7465 dvs 500mm * 600mm - okej?!?

MEN så har vi då KM7464FR - alltså samma som raden ovan men MED rostfri kant: Den kräver "bara" 490mm*560mm. What?

Alltså 7464 med rostfri kant, som har samma flexibla zon som 7464 utan rostfri kant, går alltså ned i ett mindre hål. Trots flexzon och dess syster utan rostfri kan inte gör så......

Således, antingen är just KM7464FR (rostfri kant) felbeskriven för de tre andra kräver just det större hålet.
Eller så är det tvärt om. För om en flexzon häll får plats i ett mindre hål, då lär även de andra få plats. Ingen har så många produktionslinjer att de byter storlekar lite hipp-som-happ. Det är så enormt oekonomiskt så det finns inte i dagens slimmade tillverkningssamhälle Just-In-Time - typ.

Så någon som äger någon av dessa hällar och kan bistå med något användbart? För jag tror något är fel i instruktionerna....
Vi har allt i Miele förutom hällen, där har vi valt ett märke där själva glasets märke är Schott Ceran, förra hällen 10 år såg ut som ny, nuvarande 5 år ser forfarande nästan ny ut.

Jag är "kort" på 5 mm i en riktningen och 40mm på bredden. Så ja det går självklart att kapa - det finns utrymme. Men det som gör att jag tvekar är att JM som byggde husen för typ dryga 10 år sedan inte gjort ett hål utan "limmat" ett hål. Och med det menar jag att bänkskivan är alltså delad i fyra delar. Vänster bänkskiva, höger bänkskiva och sedan då två små smala bitar som fästs på något udda sätt, och tillsammans bildar denna fula lösning då hålet 495mm*560mm (jag behöver 500*600 mm). Inte är det direkt snyggt gjort heller. Så som svar på frågan: Japp jag funderar på att helt enkelt byta hela bänkskivan mot en ny som är snyggt gjord och inte skarvad på fyra platser för att göra själva hålet...

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
BirgitS
B Bamsefar skrev:
Men det som gör att jag tvekar är att JM som byggde husen för typ dryga 10 år sedan inte gjort ett hål utan "limmat" ett hål. Och med det menar jag att bänkskivan är alltså delad i fyra delar. Vänster bänkskiva, höger bänkskiva och sedan då två små smala bitar som fästs på något udda sätt, och tillsammans bildar denna fula lösning då hålet 495mm*560mm (jag behöver 500*600 mm).
Så valde stenfirman att göra i vårt kök från förra året också. Det hade att göra med att skivorna inte kunde vara längre än att de skulle gå in i hissen och då behövdes två skarvar. Det fanns inget bättre sätt att få in skarvarna. Det finns spår i alla bitarna där de möts och sen sitter det ihop med kex, förutom lim.

• Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
Hiss skrällt ja - den är säkert för liten - nuvarande skiva är totalt över 3 meter bred - det är nog inte hissen nej. Jaha nä då är det bara å lägga ned planen igen... Suck...

B Bamsefar skrev:
Hiss skrällt ja - den är säkert för liten - nuvarande skiva är totalt över 3 meter bred - det är nog inte hissen nej. Jaha nä då är det bara å lägga ned planen igen... Suck...
ta dit en stenslipare det gör mina kunder

B Bill Algö skrev:
ta dit en stenslipare det gör mina kunder
Utmaningen blir att de två smala bitar som utgör framkant och bakkant på hålet så att säga - ja dom är ju i den längd de är - man måste alltså kapa ur ett par cm på varje sida som dessa två bitar sitter i (plus de 5mm som jag är kort på). Det blir inte snyggare av det så att säga...

Det enklaste är helt enkelt att hitta en häll som har rätt mått, vilket betyder att den dels ska gå ned i det tydligen smala hållet och att de kan stödja en stekpanna på 22cm anläggningsyta - annars är det typ inte värt jobbet :-(

BirgitS
Nej det gör jag inte, då behåller jag vår AEG häll - den har inte ett par funktioner som jag gärna önskar, den ingick så att säga när vi köpte bostaden, och har bevisligen hållit okej i 4 år. Den fixar 21cm stora stekpannor och liknande för övrigt. Den dagen den börjar bråka så får jag se efter vad jag gör...

Miele är det som gäller just nu, eftersom allt annat är just Miele - ett i-landsproblem alltså...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.