elmont skrev:
huggarn, det är inte bara pappervändandet (fakturering, dokumentation av arbete, bokföring, löner, lagerarbete,reklam, städning mm mm. som ska räknas in i den tiden. Andra saker som tex att räkna på jobb tar tid, räknar man på 10 jobb kanske man får ett. Och att räkna betyder platsbesök/kundkontakt och det tar tid, men lön ska man ju ha för ALL tid. Man ska gå på byggmöten, proj möten, besiktningar, förhandla om mtr. inköp mm mm.
Jag har i många år drivit företag och känner till alla dom timmar som "vanligt folk" inte har en aning om.
Ps
Har mest småjobb måsta man även ha lite "dötid" mellan jobben för INGEN kan med någon säkerhet säga hur lång tid varje besök tar hos en kund, och ska man vara det minsta seriös och bestämma tider hos kunder MÅSTE man ha "luft" i planeringen. och ju mindre/kortare jobb dess mer "luft". En annan sak som bidrar till spilltid är att det är inte alls givet att du har kunder som vill ha dina tjänster alla dagar men lön ska utbetalas för 40 timmar i veckan, hela året.
Okej. Tycker det låter mycket ändå. Själv är jag i en annan bransch så vi kan inte direkt jämföra. Vad tar du i timmen? Tjänar du bättre eller sämre som egen? (Svara om du vill)

I dag tar jag 400:- plus/minus lite beroende på kund och jobb. Och jag tjänar mer pengar som egen företagare MEN det har inte så mycket att göra med timdebiteringen som med den tid som jag lägger ner. Jag jobbar närmare 60 timmar i veckan än 40 om man räknar Alltid jag ägnar åt företaget. MEN skulle jag som anställd lägga ner samma antal timmar skulle jag troligen ha högre årsinkomst.
Nu är jag knappast representiv då jag har många år i branschen och ett oerhört stort kontaktnät. Jag har tex inte behövt "jaga" jobb på 25-30 år. Och jag kan inte bara el-yrket utan även allt som har med "pappersvändandet" att göra.

Ciki skrev:
450 kr/tim plus moms? vart bor du?
Jag arbetar i Göteborg med omnejd. Vet att de större firmorna ligger högre men jag är ensam i företaget.

Vad roligt att det blev en stor diskussion.
Men jag är mindre positiv till eget företag nu än vad jag var innan jag ställde frågan.
Men det är bra, man ska ju veta den negativa sidan också.

När man kommer till den punkten som någon skrev i tråden att man har flera anställda då har man ju lyckats rätt så bra, och det är inte lätt och komma dit.

elmont skrev:
I dag tar jag 400:- plus/minus lite beroende på kund och jobb. Och jag tjänar mer pengar som egen företagare MEN det har inte så mycket att göra med timdebiteringen som med den tid som jag lägger ner. Jag jobbar närmare 60 timmar i veckan än 40 om man räknar Alltid jag ägnar åt företaget. MEN skulle jag som anställd lägga ner samma antal timmar skulle jag troligen ha högre årsinkomst.
Nu är jag knappast representiv då jag har många år i branschen och ett oerhört stort kontaktnät. Jag har tex inte behövt "jaga" jobb på 25-30 år. Och jag kan inte bara el-yrket utan även allt som har med "pappersvändandet" att göra.
Är du ensam i företaget eller har du anställda?
Visst det håller jag med om, om man hade lagt den tiden som anställd, som man lägger på eget företag så hade man nog tjänat rätt så bra

Mikael_L
Man kan tjäna mer med att ha anställda. Men samtidigt ökar riskerna, man förlorar snabbt mycket om man inte får jobb till alla hela tiden.
Och sen är det ev sjukpenning till anställda och likn som ytterligare ger en osäkerhetsfaktor.

Men det finns sätt att driva som minskar dessa risker. T.ex. att alla är delägare i AB't eller att man anlitar f-skattare på uppdragsbasis isf att anställa. Leder som regel till högre lönekrav p.g.a osäkerheter om den egna ekonomin dvs kontinuerlig lön samt personligt ansvar.
Dvs lägre vinst men också lägre risk för den som driver firman (du).

huggan skrev:
En annan här på forumet fick en räkning på 17.600:- för att installera en spis.
Vill bara förtydliga att detta var timkostnaden. Jobbet tog ca 1.5 h, debiterades för två med hänsyn till körning o.s.v. Helt okej för mig. Detta var också en spisinstallation. Det som gjordes var vidarekoppling från ett perilexuttag till ett nytt 220V samt omkoppling och flytt av det gamla perilexuttaget inklusive förlängning av lite kopplingstrådar. Sedan byttes även automatsäkringarna för den gruppledningen från 3 till 1 gemensam för alla 3 faser. Materialet som debiterades var knappt 400 kronor så totalen landade runt 1000-lappen efter rot.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ciki, dom senaste åren har jag haft ett eget företag men innan dess ( i ca20 år) var jag en av tre delägare i ett AB med några anställda.

Jaha ok.. Det är nog mindre och tänka på när man är ensam, lugnare arbetsdag. Men samtidigt är det svårt och tacka ja till alla jobb, för att man inte hinner med.. Både för och nackdelar på det..

Skulle det vara så att du får så mycket jobb att du inte hinner med - se bara till att vara ärlig. Säg inte ja till ett jobb som du vet att du inte kommer att hinna med, och sedan bara utebli.

Fråga hur bråttom det är. Det kanske är ett jobb som det inte gör så mycket om det dröjer en månad. Men boka då en tid och se till att du gör jobbet på överenskommen tid.

Det kan också vara jobb som det är OK om du gör det med kort varsel. Om det är någon som ändå är hemma gör det kanske inte så mycket om du ringer på förmiddagen och dyker upp på eftermiddagen, om du plötsligt skulle få ett återbud på nåt annat jobb.

Men det värsta är obestämda besked - "jag hör av mig i nästa vecka" eller "ja du, jag får titta på det där". Eller att lämna bestämda besked och sedan inte dyka upp.

Jag tar 495 kr/h. Tillkommer gör 150 kr framkörningsavgift inom kommunen. Utanför kommungränsen 6.50 kr/km. Priser plus moms givetvis. Kommunen vi pratar om är Kungälv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.