39 429 läst ·
55 svar
39k läst
55 svar
Vad kostar en Elektriker 2015?
det här är inte hela sanningen, det finns flertal fall där man kan bli personligt ansvarig för företagets utfästelser.pelpet skrev:Det kanske viktigaste skälet att starta AB är att det är du får en separation mellan dig själv och firman. Om du går i konkurs blir du inte själv ansvarig för företagets skulder.
Som elektriker inriktad mot privatpersoner hade jag tagit 600kr/h + moms men inte lagt några påslag på materialet. Det tjänar båda på, eftersom man får rot på arbetskostnaden.
så att starta AB för att slippa bli personligt ansvarig ska man inte göra!
Ska man vara petig är det inte vad jag skrev, utan att det skapas en separation mellan en själv (fysisk person) och aktiebolaget (juridisk person). Man man givetvis bli personligt ansvarig för saker man gör inom företaget om det handlar om regelbrott och liknande. Om man sköter bolaget korrekt och det går i konken så kan jag inte tänka mig att man blir personligen betalningsskyldig. Rätta mig om jag har fel.
du skrev "Om du går i konkurs blir du inte själv ansvarig för företagets skulder."pelpet skrev:Ska man vara petig är det inte vad jag skrev, utan att det skapas en separation mellan en själv (fysisk person) och aktiebolaget (juridisk person). Man man givetvis bli personligt ansvarig för saker man gör inom företaget om det handlar om regelbrott och liknande. Om man sköter bolaget korrekt och det går i konken så kan jag inte tänka mig att man blir personligen betalningsskyldig. Rätta mig om jag har fel.
det vill jag påstå är fel.
men man kan som ägare undvika att bli personligt betalningsansvarig om man sköter allt korrekt trots att bolaget går i KK
det finns minst 11 fallgropar som man kan falla i, den vanligaste är väl att inte upprätta en kontrollbalansräkning när mer än halva aktiekapitalet är förbrukat. eller förbjudet lån
Jag tar 450 kr/tim som elektriker. Tror det hade blivit väldigt svårt att få några jobb för 600 kr/tim trots att jag förstår vad du menar. Här på Byggahus må det "pratas" om påslag på material men ute i verkliga livet har jag kanske fått 2-3 kunder som reagerar eller frågar om påslag under mina drygt 25 verksamma år.pelpet skrev:
Dessutom är det långt ifrån alla jobb som är ROT.
Det verkar vara en djungel med tanke på och driva ett företag. Idag jobbar jag på en firma men tankarna har gått fram och tillbaka den senaste tiden om att starta eget. Men man är för feg, man vet att man får lön nu varje månad, säker lön alltså, har man egen firma kan de gå upp och ner hela tiden.
Men om man räknar med 450kr/tim plus moms blir det ca 560kr/tim.
Det blir ca: 90.000 kr i månaden (då ska man ha jobbat 8 timmar om dagen i 20 dagar)
Säg att halva går åt skatt då blir det ju 45 tusen.
Sen har man ju bil, kanske hyra, lån osv men det är inte stora summor tänker jag..
Så om man ska komma upp i den lönen som man tjänar idag, behöver man bara jobba halvtid som egenföretager?
Stämmer det? Ni sam har egna företag ni borde veta om man är på rätt spår.
Men om man räknar med 450kr/tim plus moms blir det ca 560kr/tim.
Det blir ca: 90.000 kr i månaden (då ska man ha jobbat 8 timmar om dagen i 20 dagar)
Säg att halva går åt skatt då blir det ju 45 tusen.
Sen har man ju bil, kanske hyra, lån osv men det är inte stora summor tänker jag..
Så om man ska komma upp i den lönen som man tjänar idag, behöver man bara jobba halvtid som egenföretager?
Stämmer det? Ni sam har egna företag ni borde veta om man är på rätt spår.
Nja, mycket tid som egenföretagare är inte debiterad tid, kolla/beställa material, bokföring titta på jobb etc.Ciki skrev:
Sen tillkommer bil, arbetskläder, verktyg, sjuklön etc
Tror du får knappert om man bara kör 4h/dag om man vill ha den "högre lönen" många ligger ligger rätt mycket över avtal. Avtalet ligger "bara" på 23100:-
Du räknar fel, du blandar ihop olika skatter i din uträkning som tumregelsmässigt säger hälften lön, hälften skatt.Ciki skrev:
(såg du min fråga till dig tidigare?)
Men så här kan du tumregelmässigt räkna.
Av din timpenning utan moms får du ut hälften i handen helt färdigskattat, om du inte har några omkostnader.
Detta stämmer ganska bra, men varierar givetvis efter vilken kommunskatt man har, men främst ifall lönen blir så hög att statlig skatt slår in. Går verksamheten såpass bra ska man verkligen överväga AB, för då går det att trolla bort lite skatt på andra vis.
Så i ditt exempel i detta inlägg så drar firman inte in 560:-*160 = 90.000/mån, ty momsen får du skicka in till staten på direkten.
Utan det blir 450:- * 160 = 72.000:-/mån, och detta ger ca 36.000:- /mån, rakt i handen.
Dvs 52-53.000:- /mån i lön före kommunal inkomstskatt. Som man man brukar tänka och prata lön som löntagare.
Men sen har du utgifter, bilen är inte alls speciellt billig. Leasing drar iväg rätt mycket, billigare är att hålla med bilen själv och köra med äldre bil, men bilen kostar ändå en hel del.
Men viktigast för att få runt ekonomin bra är att nå en god beläggningsgrad. Det går mycket tid på att räkna på jobb, titta på jobb, fakturera, bokföra, städa bilen osv osv. Och sen till det ska man också lyckas ragga ihop så mycket jobb att det fyller all debiterbar tid.
Men du har rätt i tänket med halvtid.
Det kan räcka ganska bra att kunna fakturera ut ca 5 timmar varje dag, och resterande tid kan du använda till att sköta och administrera företaget.
Jobbar man 8 timmar per dag är 5 timmar debiteringsbar rätt OK om man ska sköta firman i övrigt. Vad som ofta brukar hända är att man fåt ta sin fritid till att sköta firman för att hinna med. Samt att "flödet" av projekt kan vara mycket ojämnt.
3 timmar administration på 5 timmars arbete? Antingen är man väldigt ineffektiv eller vet man inte vad man gör. Har själv egen firma så jag vet. Vi gör nästan all bokföring själva och vi lägger inte ens tre timmar i veckan.elmont skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
overheadkostnaderna säger jag. Bilar, lokalhyra, verktyg, administration. Kostnadsandelen blir lägre för overheaden ju fler anställda ni har. 85% beläggningsgrad på personalen. 3-4 anställda, så skulle det nog bli en bättre slant än att själv vara anställd. på sikt kan man trappa ner med att själv utföra el-jobben och jobba mer med organisationen(sälja/administration) och trappa upp antalet anställda istället.
huggarn, det är inte bara pappervändandet (fakturering, dokumentation av arbete, bokföring, löner, lagerarbete,reklam, städning mm mm. som ska räknas in i den tiden. Andra saker som tex att räkna på jobb tar tid, räknar man på 10 jobb kanske man får ett. Och att räkna betyder platsbesök/kundkontakt och det tar tid, men lön ska man ju ha för ALL tid. Man ska gå på byggmöten, proj möten, besiktningar, förhandla om mtr. inköp mm mm.
Jag har i många år drivit företag och känner till alla dom timmar som "vanligt folk" inte har en aning om.
Ps
Har mest småjobb måsta man även ha lite "dötid" mellan jobben för INGEN kan med någon säkerhet säga hur lång tid varje besök tar hos en kund, och ska man vara det minsta seriös och bestämma tider hos kunder MÅSTE man ha "luft" i planeringen. och ju mindre/kortare jobb dess mer "luft". En annan sak som bidrar till spilltid är att det är inte alls givet att du har kunder som vill ha dina tjänster alla dagar men lön ska utbetalas för 40 timmar i veckan, hela året.
Jag har i många år drivit företag och känner till alla dom timmar som "vanligt folk" inte har en aning om.
Ps
Har mest småjobb måsta man även ha lite "dötid" mellan jobben för INGEN kan med någon säkerhet säga hur lång tid varje besök tar hos en kund, och ska man vara det minsta seriös och bestämma tider hos kunder MÅSTE man ha "luft" i planeringen. och ju mindre/kortare jobb dess mer "luft". En annan sak som bidrar till spilltid är att det är inte alls givet att du har kunder som vill ha dina tjänster alla dagar men lön ska utbetalas för 40 timmar i veckan, hela året.
Redigerat: