34 093 läst ·
291 svar
34k läst
291 svar
Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
1.3kr /kWh för allt utom fasta avgift för elnätet för köpt el kan man ha .... om man sitter med med ett fastpris avtal på lång tid som tecknades för 1.5-2år sen eller mer ... som jag.J Jerald Stuartson skrev:
Jag ligger tom på 1.24 i två år till.
Ska den fasta avgiften för elnätet räknas med så blir det nog som du säger närmare 1.8 (om man räknar på helår)
Personligen tycker dock inte att just den fasta elnäts kostnaden ska räknas med då man inte kan påverka den annat än vilken storlek på huvudsäkringarna man har.
Ja, men 1,30 är nog en svunnen tid och 1,24 för dig en övergående. Det kommer inte påverka en solcellskalkyl nämnvärt över 25 år.M MrDizzy skrev:1.3kr /kWh för allt utom fasta avgift för elnätet för köpt el kan man ha .... om man sitter med med ett fastpris avtal på lång tid som tecknades för 1.5-2år sen eller mer ... som jag.
Ska den fasta avgiften för elnätet räknas med så blir det nog som du säger närmare 1.8 (om man räknar på helår)
Personligen tycker dock inte att just den fasta elnäts kostnaden ska räknas med då man inte kan påverka den annat än vilken storlek på huvudsäkringarna man har.
Det är uppsatt 30 paneler på 1,6 kvm, dvs 48 kvm totalt. Kostnad efter bidrag 124 000:-.Före bidrag 155 000:-.Lime113 skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Ja givetvis men en generell kalkyl ska inte baseras på vad några få fortfarande har i några få år till, borde vara tämligen uppenbart.M MrDizzy skrev:1.3kr /kWh för allt utom fasta avgift för elnätet för köpt el kan man ha .... om man sitter med med ett fastpris avtal på lång tid som tecknades för 1.5-2år sen eller mer ... som jag.
Kristian Ask skrev:
Helt korrekt, men för oss få som har det, så gör det att vart och ett av dessa få år nästan kan räknas om 2 eller 3, vilket påverkar just oss och de tider som återbetalningen sker på rätt kraftigt. (kapat minst 1/3 på min ROI pga senaste årets sjuka elpriser och just mitt elavtal )J Jerald Stuartson skrev:
För alla andra , totalt irrelevant då de inte kan få samma.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag (vi) har omvärderat detta med solceller. Subventioners vara eller icke vara är ju en faktor men det väldigt många andra faktorer som spelar in i investeringskalkylen.
Varit i kontakt med någon solcellsfirma, typiska offerter utgår ifrån tidigare elförbrukning och så även denna - jag gav elförbrukningen per månad under förra året och kalkylen baserades på det. Återbetalningstid 10 år efter de förutsättningarna.
Men: tidigare år har vi kört en hel del med LLVP under uppvärmningssäsong, nu verkar det vara mer ekonomi i att köra fjärrvärme för den delen. Så egenförbrukningen av hushållsel kommer att gå ner rätt drastiskt under kommande år, gissar vi landar på ca halva elförbrukningen och i synnerhet under vinterhalvåret.
Detta betyder att den typiska förbrukningskurvan för el blir närmast inverterad för vår del: mest förbrukning under sommaren med AC igång osv, minst under vintern. Vi får på så vis en bättre matchning med när solcellsanläggningen producerar, kan förbruka mer av produktionen själva.
Ska bli spännande att se hur detta faller ut.
Varit i kontakt med någon solcellsfirma, typiska offerter utgår ifrån tidigare elförbrukning och så även denna - jag gav elförbrukningen per månad under förra året och kalkylen baserades på det. Återbetalningstid 10 år efter de förutsättningarna.
Men: tidigare år har vi kört en hel del med LLVP under uppvärmningssäsong, nu verkar det vara mer ekonomi i att köra fjärrvärme för den delen. Så egenförbrukningen av hushållsel kommer att gå ner rätt drastiskt under kommande år, gissar vi landar på ca halva elförbrukningen och i synnerhet under vinterhalvåret.
