Har ved staplat mot denna garagevägg utanför, kan det vara vad som orsakat att gipsskivan på bilden är mjuk och fuktig? Det är sedvanliga träplankor emellan. Vad bör jag göra?

Flytta veden? Sätta dit avfuktare? Tacksam för rådgivning!

• Gul vägg med skador, amerikansk flaggmönstrad matta i förgrunden, inomhusmiljö med betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person pekar på ett hål i en gul vägg, vilket visar skada på ytan.
    Skapa konto
  • Otydlig, suddig nattbild av en byggnadsvägg och en presenning täcker marken vid väggen.
    Skapa konto
B
Skulle gissa att det massiva regnandet gjort stt det skvätt en hel del, och det der ut som pressenningen mer eller mindre leder vatten mot fasaden. Inte helt bra. Hade du staplat veden 5cm från väggen och satt nått litet tak eller så, bort från huset hade det varit bra.

Men det känns som väggen är felbyggd, om det är fukt från veden som slagit igenom. Det känns som det borde finnas en luftspalt i väggen?

Jag hade nog bytt ut gipsskivan. De kostar lite. Så får man en chans att se skicket på väggen innanför gipsen också, och vart fukten kommit ifrån.

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Skulle gissa att det massiva regnandet gjort stt det skvätt en hel del, och det der ut som pressenningen mer eller mindre leder vatten mot fasaden. Inte helt bra. Hade du staplat veden 5cm från väggen och satt nått litet tak eller så, bort från huset hade det varit bra.

Men det känns som väggen är felbyggd, om det är fukt från veden som slagit igenom. Det känns som det borde finnas en luftspalt i väggen?

Jag hade nog bytt ut gipsskivan. De kostar lite. Så får man en chans att se skicket på väggen innanför gipsen också, och vart fukten kommit ifrån.
Tack för svar. Ska flytta all ved imorgon och istället lagra det i den oanvända lekstugan, får se vad jag orsakat for skada på garageväggen nu🫠

B BSOD skrev:

Eller kan man ens förvara ved i lekstuga?🫢

ELantagonism ELantagonism skrev:
Eller kan man ens förvara ved i lekstuga?🫢
Med öppen dörr och fönster så att luften fritt kan cirkulera så lär det nog fungera.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut idag. Jag bör flytta veden omgående eller?😥

• Staplad ved vid en ljusgrå vägg, olika längder och tjocklekar, utomhus belysning.
    Skapa konto
  • Grön presenning täcker stockar vid ett vitt hus, med gräs och trädgårdsmöbler i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Skadad gipsvägg, gul färg, avfall på golvet, stjärnmönstrad textil. Renoveringsbehov synligt.
    Skapa konto
Det viktiga är ju att du tagit bort presseningen som förmodligen ledde in vatten.

Jag tror inte att du behöver flytta veden till lekstugan, bygg ett litet tak över istället som leder regnvattnet från fasaden.

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det viktiga är ju att du tagit bort presseningen som förmodligen ledde in vatten.

Jag tror inte att du behöver flytta veden till lekstugan, bygg ett litet tak över istället som leder regnvattnet från fasaden.
Tackar för svar. Hatar fukt (haft stora problem med det i källaren tidigare) så vill inte ha mer med den o göra…:)

• Vedhög mot husvägg, snöskyffel, kratta, plastduk, grönska, dagsljus.
    Skapa konto
  • Snöskyffel lutad mot husvägg, hög med ved, presenning, grönska, staket, sommardag.
    Skapa konto
Ta bort presenningen och bygg en riktigt vedförvaring så är problemet löst, och det ser snyggt ut.Finns många här på forumet som gjort det. Luft bakom, luft under (man kan tex ta EU-pallar som grund) och ett litet tak. Kan vara öppet framåt.

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Man staplar inte saker mot ytterväggarna, det är vedertaget sedan länge så högst sannolik därför, alternativt takläcka.

Anna_H Anna_H skrev:
Ta bort presenningen och bygg en riktigt vedförvaring så är problemet löst, och det ser snyggt ut.Finns många här på forumet som gjort det. Luft bakom, luft under (man kan tex ta EU-pallar som grund) och ett litet tak. Kan vara öppet framåt.
Tack för svar. Dessa står på EU-pallar och ovan grus. Tanken var att jag skulle bygga ett vedförråd men pga andra mer akuta projekt som åtgärdats behövde jag skjuta på det tills nästa år (❌⏱️💶). Jag har nu försökt flytta all ved några cm framåt så det inte står i direktkontakt mot väggen. Tänkte på något sätt göra ett tak av presenningen som dock inte får vatten att samlas mot garageväggen.

Tror du detta är en hållbar lösning till nästa år? Eller bör jag åtgärda detta redan i år med bygge av vedförråd/lagring?

Mvh

• En vedhög vid husvägg med klyvyxa, grönt gräs i bakgrunden, dagtid.
    Skapa konto
K Kane skrev:
@ELantagonism: Räcker inte en tråd i ärendet?
Sorry, visste inte om jag var i rätt forum. Mods får gärna ta bort denna! @Administratör

Anna_H Anna_H skrev:
Exempelvis om jag fäster presenningen så här?

• Trädgårdshörn med vedtravar, snöskyffel och grönska under soligt molnfritt himmel. Röda pilar ritade på bilden.
    Skapa konto
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det här är forumet på byggahus.se. Vart trodde du att du var?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.