Hej!
Vi hade vattenläcka i vår tvättstuga som nu skall åtgärdas av Försäkringsbolagets anlitade snickare.

Då elen var utanpåliggande och väldigt gammal så ersättts inte detta av försäkringen. Jag vill ändå passa på att fälla in all el och höja Plejd.

För att få ner kostnaden så tänker jag att jag ska rita upp så som jag vill ha det och göra vissa rördragningar innan.

Då jag inte vet vem elektrikern är än så har jag ingen elektriker att bolla med. Hoppas någon elektriker här kan hjälpa mig :)

Min tanke:
Hall och tvättstuga är avskiljt med ny innervägg
-matning till tvätt-/torkmaskin kommer från separata proppar(det jag visar på är sep. Propp med egen nolla)
-bygga ut med ny jordfelsbrytare etc i källaren.
Total storlek golvvärme cirka 2m2.

(Ursäkta dålig handstil och slarvigt ritat än så länge)

• Handritad elskiss för tvättstuga och hall, med färgade linjer och texter som visar elkretsar och anslutningar. Blyertspenna ligger på papperet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slarvig handritad skiss av eldragning för en tvättstuga, visar placering av kablar och proppar. Textnoteringar på flera ställen förklarar detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Det rätta men lite tråkiga svaret är ju att även förbereda rören i väggen är elinstallationsarbete och ska göras av elektrikern..

Så du kommer behöva involvera en elektriker som gör alla delar och i sällsynta fall kan dom säga att du drar rör här här och här och på det här viset så ska han ev inspektera dom innan det byggs igen.. och låtsas som att han gjort jobbet med att bara godkänna och därmed ta ansvaret för rören.

Men det är upp till elektrikern och denna kan neka och vara benhård på reglerna och då är det bara att acceptera och låta elektrikern dra alla rör och fixa allt..
Det enda man kan göra då är om det ska bilas in rännor i nån betongvägg eller nån håltagning men det gäller ju att veta vart elektrikern vill dra rören isåfall och vart det behövs tas ur för ev dosor osv för att det ska göra nån nytta.. risken är att missförstånd och felplacering orsakar en massa merarbete för alla parter

Din ritning ser annars bra ut. Det är så man gör och den går att följa.

PE till strömbrytare brukar man inte dra. Det är väldigt låg sannolikhet att den kommer att behövas. Men om man ändå håller på så är det inte fel. Dra i så fall då också i en N-ledare. Högre sannolikhet att den kommer till användning för t.ex en dimmer.

Den första dosan med sju slangar blir dock en utmaning utrymmesmässigt. Takdosor finns med olika djup, välj en djup sådan.

Och som sagt, du behöver antingen försöka hitta en elektriker i förväg som går med på att du gör vissa delar själv, eller löpa hela linan ut själv.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.