27 364 läst · 291 svar
27k läst
291 svar
Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
Husägare som investerar i solceller tillhör vinnarna när elpriserna når nya rekordnivåer. Samtidigt får man räkna med ett högre installationspris än tidigare – och dessutom en lång leveranstid. Här ger vi exempel på vad en solcellsinvestering kostar och hur lång tid det tar innan den lönar sig.
Du kan läsa artikeln här: Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
Du kan läsa artikeln här: Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
Ni räknar med för liten kostnad av byte av växelriktare efter 15år.
Den kommer pga inflation och allmänna prisökningar säkerligen att ligga på minst 35tusen så de 1000kr/år i "underhållskostnader" bör ni öka på.
Den kommer pga inflation och allmänna prisökningar säkerligen att ligga på minst 35tusen så de 1000kr/år i "underhållskostnader" bör ni öka på.
Nuvärde efter 17 år enligt artikelns data och 5% internränta (ej lån på solcellerna)
Scenario 1 - + 3000 kr
Scenario 2 - - 48 000 kr
Lite lättläst information om de vanligaste investeringskalkylerna
https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/investeringskalkylering
Tack och bock
Scenario 1 - + 3000 kr
Scenario 2 - - 48 000 kr
Lite lättläst information om de vanligaste investeringskalkylerna
https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/investeringskalkylering
Tack och bock
Redigerat:
Den vettigaste kalkylen jag sett på länge i dessa galna tider. Personligen har jag betydligt högre egenförbrukning pga pooler som ska värmas sommartid.
Undantaget ännu så länge är i år då det varit mer lönande att sälja dyrt och köpa billigt. Priserna på el har gjort att vi istället köpt mer el än vi behövt göra vilket är helt bakvänt
Undantaget ännu så länge är i år då det varit mer lönande att sälja dyrt och köpa billigt. Priserna på el har gjort att vi istället köpt mer el än vi behövt göra vilket är helt bakvänt
Du skall inte räkna med nyinverstering av växelriktare. De flesta tillverkare har attraktiva utbytespriser på växelriktare efter garantitidens slut.M MrDizzy skrev:
Nej. Du tänker nog på utbetalningen, inte på kostnaden. I alla investeringskalkyler måste man räkna kostnader mot investeringar, inte utbetalningar mot inbetalningar för annars missar du inflationskompensationen och vilken inflation och priser som vi har om 15 år har varken du eller jag nåcon aning om. Det hör inte hit.M MrDizzy skrev:
Här i kalkylen precis som alltid, avser man 2022 års priser, också för växelriktarens årliga kostnad för avskrivning.
Att som du gör, gissa ett pris på hyllan på VR är meningslöst och felaktigt. Du är inte ekonom, så rätta inte andra som kan ekonomi.
Redigerat:
"Om ekonomer verkligen behärskade sitt hantverk skulle de vara miljardärer och inte miljardärernas rådgivare" Citat Kirk Krekorian som var då an levde en av de 100 rikaste dollar miljardärerna i världenEriksgatan skrev:
Nej. Du tänker nog på utbetalningen, inte på kostnaden. I alla investeringskalkyler måste man räkna kostnader mot investeringar, inte utbetalningar mot inbetalningar för annars missar du inflationskompensationen och vilken inflation och priser som vi har om 15 år har varken du eller jag nåcon aning om. Det hör inte hit.
Här i kalkylen precis som alltid, avser man 2022 års priser, också för växelriktarens årliga kostnad för avskrivning.
Att som du gör, gissa ett pris på hyllan på VR är meningslöst och felaktigt. Du är inte ekonom, så rätta inte andra som kan ekonomi.
Mao man ska alltid och för evigt ifrågasätta alla ekonomer som inte är miljardärer, då de bevisligen inte behärskar sitt hantverk
Om man vet att man måste byta ut en del efter X antal år så vill då jag ta med den troliga kostnaden då det bytet ska ske , inte den kostnad jag skulle ha idag.
Det kan jag iofs göra OM (och endast om) jag köper två idag och lägger en på hyllan som reservdel.
Nu köper inte privatpersoner en extra VR och lägger på hyllan.
Och att ha lite mer höjd för en VR är inte mer fel än ekonomerna som försöker gissa vad elpriset kommer att vara om 5 år eller 10år . Dvs säger du något om återbetalningstid så är det en gissning om vad elpriset kommer att bli , kan du lika gärna ta med ökad kostnad för VR det blir inte mer fel.
Men det är ju bara en åsikt från en som dagligen på heltid som sitter och gör gissningar med för lite information för att lista ut hur man ska fixa så att ekonomernas kära IT-system börjar fungera igen då ekonomerna inte tyckte att det var värt med backuper eller redundans och det straffade sig
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Bilden till artikeln visar rätt tydligt varför solpaneler är ett jäkla otyg
Du är fri att gissa och ha åsikter men det är fortfarande inte ett korrekt sätt att göra en kalkyl påM MrDizzy skrev:"Om ekonomer verkligen behärskade sitt hantverk skulle de vara miljardärer och inte miljardärernas rådgivare" Citat Kirk Krekorian som var då an levde en av de 100 rikaste dollar miljardärerna i världen
Mao man ska alltid och för evigt ifrågasätta alla ekonomer som inte är miljardärer, då de bevisligen inte behärskar sitt hantverk
Om man vet att man måste byta ut en del efter X antal år så vill då jag ta med den troliga kostnaden då det bytet ska ske , inte den kostnad jag skulle ha idag.
Det kan jag iofs göra OM (och endast om) jag köper två idag och lägger en på hyllan som reservdel.
Och att ha lite mer höjd för en VR är inte mer fel än ekonomerna som försöker gissa vad elpriset kommer att vara om 5 år eller 10år . Dvs säger du något om återbetalningstid så är det en gissning om vad elpriset kommer att bli , kan du lika gärna ta med ökad kostnad för VR det blir inte mer fel.
Men det är ju bara en åsikt från en som dagligen på heltid som sitter och gör gissningar med för lite information för att lista ut hur man ska fixa så att ekonomernas kära IT-system börjar fungera igen då ekonomerna inte tyckte att det var värt med backuper eller redundans och det straffade sig![]()
/Krille
Man kan också tänka sig en teknikutveckling som gör att en VR blur betydligt billigare om 15år. Lite som datorer, tv-apparater och solcellerM MrDizzy skrev:
Mycket ovidkommande och avslöjande okunskap, inte värt att kommentera.M MrDizzy skrev:"Om ekonomer verkligen behärskade sitt hantverk skulle de vara miljardärer och inte miljardärernas rådgivare" Citat Kirk Krekorian som var då an levde en av de 100 rikaste dollar miljardärerna i världen
Men det är ju bara en åsikt från en som dagligen på heltid som sitter och gör gissningar med för lite information för att lista ut hur man ska fixa så att ekonomernas kära IT-system börjar fungera igen då ekonomerna inte tyckte att det var värt med backuper eller redundans och det straffade sig![]()
Men eftersom jag visade på problemet med hur Du blandar begrepp du inte begriper, så att vi kan försöka reda ut din tankegång:
Hur definierar du "kostnad" respektive "utbetalning"?
Men vad vet vi om säljpriset på sikt?
Jag tänker då inte högre elpris vs lägre elpris utan förmåner från stat och elbolag i kombination med tillgång.
Just nu verkar folk få sälja dyrare än elbolagens självkostnadspris. När det säljs som mest på soliga dagar och sommar har elen historiskt varit billig. Med fler producenter bör denna effekten stärkas. (så länge vi inte får effektbrist I Sverige, vilket väl inte är helt orimligt)
Eller tror vi på att få sälja för en krona kWh även i framtiden och inte 20 öre? Tänker jag fel?
Jag tänker då inte högre elpris vs lägre elpris utan förmåner från stat och elbolag i kombination med tillgång.
Just nu verkar folk få sälja dyrare än elbolagens självkostnadspris. När det säljs som mest på soliga dagar och sommar har elen historiskt varit billig. Med fler producenter bör denna effekten stärkas. (så länge vi inte får effektbrist I Sverige, vilket väl inte är helt orimligt)
Eller tror vi på att få sälja för en krona kWh även i framtiden och inte 20 öre? Tänker jag fel?
Historiskt sett stämmer det men plötsligt bröts det mönstret sommaren 2022. Så ska vi tro på en återgång till forna tiders stilla lunk eller på att fler osäkra och svårplanerade faktorer kommer att spela in? Idag ser vi sabotage mot energiförsörjning i vårt närområde. Nordstream 1 & 2, drönare över norska olje- och gasplattformar, rysk trålare och seismisk aktivitet vid fiberkablarna till Svalbard. Detta under senaste 24 h...Lime113 skrev:
Men vad vet vi om säljpriset på sikt?
Samtidigt byggs överföringskapaciteter mellan elområden och nationer ut.
Jag väljer därför själv att minska beroendet av omvärlden och omvärldens energipriser. Större (och rikare) nationer än Sverige kommer att vilja betala mer för elen, särskilt nu när gasenergi från Ryzzland och ev. snart även Belarus, stoppas helt.
Det tar 40-50 år att utöka Tysklands eldistribution så att gasvärme kan ersättas med elvärme. De har börjat accelerera den omställningen och fler och fler elvärmeförbrukare kopplas nu till vilket ökar efterfrågan under minst 50 år framöver.
Med högre gaspriser följer också högre elpriser. En "gas cap" som van der Leyen föreslog, skulle kunna hjälpa en del på marginalen.
Men jag tror inte att 20 öre kommer att råda längre än ytterst korta perioder, och då fyller jag upp energilagren. 150-200 öre blir tyvärr nog det nya i SE3 & SE4.
Och när de förstärkningar av elnätet inom Sverige, som alla gapar om är skandalöst dåligt, successivt kopplas på, så får ni dessa tyska priser även i SE1 & SE2.
Och norrlänningen kommer att facepalma när elräkningen med tyskpriser kommer samtidigt med uppsägningen eftersom jobbet man fått på det norrländska Green Steel-företaget tyvärr upphör eftersom det tokdyra stålet blivit omöjligt att sälja.