Vi har stora ytor obehandlat betonggolv i vårt husbygge där planen var att slipa/putsa dem för att få en jämn yta. Slipkillarna har varit där och testat betongen och kommit fram till att kvaliteten inte är tillräckligt bra för enbart puts utan kräver flera slipningar. Problemet är då att småstenen kommer fram och vi gillar inte inte den stilen (terrazzo). Dessutom blir professionell slipning av 200 kvm betonggolv väldigt dyrt.
Vi har konsulterat en färgexpert, dock inte en expert på betongslipning, om det är möjligt att göra jobbet själv där första steget är att måla betongen med titanvitt och sen slipa lätt och behandla med Lithurin, antingen själva eller med hjälp av proffs. Det gör inget om golvet blir lite flammigt och lite spräckligt, vi gillar den japanska stilen där råheten i materialen tillåts träda fram. Vi har förkastat andra metoder som flytspackel och mikrocement som vi tycker blir alldeles för korrekt och tillfixat.
Tror ni att det går att få till ett betonggolv av det här skissade slaget? Hur mycket jobb kan det vara och hur svårt är det?
Vi har konsulterat en färgexpert, dock inte en expert på betongslipning, om det är möjligt att göra jobbet själv där första steget är att måla betongen med titanvitt och sen slipa lätt och behandla med Lithurin, antingen själva eller med hjälp av proffs. Det gör inget om golvet blir lite flammigt och lite spräckligt, vi gillar den japanska stilen där råheten i materialen tillåts träda fram. Vi har förkastat andra metoder som flytspackel och mikrocement som vi tycker blir alldeles för korrekt och tillfixat.
Tror ni att det går att få till ett betonggolv av det här skissade slaget? Hur mycket jobb kan det vara och hur svårt är det?
Hur många blir nöjda med slipade betonggolv?
- akustik?
- hårt underlag som kräver skor för att kunna stå/gå på utan att få problem med fötter, knän och rygg?
- utseende, "omöjligt" att få ett utseende som man tycker om?
- känsligt för spill och fläckar?
- kostnad/m2?
- akustik?
- hårt underlag som kräver skor för att kunna stå/gå på utan att få problem med fötter, knän och rygg?
- utseende, "omöjligt" att få ett utseende som man tycker om?
- känsligt för spill och fläckar?
- kostnad/m2?
Efter 20 med dessa golv och där ballasten inte syns:haha5810 skrev:
- akustik: inget jag märkt
- mjukt och behagligt när man tassar barfota men kräver golvvärme annars förmodligen mycket kallt och jag har inte problem med knän/rygg
- slipning mycket svårt, jag har sprickor trots proffsig glättning.
- känsligt för fläckar: olja och rödvin måste tas bort på direkten och i början fläckar efter hundmatskålarna (därefter får de äta utomhus)
- kostnad: ingick i mitt husbygge
Största fördelen: hundarna springer ut och in hela sommarhalvåret och jag tvättar sällan av tassarna (!!). Lättstädat och slabbar på med vatten och stensåpa.
Redigerat:
Klicka här för att svara