Detta betyder att den typiska förbrukningskurvan för el blir närmast inverterad för vår del: mest förbrukning under sommaren med AC igång osv, minst under vintern. Vi får på så vis en bättre matchning med när solcellsanläggningen producerar, kan förbruka mer av produktionen själva.
Men iverteringen/matchningen beror väl bara på att ni köper fjärrvärme istället för "elvärme/llvp"? Påverkar det verkligen kalkylen för solcellerna?H Harald Blåtumme skrev:Jag (vi) har omvärderat detta med solceller. Subventioners vara eller icke vara är ju en faktor men det väldigt många andra faktorer som spelar in i investeringskalkylen.
Med reservation för att jag kan missförstå helt
/Krille
L lanebreid skrev:
Tackar för svar.Lime113 skrev:
Nedan är mina fortsatta reflektioner utifrån mitt första inlägg samt den fakta som kommit in:
Jag försökte göra en uppskattning på siffrorna i grafen och kan konstatera att ungefär 10% av produktionen tycks ske under perioden november-februari då elen i regel är som dyrast och förbrukar mest. ca 55% av produktionen tycks ske under perioden maj-augusti då man i regel förbrukar minst och elen är som billigast.
Visst det förekommer även variationer i pris över dygnet men då krävs det timprisavtal vilket ännu inte är det vanligaste avtalsformen. Det är alltså inte den skillnaden jag syftar på när jag nämner dyr respektive billig el. Utan variationen över året.
Jämför jag med min egen förbrukning under 2021 så kan jag konstatera att jag hade behövt köpa ca 75% av min el under perioden oktober till mars.
Under perioden april till september hade jag däremot kunna sälja ca 45% av det som tillverkats.
Sett över hela året så hade solcellerna producerat omkring 76% av det jag gjort av med (vilket jag antar att är den siffra en solcellsförsäljare hade använt), men problemet är ju att jag inte kunnat lagrat elen.
Vad innebär då detta konkret?
Jo först och främst så har vi ju elpriset. Att det under några år kommer bli dyrare än historiskt är det nog ingen som tvivlar på, frågan är ju hur mycket dyrare och hur variationen i pris ser ut över året. Ett högt och jämt pris ökar ju sannolikheten för lönsamhet i solceller medan ett lågt och variabelt pris (där priset är högre när solcellerna producerar underskott och lägre när solcellerna producerar överskott) minskar sannolikheten för lönsamhet.
Försäljningspriset per kWh kommer vara en direkt avgörande faktor, eller rättare sagt vad kvoten blir av försäljningspris kontra inköpspris. Köpa el behöver man göra under ungefär halva året även med solceller. Får man dåligt betalt när man säljer och behöver betala dyrt när man köper så försämrar ju det kalkylen avsevärt.
Det finns ju de på forumet som påstått sig få ganska bra betalt per kWh vid försäljning, men ingen vet ju hur beständigt detta är (kom ihåg mitt första inlägg där jag nämnde att det mig veterligen inte finns något krav på att nätägaren faktiskt behöver betala för att ta emot elen).
Marknaden brukar ju regleras som så att den som producerar får endast en spottstyver av vad konsumenten betalar för slutprodukten och jag tror inte att elmarknaden kommer vara något undantag.
Jag kommer direkt att tänka på om jag åker och köper ytterpanel på brädgården. Skogsägaren får ungefär 5% före avverkningskostnader av det pris jag betalar för slutprodukten. Jag skulle inte se det som omöjligt att elproducenten framöver får ersättning i paritet med detta.
Sedan har vi en eventuell elpriskompensation. Skulle det t.ex. sättas ett maxtak på vad elen får kosta så kommer det ju per automatik bli ett maxtak även på vilken vinst solceller kan generera.
Ett litet räkneexempel:
Om vi tar 2020 års genomsnittpriser (som är betydligt jämnare än 2021/2022 års priser och därmed lite till fördel för solcellskalkylen) på ett rörligt avtal per månad i elområde 3 och jämför det med min egen förbrukning så skulle jag med solcellerna i exemplet ovan fått betalat 1 554 kr för min förbrukning. Detta givet att jag sålt överskottet för det pris någon annat fått betala (vilket inte varit praktiskt möjligt såklart). Hade jag köpt in all el så hade jag betalat 5 179 kr.
Tar vi samma siffror men med ett 10 gånger så högt elpris så hade jag fått betalat 15 535 kr med solceller och 51 789 kr utan solceller. Detta hade såklart varit en bättre kalkyl för solcellerna med en vinst/besparing på 36 254 kr per år.
Frågan är ju då hur sannolikt det är med ett årsgenomsnitt på 388 öre/kWh och att man faktiskt får lika mycket betalt för elen som man köpt den för.
Men låt säga att det faktiskt skulle inträffa. Ja då skulle affären gå att räkna hem på 6 år förutsatt att räntan låg på 4,5%, ingen amortering skedde och det inte behövdes någon underhållskostnad på solcellerna.
Skulle man istället inte få ett öre betalt för sin producerade el, då skulle det ta 11 år att räkna hem affären.
6-11 års återbetalning är ju ändå helt okej tid. Men vad händer med kalkylen om elpriserna återgår till 2020 års priser? Ja då kommer räntekostnaden äta upp besparingen.
Det går såklart att vända på siffror och räkna fram och tillbaka många vändor.
Vid en kostnad på 150 öre/kWh i årsgenomsnitt så tar det minst 27 år att få tillbaka pengarna.
Vid 200 öre/kWh i årsgenomsnitt tar det mellan 16 och 42 år att få tillbaka pengarna.
Vid 250 öre/kWh i årsgenomsnitt tar det mellan 11 och 24 år att få tillbaka pengarna.
Vid 300 öre/kWh i årsgenomsnitt tar det mellan 8 och 17 år att få tillbaka pengarna.
Årsgenomsnittet har jag beräknat utifrån att variationen i kostnad över årets månader rent proportionellt är samma som 2020.
Så om solceller blir lönsamma beror ju helt på vad framtida inköpspris kommer bli under ett antal år i följd samt vad försäljningspriset kommer bli under samma antal år. En joker i leken kommer bli huruvida det på ett billigt sätt går att lagra den el man producerat.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Enligt min mening kan du inte med någon seriositet räkna ut återbetalningstid. Du vet varken elpriser, räntor, eller statlig subvention framöver, allt är enbart spekualation.
Antingen gör du det, eller inte. Gör det.
Antingen gör du det, eller inte. Gör det.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Detta är svårkalkylerat. Samtidigt med övergången till fjv helt nyss istället för att LLVP stod för en betydande del av värmebehovet under vinterhalvåret, så har vi även gjort en ordentlig översyn av elförbrukningsvanor. Vi startade sent med detta typ början september men under denna månad ligger vi nu på ca halva elförbrukningen mot tidigare år. Varmvatten är givetvis via fjv fortsatt och påverkar inte kalkylen.K Krille4 skrev:
Tidigare år låg vi på ca 10.000 kWh/år för hushållsel, inkl drift LLVP (värme på vintern och kyla på sommaren), men som sagt exklusive varmvatten som går via fjärrvärme. Kalkylen vi fått med 10 års återbetalningstid utgår från denna förbrukning, men vi har skäl att tro att vår elförbrukning över året kan i stort sett halveras framöver om LLVP inte längre används för uppvärmning plus övriga åtgärder för att förbruka så litet el som möjligt.
Oklart hur detta påverkar kalkylen men det verkar som att det är positivt om vi kan göra av med en större andel av solcellsanläggningens årsproduktion själva, behöva köpa mindre under vintern. En viss offset sker ju här av att fjärrvärmen visserligen är billig per kWh men att den inte växlar upp 3-5 ggr som man får vid uppvärmning via LLVP.
Komplicerat detta… :-D