Har installerat solceller 2020 och utökat 2023. Installatören, 2electrify har gått i konkurs.
Nu är det 2 paneler på samma optimerare som inte leverera el.
Förmodligen fel på optimeraren. Går ju att byta själv, men uppe på taket så bör man tänka efter före.
Som svar från Solar Edge så fick jag att jag måste leta upp en annan leverantör i mitt län, Hallands län,
men dom ville inte informera mig om vilka som var installatörer i Halland. Mycket dåligt tycker jag.
Är det någon av er som vet om en seriös installatör i Halland / Halmstad?
Mvh.
Sven-Christer
Problem 2026-04-27.jpg

S Schas52 skrev:
Har installerat solceller 2020 och utökat 2023. Installatören, 2electrify har gått i konkurs.
Nu är det 2 paneler på samma optimerare som inte leverera el.
Förmodligen fel på optimeraren. Går ju att byta själv, men uppe på taket så bör man tänka efter före.
Som svar från Solar Edge så fick jag att jag måste leta upp en annan leverantör i mitt län, Hallands län,
men dom ville inte informera mig om vilka som var installatörer i Halland. Mycket dåligt tycker jag.
Är det någon av er som vet om en seriös installatör i Halland / Halmstad?
Mvh.
Sven
Köpt ett hus som har SolarEdge och här var det Solkraft Sverige som varit installatör.
Haft lite kontakt med deras support och en säljare och har fått bra intryck.

• Gilla
Schas52
  • Laddar…
J
Tyvärr ingen garanti, om det inte finns något bolag kvar.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
C
En s.k. fabriksgaranti gäller oavsett vem som sålt varan.
Konsumentköplagen ger också konsumenten rätt att ställa anspråk mot tidigare säljled om säljaren t.ex. går i konkurs.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
tillverkaren är den ska vända dig till inte säljaren

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
K
Har inga förslag på företag. Men sök på närliggande städer och solaredge är mitt förslag.

Misstänker att de inte vill favorisera någon? Men en karta med alla partners hade varit till hjälp.

Annars har solaredge bra garantier, om man har en trevlig installatör som kan felanmäla.

• Gilla
Daniel__s och 1 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Har inga förslag på företag. Men sök på närliggande städer och solaredge är mitt förslag.

Misstänker att de inte vill favorisera någon? Men en karta med alla partners hade varit till hjälp.

Annars har solaredge bra garantier, om man har en trevlig installatör som kan felanmäla.
M maria01 skrev:
Har varit i kontakt med Solar Edge, men fick inget bra svar från dom, har lagt ett ärende till deras support, vi får se vad som händer.
Jag har ju fabriks garanti på optimeraren, men någon skall ju byta den och det ingår inte i någon garanti eftersom installatören har kursat.
Så frågan är vad det går loss på med byggställning och allt.
Har för mig att den optimeraren är bytt innan deras konkurs, men det hjälper ändå inte.
Undra om man kan "skrämma" igång den genom att starta om växelriktaren, alt. skifta ingångskablarna till växelriktaren.

• Gilla
t_conradsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En s.k. fabriksgaranti gäller oavsett vem som sålt varan.
Konsumentköplagen ger också konsumenten rätt att ställa anspråk mot tidigare säljled om säljaren t.ex. går i konkurs.
Jo, garanti på optimeraren finns, så det får jag säkert en ny, men det hjälper inte eftersom installatören har kursat.
Den som skall byta optimeraren gör det säkert inte gratis.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Har varit i kontakt med någon slags chat på Solar Edge, men den ger jag inte mycket för.

Sittställning
Funderat på skylift? Ställning för optimerare känns overkill.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Funderat på skylift? Ställning för optimerare känns overkill.
Jo, det är ett alternativ. Men det gäller att Solar Edge sänder mig en ny optimerade, så skulle jag säker kunna byta den själv.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Grattis ifall du kan hitta något företag i Kina som löser problemet.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Kolla med Solverket i Kungsbacka.

//Mats

• Gilla
Tur
  • Laddar…
Tyvärr verkar inte så många här ha läst konsumentköplagen. Gör det!!! Den innehåller skrivningar som ger privatkunden rätt i en massa fall som man inte ens tänker på. Det finns en lättläst version hos Konsumentverket och lagtexten är inte så farligt krånglig den heller.

Köpte du produkterna från 2electrify eller från Solar Edge eller någon annan? Vem har fakturerat prylarna? Du säger att 2electrify har installerat, vilket inte är samma sak, men väl så viktigt. Om det är Solar Edge som fakturerat så är det de som du har ett avtalsförhållande till gällande produkterna och det är då de som ska stå för garanti och ersättning enligt konsumentköplagen (som ofta också kallas "garanti" men inte är det egentligen).

Tvärt om mot vad maria01 skriver så är det just säljaren man ska vända sig till, men de kan ha anlitat någon helt annan för att hantera reklamationsärenden, t.ex. en servicefirma, importören eller tillverkaren. Det är upp till säljaren att anvisa en reklamationskontakt men det är helt och hållet säljarens ansvar att det fungerar. Om nu 2electrify är säljaren så är det lite värre. cpalm skriver att man då har rätt att kräva ersättning från tidigare led, vilket jag inte är säker på. Jag vet dock med säkerhet att säljaren inte kan skylla på att t.ex. importören eller tillverkaren kursat (kallas "tidigare säljled") utan måste ersätta dig ändå. Nu är detta ju inte fallet för dig.

Till sist: konsumentköplagen ger dig rätt att klaga på en produkt i tre år. Om garantin från tillverkaren är längre så är det den som gäller. Du har alltså minst tre år på dig. Du mämner 2023 så då kan det vara bråttom eller för sent att åberopa konsumentköplagen. Kolla fakturadatumet!!!

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Tyvärr verkar inte så många här ha läst konsumentköplagen. Gör det!!! Den innehåller skrivningar som ger privatkunden rätt i en massa fall som man inte ens tänker på. Det finns en lättläst version hos Konsumentverket och lagtexten är inte så farligt krånglig den heller.

Köpte du produkterna från 2electrify eller från Solar Edge eller någon annan? Vem har fakturerat prylarna? Du säger att 2electrify har installerat, vilket inte är samma sak, men väl så viktigt. Om det är Solar Edge som fakturerat så är det de som du har ett avtalsförhållande till gällande produkterna och det är då de som ska stå för garanti och ersättning enligt konsumentköplagen (som ofta också kallas "garanti" men inte är det egentligen).

Tvärt om mot vad maria01 skriver så är det just säljaren man ska vända sig till, men de kan ha anlitat någon helt annan för att hantera reklamationsärenden, t.ex. en servicefirma, importören eller tillverkaren. Det är upp till säljaren att anvisa en reklamationskontakt men det är helt och hållet säljarens ansvar att det fungerar. Om nu 2electrify är säljaren så är det lite värre. cpalm skriver att man då har rätt att kräva ersättning från tidigare led, vilket jag inte är säker på. Jag vet dock med säkerhet att säljaren inte kan skylla på att t.ex. importören eller tillverkaren kursat (kallas "tidigare säljled") utan måste ersätta dig ändå. Nu är detta ju inte fallet för dig.

Till sist: konsumentköplagen ger dig rätt att klaga på en produkt i tre år. Om garantin från tillverkaren är längre så är det den som gäller. Du har alltså minst tre år på dig. Du mämner 2023 så då kan det vara bråttom eller för sent att åberopa konsumentköplagen. Kolla fakturadatumet!!!
Det är 2electrify som både har fakturerat och installerat.
Dom hänvisar till Solar Edge vad det gäller garanti på produkterna.
Växelriktaren har 12 års garanti, Optimerarna 25 års garanti, Panelerna 15 års garanti.
På installationen hade det varit 5 års garanti om företaget funnits kvar.
Så vad det gäller materialet är det säkert lugnt, men vem torskar på kostnaden för bytet, förmodligen jag.
2020-11-30 installerades huvudanläggningen med växelriktare, 26 optimerare och 50 paneler.
2023-04-30 så utökade jag med 20 paneler och 10 optimerare.
Ett mindre kärnkraftverk på taket. 😉
Så jag står och faller inte med att en optimerare inte lirar som den skall, men det kan bli fler så det är inte bra.
Fundera på om det går att "skrämma" igång den genom att göra en omstart av växelriktaren, men det får bli en senare fråga / test.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.