Hej! Första inlägget för mig. Kan ej alla rätta termer mm inom området så tar gärna feedback :)

Vi totalrenoverade vårt badrum innan sommaren 2023, och hade ett lokalt företag som entreprenör, som i sin tur använder lokala hantverkare.
Bor på mindre ort i norra Skåne.

Hantverkarna bytte av varandra och arbetet fortskred bra men det märktes att de var lite stressade för att hinna färdigt innan semestern.
De har fått måla om badrumstaket en gång i efterhand då det började lysa igenom färgen i duschtaket.
Vilket är något som hänt igen och jag kommer be dem titta på, samt målningen av taket är inte den bästa med tanke på hur mycket skruvhål som syns.

Vi valde att sätta matta på golv och kakel på väggarna.
Någongång i oktober 2024 upptäcker jag att det blivit som en jättelik ”bubbla” under golvmattan. Misstänkter först vatten som krupit från duschen då formen ger intrycket av det, men vid närmare inspektion så är ej bubblan kopplad till duschen och ingen fukt kan ses under golvet.
Badrummet ligger på översta våningen och en inspektionslucka med vattenavstängning finns ett halvt plan ner bredvid badrumet.

Den 15 November kollar 2 st från företaget på golvet, den ena ansvarig och den andre kunnig hantverkare som jag förstod.
De upptäcker ingen fukt och utesluter läckage, och bubblan har inte vuxit fram tills nu.
Bubblan är fast och går inte att trycka in eller forma om.
Kommer upp 1-2 millimeter tror jag, är kännbart och syns väl.
De misstänker någon form av sättning och ber mig hålla koll på det och återkomma efter Jul, vilket jag nu gjort och väntar på återkoppling från personen jag haft kontakt med alla gånger.

Min fundering och fråga till er alla är vad ni tror det kan vara? Och vad kan jag kräva av företaget?
Vi funderar på att eventuellt sälja huset inom de kommande åren men känns ej direkt bra att sälja ett ”nyrenoverat” badrum men en stor ”bubbla”

• Badrumsgolv med svart matta och svaga reflektioner, visar en potentiell bubbla under ytan vid dörröppningen, ljus stol synlig till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsgolv med en ljus reflektion där en tydlig bubbla syns under golvmattan.
    Skapa konto
  • Vattenrör med kopplingar och isolering synliga i ett mörkt utrymme bakom en väggpanel.
    Skapa konto
  • Badrumsgolv med en upphöjd bubbla under mattan omgiven av kaklade väggar och en toalettstol i hörnet.
    Skapa konto
  • Närbild av ett vitmålat badrumstak med skuggor och små upphöjningar i färgen, nära ett hörn av väggen.
    Skapa konto
  • Badrumshörn med vita kakelväggar och ett delvis fläckigt tak, vilket indikerar problem med takmålningen. Flaskor syns på en hylla.
    Skapa konto
BirgitS
Bara en gissning, men kanske träbjälklagret har krympt lite nu när luften är så torr och om då mattan inte är ordentligt limmad över hela ytan så har det då blivit en bubbla.

Taket måste ju bredspacklas innan det målas.

BirgitS BirgitS skrev:
Bara en gissning, men kanske träbjälklagret har krympt lite nu när luften är så torr och om då mattan inte är ordentligt limmad över hela ytan så har det då blivit en bubbla.

Taket måste ju bredspacklas innan det målas.
Tack för ditt svar BirgitS :)
Men hade bubblan varit hård i detta fallet med?

Ahaa! Så de har skippat bredspacklingen och kanske då bara spacklat vid hålen men undermåligt?

BirgitS
Våtrumsmattor är rätt tjocka och därmed inte så lätt att trycka ner en bubbla. Men som jag skrev så är det en gissning.

Med tanke på mängden gropar har de i så fall gjort en väldigt dålig spackling av taket. Så frågan är om de har spacklat alls.

BirgitS BirgitS skrev:
Våtrumsmattor är rätt tjocka och därmed inte så lätt att trycka ner en bubbla. Men som jag skrev så är det en gissning.

Med tanke på mängden gropar har de i så fall gjort en väldigt dålig spackling av taket. Så frågan är om de har spacklat alls.
Jag har en bit kvar av mattan och det stämmer, hård och styv! Orsaken till att jag först trodde att det var någon slags fukt/läcka var de ojämna kanterna på bubblan.

Ja skall följa upp med dem om taket när vi har kontakt! Tack för din feedback :)

• Ojämn matt yta med bubblor och kanter, potentiella tecken på skada eller fukt.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.