thestrut skrev:
lågbeskattad utdelning kan du plocka av det upparbetade resultatet, och minst 150150:- per år enligt schablon eller mer enligt lönebaserat utrymme, och det är rätt avancerade beräkningar baserat på din och de anställdas löner..

det kostar bara registreringsavgift att starta AB, de 50.000:- i aktiekapital du tänker på kan du använda i rörelsen, tex betala lön eller köpa in elmaterial, så det är ingen kostnad :)
jag betalade 440:- timmen plus moms för min elektriker i december
Att betala ut lön med aktiekapitalen funkar inte. Aktiekapitalet måste alltid finns i kontanter eller som inventarie.

1. Det är samma skatt på ditt arbete på din bruttolön så betalar du sociala avgifter sk arbetsgivaravgift med 31.42% för personer födda mellan 1950-1988 ungdom har just nu rabatt men det kommer med all sannolikhet att försvinna då S-Mp stark ogillar detta.
För att kunna plocka ut lågbeskattad utdelning (som faktiskt inte är så lågt som många tror) d.v.s bolagsskatt 22% på resultatet och sedan skatt med 20% på utdelningen upp till gränsbeloppen. Du plockar ut bruttolön enligt vad som finns att läsa på skatteverkets hemsida för s.k Fåmansbolag. kom ihåg att för att få full pensionsförmån från den allmänna pensionen måste bruttolönen ligga på ca 39100 (med hänsyn tagen till grundavdraget)

En skillnad som finns mellan bolagsformerna Enskild firma och AB är hur pensionsinbetalningar hanteras, det är mycket förmånligare som enskild firma. Många som skaffar firma tänker inte på pensionen men det är otroligt viktigt att betala för pensionslösning. Siffror är upp till var och en men bör överstiga 4000-5000 per månad för att ge rimlig pension.

Ytterligare en skillnad som man kanske inte tänker på är att AB är en egen Juridisk person med skattskyldighet och därmed stränga krav på årsredovisning och bokföringsskyldighet. (Runar Sörgaard dömdes till fängelse förra året för att ha slarvat med bokförningen)

En enskild firma är nog att rekommendera för de flesta i början, jag skulle nog vilja påstå att det är värt besväret med AB först när inkomsten blir så stor att man skattar i 57% på marginalen, men det är min personliga åsikt. Jag har numera AB men körde enskild firma de första åren.
Ring skatteverket och prata de är mycket vänliga och duktiga.
MVH Joachim

Redigerat:
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
405 kronor exklusive moms betalade jag för ett mindre jobb i Malmö i december.

falkn skrev:
405 kronor exklusive moms betalade jag för ett mindre jobb i Malmö i december.
En annan här på forumet fick en räkning på 17.600:- för att installera en spis.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Mikael_L
Ciki skrev:
Om man inte räknat med bil, hyra osv. utan rent arbetsmässigt. Jag har läst lite och dom flesta skriver att man kan räkna med 50% alltså om man tar 500 kr i timmen så får man ut 250 kr i timmen?
Kan det stämma?
Beror på vad du menar ...
500kr/h - med eller utan moms?
250kr/h - bruttolön innan skatt eller räknat med sista skattekronan dragen?, dvs det du kan köpa öl på krogen för.

huggan skrev:
En annan här på forumet fick en räkning på 17.600:- för att installera en spis.
Ja, och det var för en jour-elektriker och felskriven faktura...

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
En fråga av ren nyfikenhet: Hur vanligt är det att elektriker åtar sig småjobb svart? Är det vanligt att de frågar om det "ska vara med kvitto" när priset diskuteras? Eller är det något som tillhör det förgångna?

cdx873v skrev:
Ja, och det var för en jour-elektriker och felskriven faktura...
Kolla inlägg 2 i den tråden.

gbgustaf skrev:
En fråga av ren nyfikenhet: Hur vanligt är det att elektriker åtar sig småjobb svart? Är det vanligt att de frågar om det "ska vara med kvitto" när priset diskuteras? Eller är det något som tillhör det förgångna?
Jag skulle vilja påstå att svartjobb nästan har försvunnit iom ROT. Det blir oftast billigare att ta det vitt med ROT än svart. Bra tycker jag!

Och som företagare har man inte så mycket att tjäna på att jobba svart OM man inte tar lika mycket betalt svart som om man jobbar vitt. Jobba svart är väl lönsammast för "vanliga löntagare".

hantverkare1 skrev:
Att betala ut lön med aktiekapitalen funkar inte. Aktiekapitalet måste alltid finns i kontanter eller som inventarie.
upparbetade immateriella tillgångar?

Joyn skrev:
1. Det är samma skatt på ditt arbete på din bruttolön så betalar du sociala avgifter sk arbetsgivaravgift med 31.42% för personer födda mellan 1950-1988 ungdom har just nu rabatt men det kommer med all sannolikhet att försvinna då S-Mp stark ogillar detta.
För att kunna plocka ut lågbeskattad utdelning (som faktiskt inte är så lågt som många tror) d.v.s bolagsskatt 22% på resultatet och sedan skatt med 20% på utdelningen upp till gränsbeloppen. Du plockar ut bruttolön enligt vad som finns att läsa på skatteverkets hemsida för s.k Fåmansbolag. kom ihåg att för att få full pensionsförmån från den allmänna pensionen måste bruttolönen ligga på ca 39100 (med hänsyn tagen till grundavdraget)

En skillnad som finns mellan bolagsformerna Enskild firma och AB är hur pensionsinbetalningar hanteras, det är mycket förmånligare som enskild firma. Många som skaffar firma tänker inte på pensionen men det är otroligt viktigt att betala för pensionslösning. Siffror är upp till var och en men bör överstiga 4000-5000 per månad för att ge rimlig pension.

Ytterligare en skillnad som man kanske inte tänker på är att AB är en egen Juridisk person med skattskyldighet och därmed stränga krav på årsredovisning och bokföringsskyldighet. (Runar Sörgaard dömdes till fängelse förra året för att ha slarvat med bokförningen)

En enskild firma är nog att rekommendera för de flesta i början, jag skulle nog vilja påstå att det är värt besväret med AB först när inkomsten blir så stor att man skattar i 57% på marginalen, men det är min personliga åsikt. Jag har numera AB men körde enskild firma de första åren.
Ring skatteverket och prata de är mycket vänliga och duktiga.
MVH Joachim
det finns ju andra förmåner med AB med=) mycket mer som är avdragsgillt och du kan plocka hyresersättning tex, som har fördelaktig skatt.

jag rekommenderar AB, jag startade själv AB trots att jag inte bedriver någon större verksamhet. bara som hobby...

C
Joyn skrev:
På vilket sätt är detta mycket förmånligare i enskild firma?

Det kanske viktigaste skälet att starta AB är att det är du får en separation mellan dig själv och firman. Om du går i konkurs blir du inte själv ansvarig för företagets skulder.

Som elektriker inriktad mot privatpersoner hade jag tagit 600kr/h + moms men inte lagt några påslag på materialet. Det tjänar båda på, eftersom man får rot på arbetskostnaden.

Det är en korrekt invändning, jag antog att personen betalar statlig skatt. Under den förutsättningen minskas andelen av inkomsten som statlig skatt skall betalas på och den enskilde får pss en positiv skatteeffekt.
Men SLP (Särskild löneskatt på pensionskostnader) är 24.26% i båda fallen.

Men AB har många fler möjligheter men det kräver kunnande.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.