Hej,

Är sugen på att köpa hus, säljaren har besiktigat det och jag är dåligt insatt i bygg & hantverk och skulle vilja få hjälp att tolka detta, hur illa är det?

Vad innebär det i kostnader för att åtgärda? Det är ett 1 plans hus. Priset för huset är likt de andra i området.

Från besiktningsprotokollet:

Fuktvärde över gränsvärdet för mikrobiell tillväxt uppmättes stickprovsmässigt i organiskt material i påbyggd golvkonstruktion i sovrum 2. Fuktkvot uppmättes till ca 17,5% i träregel. Risk för mikrobiell tillväxt föreligger vid en fuktkvot på 17%. Avvikande lukt upplevdes i borrhål och under tröskel i sovrum 1 samt vid tillträde till bo delen

Gå vidare till nästa hus.

• Gilla
kjellinge och 9 till
  • Laddar…
Om vi förutsätter att det måste åtgärdas, och det att lukt upplevdes, tyder på att där faktiskt är ett problem. Så är det en stort dyr och strulig åtgärd.

Exakt vad som behöver göras kräver mycket mer (dyra) utredningar. Men tekniken är ungefär att man lyfter hela huset från bottenplattan med domkrafter. Sågar bort nedre delen av alla väggar. och bygger på delarna igen, sänker ned huset. Ibland måste samtliga golv rivas bort och ersättas med ventillerade golv,

I vissa fall räcker detta inte, utan man måste byta ut all isolering i väggarna, väggarna bryts upp, isoleringen byts, väggarna återställs.

Kostnaden för detta ligger på typ 400 000 (billigaste jag har hört talas om) till flera miljoner.

Om man inte åtgärdar så är det vanligt med hälsoproblem, allergier, astma osv. Det börjar lukta om allt som fionns i huset, ofta upplevs lukten inte av de boende, men det luktar om alla kläder de har på sig, kolleger, vänner skolkamrater märker att det luktar om personerna.

• Gilla
Sigfrid
  • Laddar…
H hempularen skrev:
vänner skolkamrater märker att det luktar om personerna.
Hade en sådan kille i vår klass i låg/mellan stadiet, han hade väldigt få vänner. Barn är lite grymma på det sättet.

G
Ta dit någon som kan inspektera syllen behövs den bytas så drar det iväg.

Är den ok räcker det med att installerat ett ventilerat golvsystem ~250k för att få bort lukten och minimera risken på framtida problem.

Om man kan välja att inte skaffa sig den typen av problem, så tror jag det bör vara förstahandsalternativet. Har man köpt det och upptäcker/inser i efterhand vad det betyder, så bör man ta in någonm som kan analyser mer i detalj hur illa det är. Att medvetet köpa ett sådant hus bör man inte göra om man inte har expertkunskap.

• Gilla
Jan Hallberg och 2 till
  • Laddar…
Pruta hårt, om det är ett hus du absolut vill ha , annars fortsätt leta

J Joakimme3 skrev:
Nu skriver du att det är ett enplanshus, men jag hade precis samma problem i mitt förra hus i ett sovrum på bottenplan/källare där golvet är en betongplatta eller liknande. Ytan var inte tänkt som som sovutrymme när den byggdes men någon har bestämt sig för att regla upp ett golv direkt på betongen. Sånt fungerar dåligt och kommer ett börja mögla till slut vilket här är fallet. Åtgärden kan vara så enkel som att man river upp golvet och reglarna och lägger klinker med golvvärme. Vips så är allt mögligt borta och lukten likaså. Kostnad 50k typ

J Joakimme3 skrev:
Hej,

Är sugen på att köpa hus, säljaren har besiktigat det och jag är dåligt insatt i bygg & hantverk och skulle vilja få hjälp att tolka detta, hur illa är det?

Vad innebär det i kostnader för att åtgärda? Det är ett 1 plans hus. Priset för huset är likt de andra i området.

Från besiktningsprotokollet:

Fuktvärde över gränsvärdet för mikrobiell tillväxt uppmättes stickprovsmässigt i organiskt material i påbyggd golvkonstruktion i sovrum 2. Fuktkvot uppmättes till ca 17,5% i träregel. Risk för mikrobiell tillväxt föreligger vid en fuktkvot på 17%. Avvikande lukt upplevdes i borrhål och under tröskel i sovrum 1 samt vid tillträde till bo delen
Låter som fukt/röta i syllar eller dylikt. Kompisens föräldrar hade det problemet i sin 1-plans villa. Kostade runt 180' att åtgärda men det var 10+ åt sen så 300' idag kanske?
Frågan är om det är ett lokalt problem i ett sovrum eller om det är ett mer spritt problem. Vet du om stickprov är utförda i fler rum?
70-tals hus?

Det står ju att det är fukt i golvkonstruktionen, jag tolkar det som att det är klassiska konstruktionen från 70-talet med ett uppreglat golv ovanpå plattan det handlar om här. Där reglarna till och med låg i betongen ganska ofta.

Ska man leja bort det rör det sig fortfarande om mycket pengar för alla golv behöver tas upp och ersättas med nivellgolv. Är det ett hus ni är väldigt intresserade av så skulle jag ta in en egen besiktningsman och även säkerställa syllens skick. Därefter en offert från byggare på åtgärd. Rivningen kan man göra själv för att spara pengar, har ni ändå tänkt byta golv är det också en nollkostnad. Att montera nivellsystemet skulle jag dock överlåta till kunniga om man inte har byggerfarenhet.

Hus från tidigt 70-tal - mitten på 80-talet är överlag dåliga konstruktioner och enligt mig något man bör vara försiktig med när man köper. Det laborerades ganska mycket med nya tekniker och isoleringen ökade vilket också innebär risken för fukt på fel ställen.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Tack för alla svar, som många påpekat är det ett stort jobb att ta sig an, därav kommer jag att leta vidare.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.