11 880 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Vad rekommenderas att ställa manskapsbod på?
Tittar på att köpa en manskapsbod/arbetsbod på 3x8 meter och placera på tomten. Är det att rekommendera att använda sig av en såna här grundbalkar eller plintar att föredra när man skall ha den tillsvidare? Tänker att såna där balkar används främst när boden står uppställd tillfälligt.
Funderar även på antalet plintar (om det funkar dvs) och placeringar undertill. Boden har ju stålram.
Funderar även på antalet plintar (om det funkar dvs) och placeringar undertill. Boden har ju stålram.
Tackar för tipset men vad jag hittat så är de relativt dyra + att det krävs att de lyfts på plats vilket gör att totalpriset får mig att vilja hitta alternativ om det finns.Hus717 skrev:
Men är det att rekommendera att "stänga igen" grunden runt om med ventilation på vissa platser eller bör man använda sig av plintar med fri sikt /blås under?
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
När man ställer upp bodar på byggen är det alltid lite luftflöde under, man kan sätta skivor för men gör det inte helt tätt..H Hobby Bob skrev:Tackar för tipset men vad jag hittat så är de relativt dyra + att det krävs att de lyfts på plats vilket gör att totalpriset får mig att vilja hitta alternativ om det finns.
Men är det att rekommendera att "stänga igen" grunden runt om med ventilation på vissa platser eller bör man använda sig av plintar med fri sikt /blås under?
Beroende på ditt underlag vid uppställningen borde vanliga reglar som du bygger ”torn” med fungera. Du kan alltid jämna av med makadam eller liknande (markduk under så slipper du mycket av ogräset)
Vet bodar som stått så här på ett bygge ca 10 år nu med två våningar
(Bilden visar på reglarna jag pratade om)
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Henrik.woll skrev:
När man ställer upp bodar på byggen är det alltid lite luftflöde under, man kan sätta skivor för men gör det inte helt tätt..
Beroende på ditt underlag vid uppställningen borde vanliga reglar som du bygger ”torn” med fungera. Du kan alltid jämna av med makadam eller liknande (markduk under så slipper du mycket av ogräset)
[bild]
Tackar för svaret. Åkte för övrigt förbi några bodar idag och såg de var uppbyggda på samma sätt. I mitt fall så är det grus där den skall stå så helt ok förutsättningar.Henrik.woll skrev:
När man ställer upp bodar på byggen är det alltid lite luftflöde under, man kan sätta skivor för men gör det inte helt tätt..
[bild]
Hittade den här tråden där man diskuterar att ställa en bod på lecablock. Enligt den tråden så bör sex block räcka, ett i vardera hörn plus två i mitten.
Rent estetiskt känns leca eller plintar trevligare. Plintar bör ju kunna placeras även de på samma sätt.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Ja lecablock är praktiskt, så länge du får dem i nivå på ett smidigt sätt 
tttomten skrev:
Ingen aning faktiskt. Ett förråd måste ju också vara säkert. Ska ha en byggbod som förråd men har börjat fundera på att det ju också går att göra ett attefallshus av en eller två bodar också, därav att jag ställde frågan utan att tänka efter
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden