A Argastesnickaren skrev:
Hur menar du att det inte längre lönar sig för de som installerar idag.
Då kan det ju knappast löna sig att installera nya billigare heller.
Oavsett om elen blir gratis sommartid om ett par år så är min anläggning betald och därmed också all el jag använder under 9 månader om året när den stora lampan är tänd där uppe.
Priserna för solceller sjunker snabbt och därmed så kommer dagspriserna för el under sommarhalvåret att sjunka också. Om man installerar idag med ett förväntat pris på 40 öre (före moms och avgifter) under låt säga 15 år, då är risken stor att intäkterna inte räcker till om några år.

Med vindenergi som pressar priserna mot noll när det blåser så trängs solenergin från det hållet också.

Det är de energikällor som kan leverera när det är vindstilla och kallt på vintern som tjänar pengar.

Lösningen måste vara lagring av energi, den billigaste lagringen av energi pressar ned priserna ytterligare då vind och sol då kan sparas undan.

Jag ser dagens energisituation som brytpunkten mot att priserna blir riktigt låga på sikt. Men de som investerar utifrån dagens priser lär bli besvikna.

pacman42 pacman42 skrev:
Priserna för solceller sjunker snabbt och därmed så kommer dagspriserna för el under sommarhalvåret att sjunka också. Om man installerar idag med ett förväntat pris på 40 öre (före moms och avgifter) under låt säga 15 år, då är risken stor att intäkterna inte räcker till om några år.

Med vindenergi som pressar priserna mot noll när det blåser så trängs solenergin från det hållet också.

Det är de energikällor som kan leverera när det är vindstilla och kallt på vintern som tjänar pengar.

Lösningen måste vara lagring av energi, den billigaste lagringen av energi pressar ned priserna ytterligare då vind och sol då kan sparas undan.

Jag ser dagens energisituation som brytpunkten mot att priserna blir riktigt låga på sikt. Men de som investerar utifrån dagens priser lär bli besvikna.
Du skriver att priserna på solceller sjunker snabbt.
Alla är väl överens om att det inte varit så det sista året och många skyller på denna prisökning som orsak till att det inte är lönt att investera i solceller just nu, vilket jag till viss del håller med:)
Däremot att priset på el skulle sjunka drastiskt dom närmaste åren är jag tveksam till.
Solceller står för ca 1 procent av all el trots att det finns rätt så stora solcells parker.
Även om utbyggnaden fortsätter så gör ju även användningen också.
Det räknas ju med en fördubbling av förbrukningen dom närmaste åren och om vi då ska fasa ut användningen av fossila bränslen, stänga små vattenkraftverk så behövs all el vi kan producera.
Sen har stängning av kärnkraften varit på gång en längre tid, om den stängs helt så får vi riktigt med problem och behåller vi den så är den normalt stängd för service under sommaren när solceller ger som bäst.
En utbyggnad ligger som bäst 10 år fram i tiden (se på Finlands bygge)
Sammanfattning, inte många i min närhet tyckte att solceller var lönsamt när jag beställde för 3 år sen.
Vad som händer framöver är nog lika osäkert, sänks priset på elen?
Blir anläggningarna billigare?
Då tar det längre tid att tjäna in sin investering.
Fortsätter priset på el att ligga kvar eller kanske till och med öka så är det en bra affär även med dagens priser.
Det enda som är säkert är att vi som köpte och installerade innan allt hände är dom stora vinnarna och att säkert spå framtiden är omöjligt. Det är upp till var och en att ta beslut om sin framtid.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Du skriver att priserna på solceller sjunker snabbt.
Alla är väl överens om att det inte varit så det sista året och många skyller på denna prisökning som orsak till att det inte är lönt att investera i solceller just nu, vilket jag till viss del håller med:)
Däremot att priset på el skulle sjunka drastiskt dom närmaste åren är jag tveksam till.
Solceller står för ca 1 procent av all el trots att det finns rätt så stora solcells parker.
Även om utbyggnaden fortsätter så gör ju även användningen också.
Det räknas ju med en fördubbling av förbrukningen dom närmaste åren och om vi då ska fasa ut användningen av fossila bränslen, stänga små vattenkraftverk så behövs all el vi kan producera.
Sen har stängning av kärnkraften varit på gång en längre tid, om den stängs helt så får vi riktigt med problem och behåller vi den så är den normalt stängd för service under sommaren när solceller ger som bäst.
En utbyggnad ligger som bäst 10 år fram i tiden (se på Finlands bygge)
Sammanfattning, inte många i min närhet tyckte att solceller var lönsamt när jag beställde för 3 år sen.
Vad som händer framöver är nog lika osäkert, sänks priset på elen?
Blir anläggningarna billigare?
Då tar det längre tid att tjäna in sin investering.
Fortsätter priset på el att ligga kvar eller kanske till och med öka så är det en bra affär även med dagens priser.
Det enda som är säkert är att vi som köpte och installerade innan allt hände är dom stora vinnarna och att säkert spå framtiden är omöjligt. Det är upp till var och en att ta beslut om sin framtid.
Vi är överens om det mesta.

Huvudskillnaden tycks vara i att du tror att solceller kommer att få betalt för elen, medan jag tror att de kommer att få svårt med det när elbehovet ökar och andelen somenergi ökar. Jag hoppas att jag har fel,bilen det är inte vad jag tror. Lagring av energinnlär bli nyckeln till framgång enligt mina prognoser, det skulle hjälpa både vind och sol att få betalt. Som behöver dock bara dygnslagring vilket gör att de står först i tur.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle inte säga att solceller innebär mikroskopiska risker. Det är väldigt sannolikt att elpriserna på sommaren på sikt kommer att gå mot noll pga alla som installerar solceller.
Så många solceller får inte plats i elnätet pga dimensionen på elnätet i villaområdena. Grannen som beställde nu fick veta att han hade tur, vi har 4 installationer i området ungefär, några till har beställt och det får plats ca 10 -15 stycken fick han veta när han kollade upp det.

K Krille4 skrev:
Jag förstår inte logiken? Varför blanda in dubbelt så dyra köksrenoveringar i jämförelsen mellan att investera i solceller eller på börsen? Investerar man i solceller av ekonomiska skäl är alla andra ekonomiska investeringar relevanta att jämföra med.

/Krille
Nu vände du också på det. Problemet är att pacman överhuvudtaget blandar in börsen.

Anna_H Anna_H skrev:
Så många solceller får inte plats i elnätet pga dimensionen på elnätet i villaområdena. Grannen som beställde nu fick veta att han hade tur, vi har 4 installationer i området ungefär, några till har beställt och det får plats ca 10 -15 stycken fick han veta när han kollade upp det.
Precis min poäng. Tror du att man kommer att acceptera att fastighetsägarna inte kommer att få installera solceller? Det kommer med stor sannolikhet istället att hanteras på samma sätt som effekttariffen (när den införs mer allmänt), fast tvärtom - dvs man kommer att få betala för att få leverera el till nätet. Nätnyttans bidrag blir istället en kostnad.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis min poäng. Tror du att man kommer att acceptera att fastighetsägarna inte kommer att få installera solceller? Det kommer med stor sannolikhet istället att hanteras på samma sätt som effekttariffen (när den införs mer allmänt), fast tvärtom - dvs man kommer att få betala för att få leverera el till nätet. Nätnyttans bidrag blir istället en kostnad.
Men ge dig. Nätägarna är skyldiga att tillse att folk kan installera solanläggningar. Det ligger i nationens intresse att skapa mer energi. Det ligger även i elbolagens intresse.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu vände du också på det. Problemet är att pacman överhuvudtaget blandar in börsen.
Hade det varit bättre om jag nöjde mig med att jämföra med avkastningen man får om pengarna ligger på banken? Eller skall jag bara räkna på vinsterna från solcellerna jämfört med räntan jag får betala när jag lånar upp beloppet på huset? Vilka finansieringslösningar är OK att räkna med och vilka är det inte?

Om värdet av installationen av solceller skall bygga på något annat än känslor (detta känns bra för mig, eller det känns bra för miljön) så måste man sätta upp kriterierna för vad man skall ta med och inte. Jag räknar helt krasst bara med ekonomin och jag ser att den avkastning jag har på pengarna på börsen är högre än vad jag skulle få för solcellsinstallation.

Detta har jag dessutom kommit fram till utan att räkna på mina lokala förutsättningar för solcellerna. De råkar dessutom inte vara optimala, under halva året så når nämligen solens strålar inte över skogen och till mitt hustak, vilket också försämrar förutsättningarna på morgon och kväll. Men det har jag som sagt var inte ens räknat med då det är mycket svårt att räkna ut detta utan att göra en mycket detaljerad kalkyl. Jag har dock grannar med liknande förhållanden som satt upp solceller trots detta, de har knappast gjort en komplett analys av hur mycket sol de kommer att få (jag vet att en av grannarna inte räknade på det i alla fall, jag ville dock inte gräva för djupt i det hela då man inte vill stöta sig allt för mycket med sina grannar).

Som jämförelse så kan jag berätta att jag sedan september sparat in 9500kr på energibesparande åtgärder och timdebitering (inklusive flytt av förbrukning till natten). Med 2021 års elförbrukning och elavtal hade jag fått betala ganska exakt 20000kr, nu kom jag undan med 10500kr på de fyra månaderna. Så de investeringar jag gjorde i en värmepump för knapp 20000kr och några hundralappar i hemautomatisering, de har verkligen räntat på bra så här långt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Men ge dig. Nätägarna är skyldiga att tillse att folk kan installera solanläggningar. Det ligger i nationens intresse att skapa mer energi. Det ligger även i elbolagens intresse.
Men i så fall så kommer man ju även att lösa problemen med effektuttaget och då bör ju effekttarifferna kunna sänkas i så fall. Eller?

Iom att man på vissa ställen har hindrat folk från att installera solceller för att man då måste uppgradera transformatorerna så har man ju ett problem och det blir ju nätägarens problem, de gynnas inte av detta. Jag förväntar mig att detta kommer att regleras.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom utvecklingen av solceller är rätt stor just nu skulle jag avvakta lite.

Det finns ju takpannor med inbyggda solceller, men de som finns på marknaden är som jag förstått det i nuläget rätt dyra och inte jättebra, inte minst för att det krävs väldigt bra ventilation under pannorna för att de ska få maximal verkningsgrad när det är som varmast.

Vi bytte vårt plåttak eftersom det var hög tid. En granne har chansat och inte bytt, han räknar med att den dagen det måste ske är det snabbt och enkelt gjort att tillfälligt plocka ner panelerna. Men med skört tegeltak är ju det inte riktigt ett alternativ, då monteringen i sig är problemet som riskerar att skada taket, dessutom blir taket fuktigare då det inte kommer att torka upp lika bra efter nederbörd när det täcks av solpenaler.

Men, jag har sett flera artiklar om "saker på gång".
Så håll koll på marknaden efter bättre integrerade solceller. Det kommer snart!
Eftersom utvecklingen av solceller är rätt stor just nu skulle jag avvakta lite.
då köper du ingen telefon dator tv bil eller nått då utvecklingen är rätt stor där med?

K
Anna_H Anna_H skrev:
Får man bara jämföra investeringar i solceller med investeringar/köp som är sämre än solceller? ;)

Diskussionen rör "Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler". Jag förstår att det finns en mängd "icke-ekonomska" skäl att investera i solceller. Men om man säger att man investerar i solceller av ekonomiska skäl är det väl självklart att jämföra med andra ekonomiska investeringar.

/Krille

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Absolut - men nätägarna driver ingen välgörenhet utan det är i slutändan kunderna som på ett eller annat sätt får betala för utbyggnaden som krävs. T ex genom högre nätavgifter och/eller sämre betalt för elen man producerar.

/Krille

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Man vet ju inte hur framtiden ser ut.
I Spanien subventionera man solceller 2000-2008 sen rev man subvention. Sen 2012 införde man straffskatt på solceller för dem belastade elnätet för mycket. Gällde även privatpersoner.

Dock verkar dem tagit bort denna skatt 2018.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
då köper du ingen telefon dator tv bil eller nått då utvecklingen är rätt stor där med?
Jag har som sagt köpt solceller. Men jag har stort plåttak mot söder utan skorstenar eller vinklar eller nånting och det gamla taket behövde bytas. Mitt råd gällde den specifika situationen, där taket har många år att ge om man inte sätter in solceller men inte tål att man sätter upp på befintligt tak.

Så generalisera inte är du snäll.

K
Om/när det blir så dyrt att ha solceller så att folk måste plocka ner dom från sina tak, då kanske det är dags att investera i batterier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.