34 093 läst ·
291 svar
34k läst
291 svar
Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
Javisst, man får jämföra hur man vill men frågan blir då, varför ska man jämföra Electrolux med Bosch i tråden om vitvaror från Electrolux? Varför inte skapa tråden Electrolux vs Bosch? Kan det vara så att man i tråden om bergvärmepumpar föredrar att tala om dem och inte mörkläggningsgardiner som isolerar men å andra sidan hindrar solinsläpp fast bättre investering än en bergvärmepump är det och det ligger i min natur att tala om för alla andra att de är dumma i huvudet som köper en bergvärmepump.
Om elpriserna håller i sig kommer kanske fler skaffa batterier och då kommer nätet avlastas lite, vad tror du om det?pacman42 skrev:
Men i så fall så kommer man ju även att lösa problemen med effektuttaget och då bör ju effekttarifferna kunna sänkas i så fall. Eller?
Iom att man på vissa ställen har hindrat folk från att installera solceller för att man då måste uppgradera transformatorerna så har man ju ett problem och det blir ju nätägarens problem, de gynnas inte av detta. Jag förväntar mig att detta kommer att regleras.
Jag har tittat på batterier, men konstaterade att de fortfarande är alldeles för dyra. Jag räknade också lite på V2G om man skulle köpa en sådan elbil, men inte heller det var värt pengarna. Utifrån detta så tror jag nog inte att så många kommer att köpa batterier. Det stora problemet med batterier är att de bara kan dimensioneras för ett till ett fåtal dygn. Detta gör att deras värde skall betalas med en (normalt sett) låg prisskillnad mellan natt och dag på sommaren. Jag skulle inte våga satsa på att prisvariationen efter krigets början blir bestående och därmed så köper nog inte så många batterier heller.Jonatan79 skrev:
Då tror jag mer på vätgas i så fall, men även den kräver rätt stora priskillnader om den skall användas för elproduktion på sommaren (värmeöverskottet har man ingen nytta av då annat än för varmvatten). Därför kommer den att i huvudsak användas av industrin där effektiviteten är mycket högre (man slipper göra en ineffektiv elproduktion tillbaka från vätgasen).
Med solceller säljer man överskottselen billigt sommarhalvåret och får köpa dyrt vinterhalvåret. Vad är då vinsten?
Och man inför nu effekttariffer för att styra från belastning när man förbrukar sin el. Det rimliga är att det kommer att bli effekttariffer vid produktion också. Vid produktion så är dessutom produktionen från alla producenter av solel mer eller mindre perfekt koordinerad, vilket gör det ännu värre. Och eftersom producenterna dessutom producerar mycket mer än vad en normal konsument konsumerar så blir det ännu värre för elnätet.K Klacken skrev:
Om man fortsätter att tillåta fler solcellsinstallationer så kommer det att leda till ökade nätkostnader, vem skall ta dessa? Konsumenterna? Knappast att man kan tvinga dem att betala, de ökade kostnaderna skapas ju av producenterna!
Finns inga indikationer på det du skriver. Min nätägere kallar t o m det Nätnytta! Finns väl en anledning till det.pacman42 skrev:
Och man inför nu effekttariffer för att styra från belastning när man förbrukar sin el. Det rimliga är att det kommer att bli effekttariffer vid produktion också. Vid produktion så är dessutom produktionen från alla producenter av solel mer eller mindre perfekt koordinerad, vilket gör det ännu värre. Och eftersom producenterna dessutom producerar mycket mer än vad en normal konsument konsumerar så blir det ännu värre för elnätet.
Om man fortsätter att tillåta fler solcellsinstallationer så kommer det att leda till ökade nätkostnader, vem skall ta dessa? Konsumenterna? Knappast att man kan tvinga dem att betala, de ökade kostnaderna skapas ju av producenterna!
Det är nätnytta till dess att det blir en nätkostnad. Så länge produktionen understiger konsumtionen så är det till nytta för nätägaren. Så snart produktionen överstiger konsumtionen så blir det en kostnad för nätägaren.K Klacken skrev:
Om vi antar att produktionen under de kraftigaste topparna på sommaren överstiger konsumtionstopparna på vintern med en faktor x2, då måste alltså nätägaren bygga ett dubbelt så kapabelt nät som de skulle ha behövt annars. Vi är inte där än, men vi är på väg dit med snabba steg. Det är bättre med solcellsparker än med solceller i villaområdena av denna orsaken, parkerna kan placeras nära stora konsumenter och alternativa producenter (exempelvis nära ett kärnkraftverk som är i träda på sommaren).
Köpa dyrt på vintern får ju alla göra oavsett om du har solceller eller inte.P Putte 9497 skrev:
Jag har fortfarande kvar 10 000 kr till mina kommande elräkningar från i somras liggande på mitt elkonto.
Det hade jag inte haft utan solceller.
Vad står på dina elräkningar?
Plus eller minus?
Ja det är mycket som behöver göras. Det var väl en fördubbling av produktionen till 2040. Dom lokala elnäten är nog ett mindre problem. Funderar du i liknande banor när du byter bil? Broar måste byggas, vägar rätas ut ect ect. För då höjer dom troligen bilskatten......pacman42 skrev:
Det är nätnytta till dess att det blir en nätkostnad. Så länge produktionen understiger konsumtionen så är det till nytta för nätägaren. Så snart produktionen överstiger konsumtionen så blir det en kostnad för nätägaren.
Om vi antar att produktionen under de kr. aftigaste topparna på sommaren överstiger konsumtionstopparna på vintern med en faktor x2, då måste alltså nätägaren bygga ett dubbelt så kapabelt nät som de skulle ha behövt annars. Vi är inte där än, men vi är på väg dit med snabba steg. Det är bättre med solcellsparker än med solceller i villaområdena av denna orsaken, parkerna kan placeras nära stora konsumenter och alternativa producenter (exempelvis nära ett kärnkraftverk som är i träda på sommaren).
Väldigt annorlunda. Men jag kan ärligt säga att jag har liknande funderingar varje gång jag byter bil. Vilket bränsle? Vilken storlek? Skall jag bilpendla eller har de löst kollektivtrafiken? (Nej, den har blivit ännu sämre). Vilken väg skall jag planera för att köra? Osv osv. Jag har dessa resonemang varje gång vi byter någon av bilarna. Ett tag så hade frugan den större bilen och jag den mindre utifrån resonemangen. Vi har haft flera olika bränslen, vi har kört olika vägar till jobbet osv.K Klacken skrev: