Byggahus.se

Vad måste en hantverkare ta i timmen

  1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Bara för att hugga två uppgifter ur ditt sifferflöde ...
    Kostar redovisningen 42.000:- per år och anställd? Dvs, 10 anställda 420.000:- i redovisning ...?
    Min firmas redovisning kostar ca 6500:-/år Tips, byt redovisningsbolag.

    200.000 utslaget på 3 år blir 37:-/ timme, inte 55:-

    Om du är så här slarvig med dina siffror, varför ska vi tro dig i något annat?
     
  2. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Jo det blir 55kr/h om man räknar med att det bara är 1200 debiterbara timmar per år, det är det connywesth gjorde.

    200000/(3*1200) = 200000/3600 = 55,56kr

    200000/(3*1800) = 200000/5400 = 37kr
     
    • Laddar…
  3. C
    Medlem Nivå 1
    Om du räknar med 1800 debiterbara timmar per år så räknar du med 100% debiteringsgrad per år utan undantag, det är ju MickeyMouse-siffror, ingen har väl 100% debitering ? Jag räknar på ca 67% debiteringsgrad, dvs ca 1200 timmar per år. Det är normal beläggningsgrad i många olika branscher där man hyr ut personal.
     
    Redigerat 7 nov 08:44
  4. C
    Medlem Nivå 1
    Det finns sannolikt ingen auktoriserad revisor som tar 6500 kr per år för att göra revision. Knappast heller någon seriös redovisningsbyrå som kan sköta bokföringen för ett företag med en heltidsanställd för 6500 kr. Det billigaste jag hört talas om är 30000 för redovisningsbyrån (utan revisor),

    Du kan ju börja med att läsa mina inlägg innan du kommenterar dem. Det vore en bra start.
     
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    tjaa. Jag betalar ca 25 000 för min redovisningsbyrå. Vilket jag tycker är för mycket, men jag är för slö för att göra något åt det.

    Och självklart skalar det inte upp md antalet anställda.

    men jag tror att det där beror mycket på vilken typ av bransch det är. En hantverkare har sannolikt avsevärt fler kvitton, fakturor och andra verifikat per uppdrag, än vad jag som konsult har. Å andra sidan så är dte ju därför en seriös hantverkare har ett materialpåslag på typ 10%.
     
  6. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Sådana pengar betalade jag med i många år tills jag för en del år sedan fick hjälp med bokföringen av en god vän som uppskattar hon lägger typ en timme i månaden bara då jag själv gör rejäla förberedelser så hon bara ska kontera och knappa in det i bokföringsprogrammet samt maila över moms/skatteuppgifter till mig så jag kan betala in dem.
    Betalar sedan 5875:- inkl. moms per år till konsultfirman som gör bokslut samt både min och sambons deklarationer.

    Är sjukt nöjd med detta. :p:cool:

    (Ska tilläggas att jag inte har några anställda och bara runt 30 fakturor om året typ så det är inga överdrivna mängder av verifikat att beta genom för min vän.)
     
  7. C
    Medlem Nivå 1
    Du är fullkomligt naiv om du tror att en hantverkare kan debitera 100% beläggningsgrad, det finns det ingen som kan göra. De flesta ligger på ca 2/3 eller ca 67% debiteringsgrad om man ser det till ett genomsnitt. det är ca 1200 timmar per år. Ju mer "krävande" verksamhet du har som kräver förberedelser och utbildningar så har du ännu lägre debiteringsgrader och kommer följaktligen ha högre timarvode, trots att du har samma "månadslön".

    Det finns ingen som kan ha en så hög beläggning som 1750 timmar debitering Om man bara jobbar heltid. Det är tekniskt omöjligt. För du kan inte debitera för försäljningstid, marknadsföring, eller när du lämnar bilen på verkstad, bokföring/administration eller när du gör företagets deklarationer till skatteverket.

    Det finns bara 1760-1800 timmar på ordinarie arbetstid. På den tiden ska du klara att göra alla arbetsuppgifter som behöver göras i ett företag. Jobbar du fler timmar per år så är det övertid, inte ordinarie arbetstid.

    Ska man göra en seriös företagskalkyll så får du hålla dig till 1200 debiterabara timmar per år i genomsnitt. Annars blir det bara önsketänkande, dvs vad jag kallar en Mickey-Mouse-kalkyl.
     
  8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag använder en redovisningskonsult för rubbet.
    Då jag inte omsätter över 3 mille och inte heller har över 4 anställda så är det inget revisorkrav.

