Vi har stora ytor obehandlat betonggolv i vårt husbygge där planen var att slipa/putsa dem för att få en jämn yta. Slipkillarna har varit där och testat betongen och kommit fram till att kvaliteten inte är tillräckligt bra för enbart puts utan kräver flera slipningar. Problemet är då att småstenen kommer fram och vi gillar inte inte den stilen (terrazzo). Dessutom blir professionell slipning av 200 kvm betonggolv väldigt dyrt.

Vi har konsulterat en färgexpert, dock inte en expert på betongslipning, om det är möjligt att göra jobbet själv där första steget är att måla betongen med titanvitt och sen slipa lätt och behandla med Lithurin, antingen själva eller med hjälp av proffs. Det gör inget om golvet blir lite flammigt och lite spräckligt, vi gillar den japanska stilen där råheten i materialen tillåts träda fram. Vi har förkastat andra metoder som flytspackel och mikrocement som vi tycker blir alldeles för korrekt och tillfixat.

Tror ni att det går att få till ett betonggolv av det här skissade slaget? Hur mycket jobb kan det vara och hur svårt är det?

• Obehandlat betonggolv i ett rum under konstruktion med stora fönster som släpper in dagsljus, kablar löper längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga svar därute?

Hur många blir nöjda med slipade betonggolv?
- akustik?
- hårt underlag som kräver skor för att kunna stå/gå på utan att få problem med fötter, knän och rygg?
- utseende, "omöjligt" att få ett utseende som man tycker om?
- känsligt för spill och fläckar?
- kostnad/m2?

• Gilla
Mrtornqvist
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
Hur många blir nöjda med slipade betonggolv?
Efter 20 med dessa golv och där ballasten inte syns:
- akustik: inget jag märkt
- mjukt och behagligt när man tassar barfota men kräver golvvärme annars förmodligen mycket kallt och jag har inte problem med knän/rygg
- slipning mycket svårt, jag har sprickor trots proffsig glättning.
- känsligt för fläckar: olja och rödvin måste tas bort på direkten och i början fläckar efter hundmatskålarna (därefter får de äta utomhus)
- kostnad: ingick i mitt husbygge

Största fördelen: hundarna springer ut och in hela sommarhalvåret och jag tvättar sällan av tassarna (!!). Lättstädat och slabbar på med vatten och stensåpa.

Redigerat:
  • Gilla
haha5810
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.