Halloj,
Har en vägg i källaren där det satt en träullsskiva i dåligt skick. Har tagit bort den och tänkte nu bara putsa med lämpligt bruk (B/C?).
Behöver man göra väggen helt ren från gammalt bruk som trots allt sitter väldigt bra?
Ska man köra A-bruk först?
Har en vägg i källaren där det satt en träullsskiva i dåligt skick. Har tagit bort den och tänkte nu bara putsa med lämpligt bruk (B/C?).
Behöver man göra väggen helt ren från gammalt bruk som trots allt sitter väldigt bra?
Ska man köra A-bruk först?
Numera så är ju rådet alltid att näta allt. Så jag gissar att det är det fackmässiga svaret, näta med glasfibernät (använder man galvat fortfarande?) och sen grunda med ett grundningsbruk (A-bruk slamning) och sen putsa med ett putsbruk (C-bruk). Numera så tänker man ju inte så mycket själv utan följer manualen från brukstillverkaren angående produktval, tjocklek, tid o s v.
Rent amatörhantverksmässigt går det utmärkt att slamma med A-bruk och sen putsa rakt upp och ned med C-bruk. Rör sig inte murverket behövs ingen nätning. Så som man har gjort förr. Det svåra är ju att få det rakt och snyggt och för det krävs väl dragbanor? Kan man tänka sig böljande bonnaputs så är det bara att slänga på bruket och jämna till med en träbit.
Rent amatörhantverksmässigt går det utmärkt att slamma med A-bruk och sen putsa rakt upp och ned med C-bruk. Rör sig inte murverket behövs ingen nätning. Så som man har gjort förr. Det svåra är ju att få det rakt och snyggt och för det krävs väl dragbanor? Kan man tänka sig böljande bonnaputs så är det bara att slänga på bruket och jämna till med en träbit.
Inte kommit till skott ännu men efter ha klickat runt en del så verkar detta vara hur man borde göra:Algol skrev:
1. Knacka rent från gammal puts.
2. Grunda med A-bruk.
3. Näta.
4. Putsa med B-bruk.
Nät är kanske överkurs men skadar inte.
Tackar, frågan är om jag har tur eller otur att mycket av den gamla putsen sitter kvar.T TheBigCheese skrev:
Siktar på att knacka bort allt gammalt som är löst och sen grunda med A-bruk till samma nivå som gamla putsen och lägga ett finlager på allt.
Nät blir det nog troligtvis för mig, tema än så länge är extra allt för jag vill inte behöva göra om något.
När jag dränerade utifrån märkte jag även att fogen på vissa ställen var helt upplöst och bara rann iväg som fin sand... Grävde/blåste ut det värsta och fyllde på med nytt på dom ställena. Där la jag bara putsbruk C för att fylla igen där det släppt som värst. Men eftersom detta är bakom isodrän eller bakom isolering ovan marknivå borde det inte varit så noga.
Klicka här för att svara