    Så jag betalar typ 4x 470:- för den löpande konteringen, dvs 1 timme var 4'e månad som jag valt som momsredovisningsperiod.
    Själv betalar jag fakturor, skickar fakturor osv, sen skickar jag en (rätt liten) bunt verifikat så tar hon hand om allt, dvs plitar in det i bokföringsprogrammet och redovisar momsen gentemot SKV.
    Sen kommer ett bokslut också, kollade precis, gick på 3600:- nu senast.
    Då fixas allt åt mig, hon rapporterar in alla uppgifter som myndigheter vill ha, jag får ett ex av årsbokslut som kan användas till årsmötet, jag får färdiga årsmötesprotokoll som jag kan köra på ifall jag inte väljer att ta upp andra frågor, eller annat. Men då kan jag ju redigera.
    Men precis rubbet av handlingar ingår, hon har ju många enmansföretag, som gillar att bara få ett årsbokslut, ett fastställelseintyg samt ett årsmötesprotokoll (för ett årsmöte som aldrig hålls, brukar ju vara så för enmans AB), att bara skriva under och skicka in till bolagsverket.

    Ja det är helt enkelt väldigt lättsamt, jag lägger kanske runt 5-10 timmar per år på papper (förutom att skriva fakturor, det är minst lika mycket tid till), sen betalar jag alltså runt 5500:- + moms till bokföringskonsulten.

    Nu skall jag också nämna att jag har haft väldigt få verifikat att bokföra, så det är ju en av anledningarna till att det räcker med en timmes debitering var tredje månad. Något kvartal har jag för mig att det blivit bara en halvtimme på fakturan. :)
     
  9. T
    Medlem · Nivå 5
    Tror du ska jobba med offerter, lägg ett fast pris på ditt arbete, på så sätt kan du jobba in tid, blir du klar före så har du plus tid.
    Jobba på timme ger nästan inget.
    Specialisera dig , gör inte alla moment, då får du bara vissa produkter du köper mycket av och på så sätt även ännu bättre inköpspris, då har du även 25-35% i materialvinst på allt, även om du säljer vidare till hyllpris. försöka förhandla på hela sortimentet går inte å få bra pris på.
    Jag jobbar bara på offert, specialiserad oxå, man blir grymt snabb på det man gör, får alltid plustid, slår jag på dina 1200 timmar på ett år så har jag en lön på 1245,83 kr i timme, resultat på 1,495 milj i resultat. bara 3 timmar över på 7 år.
     
  10. T
    Medlem · Nivå 5
    Ja vad mer för råd kan jag ge dig, gör om allt i kvadrat.
    Ibland skriver jag ut 5 till 7 offerter på en kvart, jag räknar allt i kvadrat, ex tak 1000 kr kvm, platta på mark, 30 cm fyllning innan plattan 1500 kvm. osv.
    På så sätt går det snabbt och räkna på allt och sätta in i offerten, du har ett pris per kvm vad bara materialet kostar och ett vad arbetet kostar, då har du lätt även för rotbidrag, samt någorlunda spec på fakturan/offert. men snabbt går det.
    Du lär dig hur andra företag räknar och ser snabbt rätt pris, jag kan lämna pris samma minut jag pratat med kund om jag vill , men skickar alltid offert.
     
  11. T
    Medlem · Nivå 5
    Till på råge ut över det har jag 3 kunder jag inte ens träffat, inte när jag gjorde offerten, inte när jag gjorde jobbet och sedan fakturan, var bara tele kontakt om först offert, sedan vid godkännande av offert, sedan jobba dom samma tider som oss, träffade dom aldrig live, lite lustigt ändå. men tydliga tecken på gott ryckte och förtroende. men vi håller alltid offerten, bråkar aldrig på om det är någon rispa eller fel, vi byter ut allt på en gång, för vad är 1 tusenlapp i byte av en del eller list/plåt som har en rispa på sig, små skador(som inte syns när man kolla in jobbet(som måste bytas ut utöver offert) som oxå bara kostar någon tusenlapp byter vi också utan att blanda in kund, onödigt och oroa dom i onödan, sedan går det snabbt om man bara byter ut än att behöva kontakta kund, Bästa är att ha helheten av nöjda kunder bakom sig, Några kunder säger rakt ut att vi är mycket bra att ha o göra med. på sätt blir man uppbokad hela året.