Min hundvalp har krafsat sönder min trätrappa. Jag tänkte laga den, men vad ska jag använda? Vanligt spackel känns klent och kemiskt trä lite meckig.

• Skadad trätrappa med märken och repor efter hundvalp, ytan är sliten och behöver repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J johanlund77 skrev:
Min hundvalp har krafsat sönder min trätrappa. Jag tänkte laga den, men vad ska jag använda? Vanligt spackel känns klent och kemiskt
J johanlund77 skrev:
Min hundvalp har krafsat sönder min trätrappa. Jag tänkte laga den, men vad ska jag använda? Vanligt spackel känns klent och kemiskt trä lite meckig.
Efter det hunden lärt sig av med att gnaga så hade jag funderat på att kanske göra en trapprenovering med tunna ekskivor. Jag köpte en uppsättning hos ABI trä men det finns flertalet alternativ. Sedan reparerat/ fällt in nytt trä på andra delar. Vi hade en sliten trappa och har gjort en del ej klar. Mvh Magnus

• Trappa under renovering med nya ekskivor, delvis färdigställd. Synlig golvlist och dammsugare i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Plastic padding är en kanonlösning för att spackla upp trä. Bygg i flera lager och slipa med GROVT papper mellan gångerna. När du fått upp det i höjd, använd finare och finare papper.

• Gilla
Vilot och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Ja kemiskt trä eller också får du byta ut trappnosen och lägga in en bit trä i vangen. Trappen är ju ändå målad så det är väl inte så noga.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Plastic padding är en kanonlösning för att spackla upp trä. Bygg i flera lager och slipa med GROVT papper mellan gångerna. När du fått upp det i höjd, använd finare och finare papper.
Är det mer lättjobbat än kemiskt trä?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
F
Trappstegsmattor?

• Grå rektangulära trappstegsmattor inomhus på vita trappsteg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
sillstryparn och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
J johanlund77 skrev:
Plastic padding och kemiskt trä är väldigt lika, men plastic padding är hårdare och svårare att få en bra yta på. Det är ju som samma produkt i övrigt, har använt plastic padding när det inte funnits kemiskt trä i färgaffären.

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Trappstegsmattor?
Tänkte försöka behålla träet. Jag har kvar färgen, men behöver fixa till det lite.

• Gilla
Anders Månsson
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Plastic padding och kemiskt trä är väldigt lika, men plastic padding är hårdare och svårare att få en bra yta på. Det är ju som samma produkt i övrigt, har använt plastic padding när det inte funnits kemiskt trä i färgaffären.
Ok. Kanske får köra på kemisk trä då. Stegen känns lättare att få snyggt än kanten som hunden också käkat på. Men den är ju inte lika känslig så jag kanske kan spackla lite där.

Cheesen
J johanlund77 skrev:
Ok. Kanske får köra på kemisk trä då. Stegen känns lättare att få snyggt än kanten som hunden också käkat på. Men den är ju inte lika känslig så jag kanske kan spackla lite där.
Kemiskt trä, plastic padding och snickerispackel är alla spackel, bara lite olika hållbarhet och hårdhet.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J johanlund77 skrev:
När det gäller kanten tror jag faktiskt inte att det kommer synas speciellt mycket om du bara bygger upp så att tandmärkena inte syns då jycken ändå verkar ha gnagt "rätt" gradvis utåt. Åtgärda dom djupare tandmärkena och måla bara. Ni kommer ju förstås veta om det men andra kommer sannolikt inte se det om dom inte letar efter fel.

Vänta ett par månader först, du vill laga alla skador samtidigt och är det en valp är den nog inte klar än :)

• Gilla
Jenpet och 8 till
  • Laddar…
J johanlund77 skrev:
Har tyvärr aldrig jobbat med kemiskt trä, men Plastic Padding och liknande 2-komp spackel är superenkla att jobba med.
Man måste bara tänka på att det ska slipas också, så lägg på lite mindre vid varje varv.

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
J
Sidstycket kan du även bara kapa av i lämplig vinkel och måla, men det är ju valfritt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.