33 553 läst ·
291 svar
34k läst
291 svar
Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
Jag ligger väldigt bra till då jag har en investering på 100 000 kr som numera är värd 1,7M. Bland annat dubblade jag värdet då jag förutsåg börsfallet iom Covid och låg kontant då. Vissa år går bättre och andra går sämre. 2022 var ett av de sämre, men jag gjorde 10% i alla fall...A Avarell_Dalton skrev:
Och ändå exporterade vi el under de flesta av dessa timmar. Vem är det som lurar dig? Kärnkraftlobbyn?pacman42 skrev:
Det är inte ett fåtal timmar, det är oftast två-tre stabila högtryck per vinter som stannar i mellan 4-21 dagar åt gången. Se bara på hur länge det stannade i första halvan av december, det stannade från den 6:e till och med den 16:e december dvs i elva dagar. Ett till två sådana högtryck till kan vi räkna med i vinter.
Några värden från västkusten:
- 29/3-3/4 var riktigt kallt 2022. Samt alltså 11 dagar i december.
- Kallaste perioden 2021 varade från den 25:e januari till och med den 17:e februari. Dessutom nästan tre veckor kallt i månadsskiftet november december. Ytterligare fem dagar mellan jul och nyår.
- 2020 var det gott om kalla dagar, men det var inga kvarstående högtryck utan de kalla dagarna kom oftast två och två. Detta innebar att det oftast blåste i samband med dem, men det blev säkerligen några timmar med högre elpris varje gång det blev kallt i ett par dygn.
- 2019 var andra halvan av januari kall och första veckan i februari likaså (tre kalla veckor i rad). Dessutom fem dagar i månadsskiftet nov-dec.
- 2018 var det kallt i tre veckor, sista veckan i februari och de två första veckorna i mars. Dessutom ytterligare en vecka, den sista veckan av mars. Även riktigt kallt fem dagar i slutet av november.
Går jag tillbaka så fortsätter det likadant varje år bakåt till 2014 där min statistik tar slut. Förutom 2020 så kan man säga att det är 2-3 veckor kallt i sträck under en period och ytterligare minst en period med 5-10 dagar kallt. Vissa år även en tredje kall period. Under dessa perioder blåser det alltså inte. Detta är inte ett fåtal timmar.
Vi importerar inte el under hela denna tiden, men vi får kraftigt höjda priser under denna tiden då Sverige också används som transitland för eltransport under dessa tider. Detta skapar flaskhalsar i överföringen. Med större svensk produktion av planerbar kraft så skulle dessa kostnader minska.
Och det är där du resonerar fel. Genom att först investera i åtgärder som minskar mina boendekostnader kommer jag att få mer i plånboken, varvid det ramlar in pengar att renovera köket med, investera på börsen eller vad som helst. Det är pga resonemang som ditt det siter en massa folk med nyrenoverade kök och badrum, pool, årliga thailandsresor, direktverkande värme, pengar på börsen och skyhöga elräkningar.pacman42 skrev:
Nu förstår jag ingenting. Det finns tyvärr ingen logik i ditt svar.Anna_H skrev:
Och det är där du resonerar fel. Genom att först investera i åtgärder som minskar mina boendekostnader kommer jag att få mer i plånboken, varvid det ramlar in pengar att renovera köket med, investera på börsen eller vad som helst. Det är pga resonemang som ditt det siter en massa folk med nyrenoverade kök och badrum, pool, årliga thailandsresor, direktverkande värme, pengar på börsen och skyhöga elräkningar.
Om jag har 200kkr i handen och kan välja mellan att lägga dem på ett nytt badrum, solceller eller på börsen så ger badrummet ingen avkastning alls, solcellerna ger en viss nivå av avkastning och börsen ger en annan nivå av avkastning. Enligt min bedömning så tjänar jag mer pengar på att ha pengarna på börsen och sedan betala mina elräkningar med pengarna jag tjänar på börsen än vad jag tjänar på att investera dem i solceller som också ger en avkastning (men lägre än vad jag tjänar på börsen i snitt). Badrummet ger ingen större avkastning (visserligen höjs värdet på huset, men inte i samma utsträckning som kostnaden - i normalfallet), men kan fortfarande vara intressant då det kan ge bättre levnadsförhållanden.
Jag har inte propagerat för att man skall låna för att bygga kök och badrum. Jag har inte propagerat för att man skall åka till Thailand.
Jag är den första att propagera för att man inte skall ta på sig större kostnader än att man kan bo kvar om man blir av med jobbet. Jag och frun har aldrig dragit på oss kostnader som vi inte kan betala utifall att vi skulle börja jobba på McDonalds. Men samma sätt att räkna innebär också att man när man har pengar skall investera i det som ger störst intäkt på sikt, ifall man har valmöjlgheten. I mitt fall så väljer jag då att lägga pengarna på börsen istället för på solceller då det är bättre avkastning på kapitalet på börsen.
Jodå. logiken är att du försöker få det att enbart handla om hur mycket pengar man har, när det inte alls är vad det handlar om. En normal husägare är inte intresserad av att enbart ha så mycke3t pengar som möjligt på banken utan om att ha ett bra boende. Att då avstå från att renovera sitt utslitna kök pga att man får mer pengar på börsen är knasigt. Likaså att låta bli att installera solceller för att minska elräkning.pacman42 skrev:
Tänk istället att du har X grejer du behöver göra med ditt hus och hur de ska prioriteras. Att då prioritera bort solcellerna helt och hållet för att börsen lönar sig bättre men renovera köket för dubbelt så mycket pengar är knasigt.
Håll börsen utanför resonemanget helt enkelt.
Redigerat:
Solcellerna har ju inget med det andra du gör i huset att göra. Att blanda in dem förstår jag faktiskt inte alls. Installation av solceller har ju inget med att "ha ett bra boende" att göra. Jag förstår inte logiken i detta resonemang.Anna_H skrev:
Jodå. logiken är att du försöker få det att enbart handla om hur mycket pengar man har, när det inte alls är vad det handlar om. En normal husägare är inte intresserad av att enbart ha så mycke3t pengar som möjligt på banken utan om att ha ett bra boende. Att då avstå från att renovera sitt utslitna kök pga att man får mer pengar på börsen är knasigt. Likaså att låta bli att installera solceller för att minska elräkning.
Tänk istället att du har X grejer du behöver göra med ditt hus och hur de ska prioriteras. Att då prioritera bort solcellerna helt och hållet för att börsen lönar sig bättre men renovera köket för dubbelt så mycket pengar är knasigt.
Håll börsen utanför resonemanget helt enkelt.
Att köpa solceller är en ekonomisk investering, precis som att köpa en Rembrandt eller aktier eller något annat som man förväntar sig skall ge en avkastning på sikt. Det är också ett risktagande, precis som de andra sakerna. Köper jag solceller och elpriset i framtiden blir nära noll, då har jag gjort en dålig affär. Likaså om en Rembrandt blir värdelös eller ett bolag som jag köpt aktier i går i konkurs. Här kan man inte blanda in känslor av att "ha ett bra boende". Solcellerna har ingenting med hur det är att bo i huset att göra, möjligen då i form av att det finns ytterligare en sak som kan gå sönder och som måste repareras.
Att köpa solceller är en bra investering just nu, men det är också en riskfylld investering då vi inte vet vilka bidrag, skatter och avgifter man kan drabbas av framöver, samt att vi inte vet vilka elpriser framtiden kommer att ha. Så länge som man inte producerar mer el än vad man göra av med själv (dvs inte levererar till elnätet) så kan man nog vara relativt trygg i sin investering, men nog är det ganska riskfyllt om man exporterar el utanför hushållet.
Bara för att man bygger solcellerna på taket till sitt hus så innebär det inte att det inte är en riskfylld investering som alla andra man gör, inklusive att köpa ett hus. Men solcellerna ändrar ju inte på något sätt hur huset är att bo i...
Om man nu tjänar så bra att höga elpriser inte spelar någon roll och man hellre investerar i aktier så förstår jag att man inte är intresserad av solceller.pacman42 skrev:
Solcellerna har ju inget med det andra du gör i huset att göra. Att blanda in dem förstår jag faktiskt inte alls. Installation av solceller har ju inget med att "ha ett bra boende" att göra. Jag förstår inte logiken i detta resonemang.
Att köpa solceller är en ekonomisk investering, precis som att köpa en Rembrandt eller aktier eller något annat som man förväntar sig skall ge en avkastning på sikt. Det är också ett risktagande, precis som de andra sakerna. Köper jag solceller och elpriset i framtiden blir nära noll, då har jag gjort en dålig affär. Likaså om en Rembrandt blir värdelös eller ett bolag som jag köpt aktier i går i konkurs. Här kan man inte blanda in känslor av att "ha ett bra boende". Solcellerna har ingenting med hur det är att bo i huset att göra, möjligen då i form av att det finns ytterligare en sak som kan gå sönder och som måste repareras.
Att köpa solceller är en bra investering just nu, men det är också en riskfylld investering då vi inte vet vilka bidrag, skatter och avgifter man kan drabbas av framöver, samt att vi inte vet vilka elpriser framtiden kommer att ha. Så länge som man inte producerar mer el än vad man göra av med själv (dvs inte levererar till elnätet) så kan man nog vara relativt trygg i sin investering, men nog är det ganska riskfyllt om man exporterar el utanför hushållet.
Bara för att man bygger solcellerna på taket till sitt hus så innebär det inte att det inte är en riskfylld investering som alla andra man gör, inklusive att köpa ett hus. Men solcellerna ändrar ju inte på något sätt hur huset är att bo i...
Nu misstolkar du mig. Det finns en kostnad associerad med solcellerna och det finns en intäkt. Dessa två ger förhoppningsvis en vinst. Om denna avkastning är större än på börsen då investerar jag i solceller, om avkastningen är större på börsen, ja då investerar jag i aktier.JA”Snabbe” skrev:
Jag ser investeringar i solceller som riskfyllda då de kan leda till nya framtida avgifter som inte är ned i dagens kalkyler. Rabatten på 60 öre kan försvinna osv. Men framförallt så är det svårt att bedöma det framtida elpriset
Det är nog värre risker på börsen. Om man baserar sin investering i solceller enbart på 60ö skattereduktion/såld kWh så ska man nog inte ha det heller. Men man får även betalt av sitt nätbolag för nätnytta, hos mig är det nu höjt till 14,1 öre/kWh.pacman42 skrev:
Nu misstolkar du mig. Det finns en kostnad associerad med solcellerna och det finns en intäkt. Dessa två ger förhoppningsvis en vinst. Om denna avkastning är större än på börsen då investerar jag i solceller, om avkastningen är större på börsen, ja då investerar jag i aktier.
Jag ser investeringar i solceller som riskfyllda då de kan leda till nya framtida avgifter som inte är ned i dagens kalkyler. Rabatten på 60 öre kan försvinna osv. Men framförallt så är det svårt att bedöma det framtida elpriset
Jag valde att köpa solpaneler pga att jag likagärna kan betala 1000kr/månad till solpaneler som att betala dom till ett elbolag. Min pott är ännu inte tom efter sommarens elförsäljning, nu har jag ett annat bolag för elnätet så den avgiften ligger kvar. Men för november låg elnätsfakturan på 990kr.
Som jag skrev tidigare, det är en kalkyl alla får göra. Ersättningen för nätnytta kan bli en kostnad på sikt, när för många i ett område har solceller så får nämligen elbolagen problem istället för nytta.JA”Snabbe” skrev:
Det är nog värre risker på börsen. Om man baserar sin investering i solceller enbart på 60ö skattereduktion/såld kWh så ska man nog inte ha det heller. Men man får även betalt av sitt nätbolag för nätnytta, hos mig är det nu höjt till 14,1 öre/kWh.
Jag valde att köpa solpaneler pga att jag likagärna kan betala 1000kr/månad till solpaneler som att betala dom till ett elbolag. Min pott är ännu inte tom efter sommarens elförsäljning, nu har jag ett annat bolag för elnätet så den avgiften ligger kvar. Men för november låg elnätsfakturan på 990kr.
Det tror jag knappast. Lite lustigt bara att en som riskerar sina pengar på börsen är rädd för mikroskopiska risker i solcellsinvesteringar.pacman42 skrev: