T Thomas_Blekinge skrev:
Enligt min mening kan du inte med någon seriositet räkna ut återbetalningstid. Du vet varken elpriser, räntor, eller statlig subvention framöver, allt är enbart spekualation.
Antingen gör du det, eller inte. Gör det.
Håller med. Jag tror dock snarare på en mer eller mindre liknande kalkyl som tidigare när priserna på el lugnar sig och priset på installationen stabiliseras. Ingen kommer kunna tjäna hutlösa pengar i framtiden. Vi köpte för att spara eftersom vi har förbrukningen. De har i princip gjort oss helt okänsliga för de priser som rått i vår och sommar.

Anna_H Anna_H skrev:
Elen är dyrast morgon och tidig kväll eftersom det är då det går åt mest el, fabrikerna är igång och folk gör frukost/middag. Då levererar INTE solcellerna som mest. Bästa sättet att få ner elpriset är att så många som möjligt försöker att inte förbruka så mycket el just då, tex genom att ha en riktigt bra termos och värma kaffe/tevatten innan man går och lägger sig, hoppa över motorvärmaren och brödrosten, inte använda så många olika elkällor när man lagar middag osv. Exempelvis städa och tvätta på helgerna, inte på vardagkvällar.
Är det inte mer verkningsfullt att se till att hushållen inte värmer sina bostäder med el? Eller iaf inte med el från elnätet, har du solceller och kör vp är det knappast negativt men jag förordar biobränsle till bostadsuppvärmning.

F fribygg skrev:
Är det inte mer verkningsfullt att se till att hushållen inte värmer sina bostäder med el? Eller iaf inte med el från elnätet, har du solceller och kör vp är det knappast negativt men jag förordar biobränsle till bostadsuppvärmning.
Jag tycker el är ett bra alternativ. Biobränsle ska helst brännas i kraftverk för att få både el och värme från förbränningen. Dessutom minskar utsläppen betydligt.

Sen måste energiförbrukningen minska för bostäder. Det kanske är så att det kommer vara lönt att investera i förbättringsåtgärder för att göra bostäder energisnålare. Även i södra Sverige.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag tycker el är ett bra alternativ. Biobränsle ska helst brännas i kraftverk för att få både el och värme från förbränningen. Dessutom minskar utsläppen betydligt.

Sen måste energiförbrukningen minska för bostäder. Det kanske är så att det kommer vara lönt att investera i förbättringsåtgärder för att göra bostäder energisnålare. Även i södra Sverige.
Det är inget fel med biobränsleeldade kraftvärmeverk, tyvärr innebär det ju att det blir mörkt och kallt ändå om och när de roterande bortkopplingarna blir verklighet.

En egenhuggen vedtrave och en kakelugn har inte den känsligheten, många i södra Sverige märkte under stormen Gudrun för ca 17 år sen hur värdefullt det är att ha egen elberoende uppvärmning och man får hoppas att åtminstone de som var med då minns och har välfyllda vedföråd inför vintern.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Det är inget fel med biobränsleeldade kraftvärmeverk, tyvärr innebär det ju att det blir mörkt och kallt ändå om och när de roterande bortkopplingarna blir verklighet.

En egenhuggen vedtrave och en kakelugn har inte den känsligheten, många i södra Sverige märkte under stormen Gudrun för ca 17 år sen hur värdefullt det är att ha egen elberoende uppvärmning och man får hoppas att åtminstone de som var med då minns och har välfyllda vedföråd inför vintern.

det säger väl sig självt att varenda kåk inte kan värmas upp genom att elda nåt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
det säger väl sig självt att varenda kåk inte kan värmas upp genom att elda nåt.
Nä inte i dag, men det kan bli nödvändigt att återgå till biobränslevärmda bostäder ganska snart då våra reaktorer börjar på att vara ålderstigna.

M MrDizzy skrev:
Ni räknar med för liten kostnad av byte av växelriktare efter 15år.
Den kommer pga inflation och allmänna prisökningar säkerligen att ligga på minst 35tusen så de 1000kr/år i "underhållskostnader" bör ni öka på.
Skulle inte tro det, de blir troligtvis billigare med tiden.

F
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Skulle inte tro det, de blir troligtvis billigare med tiden.
framförallt då tillverkarna har ett ”pantsystem” på växelriktare och det är feta rabatter om man byter in en trasig. Man kommer långt med 15000 i dagens penningvärde.

F fribygg skrev:
Nä inte i dag, men det kan bli nödvändigt att återgå till biobränslevärmda bostäder ganska snart då våra reaktorer börjar på att vara ålderstigna.
Jag ser redan idag, slutet september, att dimman och vedosen lägger sig över villakvarteret. Folk som är ovana att hantera ved eldar sur ved, eldar på konstigt sätt etc. Folk agerar i panik och gör vad de kan.

Att reaktorerna vi har i riket börjar bli ålderstigna är ett faktum, det var på gång att bygga nya kring 2014-2015 någon gång men det sket sig. Livstidsförlängande mångmiljardinvesteringar i existerande reaktorer sket sig även det, av politiska skäl vid den tiden och ledde till förtida nedläggningar och den erbarmliga situationen vi har just nu med endast ett fåtal reaktorer i drift.

Men kul att finnarna fattade vartåt det barkade relativt tidigt och har nu fått igång ett nytt synnerligen kraftfullt kärnkraftverk som gör stor skillnad. Klimatnytta ”på riktigt” som våra kära politiker brukar uttrycka sig i sann fjortis-stil… patetiskt att vi är där vi är idag.

Byggstart av 4-6 nya svenska reaktorer i stil med vad finnarna just byggt borde startat för ett decennium sedan men det näst bästa alternativet är att starta detta nu.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:

Individuell vedeldning är den mest ineffektiva användning av icke-fossila bränslen. Dessutom kan hållbarheten diskuteras. Visst är ved förnybar men om du eldar idag så släpper du ut en mängd CO2 som lanske återtas av ett träd under de kommande 30åren. Men vi måste reducera utsläppet nu i detta stund!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Individuell vedeldning är den mest ineffektiva användning av icke-fossila bränslen. Dessutom kan hållbarheten diskuteras. Visst är ved förnybar men om du eldar idag så släpper du ut en mängd CO2 som lanske återtas av ett träd under de kommande 30åren. Men vi måste reducera utsläppet nu i detta stund!
Jag håller med och det är inte hållbart men det går inte heller att kritisera de som använder det som alternativ lösning med tanke på hur det ser ut idag. Det är få som kommer betala en hög elräkning om alternativ finns.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du får gärna leva i kyla men min familj ska ha ett varmt hem, om vi låter bli att välja politiker som avvecklar fungerande vatten och kärnkraft kan nog en del värmepumpar även framgent hållas med skapligt ren el, men den har blivit ganska dyr detta år.
Jag föredrar oberoende och har egen skog och hävdar bestämt att ved är den energieffektivaste uppvärmningsformen för mig, en skaplig eldstad har ju 80-90% effektivitet och transporterna är korta då jag eldar veden på samma fastighet där träden växt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nu handlar ju tråden iofs om solcellsinstallationer och hur det kan betala sig.

Men javisst, det gränsar till andra sätt att lösa uppvärmning. I en av våra fastigheter (på landsbygden) så har det gått från uteslutande ved i kakelugnar som huvudsaklig värmekälla tills för ca 4 år sedan, därefter en rejäl LLVP som visade sig vara betydligt billigare i drift plus oändligt mycket mindre manuellt jobb med all vedhantering.

Under detta år är vi på sätt och vis delvis tillbaka på där vi började, det måste eldas i en kakelugn åtminstone två ggr per dygn för att hålla nere elräkningarna så gott det går. I det boendet har vi kastats tillbaka typ 100 år nu när tillgången till rimligt prissatt el har undanröjts av inkompetenta politiker.

Självklart frågar vi oss om tex solceller skulle vara ett alternativ på detta ställe men jag ser inte riktigt att förutsättningarna finns, vad det skulle kunna bidra med där är mest kylbehov under sommaren rent systemiskt. Krävs betydligt mer för att räkna hem solcellsanläggningar.

Därför blir det ved (delvis från egen skog) som kommer att bli avgörande för att hålla denna stuga varm de närmast decennierna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nu handlar ju tråden iofs om solcellsinstallationer och hur det kan betala sig.

Därför blir det ved (delvis från egen skog) som kommer att bli avgörande för att hålla denna stuga varm de närmast decennierna.
Nog kan vi både hoppas på bättre och billigare solceller och ny kärnkraft innom tio år.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja vi får hoppas att de politiska förutsättningarna för att kunna bygga ny kärnkraft kommer på plats illa kvickt. Investerare är inte lockade av nyckfullheten som präglat energipolitiken senaste decenniet men jag tror de flesta partier har nyktrat till rejält vid det här laget, inklusive de som tidigare har ivrat för nedläggning av kärnkraft.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.