20 712 läst ·
74 svar
21k läst
74 svar
Vad kostar barnarbete nu för tiden?
Vi betalar tonåringarna 85 kr/h för trädgårds- och renoveringsarbete. Vi betalade lite lägre innan och då upplevde jag det som att det inte räckte för att "locka" en tonåring från luren. Brukar vara rätt strikt med paus och telefontittande. Tar man en kaffe så stannar klockan, står man helt plötsligt med telefonen i näven och tittar TikTok några minuter får man sne blick från arbetsgivaren 
Vissa moment och uppgifter får inte alla tonåringarna göra, beroende på styrka, konsekvenstänk och arbetsmiljö. Alltid bra mask vid rivning och annat dammande, hörselskydd och skyddsglasögon när så behövs, samt vettiga skor om det ska trampas runt bland spik.
Vissa moment och uppgifter får inte alla tonåringarna göra, beroende på styrka, konsekvenstänk och arbetsmiljö. Alltid bra mask vid rivning och annat dammande, hörselskydd och skyddsglasögon när så behövs, samt vettiga skor om det ska trampas runt bland spik.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 20 774 inlägg
Mina söner går inte ur sängen för mindre än 10 000 Robux 😆
En sanning som tål att upprepas!Mats-S skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-kostar-barnarbete-nu-for-tiden.575867/post-6643416
Sätt ett fast pris på hela arbetet. Om han sen gör det riktigt bra så kan du lägga in en bonus.C ConnyN skrev:En granngrabb på 14 år ska hjälpa oss att måla. Borsta gammal rödfärg, måla måla måla. I egen takt, när han känner för det, utan större press.
Vad avlönar man en 14-åring? Ska han ha pensionssparande och facklig förhandling, eller räcker det med en Piggelin och en kexchoklad?
Funderar på om det bästa är att sätta ett fast pris för byggnaden som är ett gammalt förråd på ca 30 m2. Men hur mkt..? Tar gärna emot tankar!
Exempel: En jag känner behövde göra lite grävarbete på sin gård. Han fixade grävmaskin och jag körde. Du får 1500kr om du kör så han. Så det gjorde jag (inget stort jobb så det var bra betalt). När det sedan skulle betalas så fick jag extra för att jobbet hade gått fort och felfritt.
Medlem
· Blekinge
· 12 316 inlägg
Ett barn i den åldern kan knappast överblicka konsekvenser av fast pris. Det vore osjysst mot pojken att göra så.
Jobbet kan ju samtidigt vara ett bra sätt att pojken lär sig samband mellan bra jobb och bra betalt.
Låt honom provjobba med en vägg och klocka tiden. Sedan kan ni diskutera resultatet och hur ni vill sköta betalningen framöver.
Om ni ska bestämma timpris är väl 100-150 kr rimligt. Skulle han jobba otroligt bra kan man ju alltid höja lite.
Jobbet kan ju samtidigt vara ett bra sätt att pojken lär sig samband mellan bra jobb och bra betalt.
Låt honom provjobba med en vägg och klocka tiden. Sedan kan ni diskutera resultatet och hur ni vill sköta betalningen framöver.
Om ni ska bestämma timpris är väl 100-150 kr rimligt. Skulle han jobba otroligt bra kan man ju alltid höja lite.
Tänk på att du blir arbetsgivare och ansvarig för pojken. Som arbetsgivare måste du ha försäkringar och betala skälig lön. Tänk bara tanken att pojken ramlar ner från ställningen (ställning som är byggd av en certifierad ställningsbyggare) och skadar sig, då är det ditt ansvar. Tänk på att du kan bli ansvarig och betala ersättning. Jag är ingen jurist men tycker du ska tala med någon som har kunskap. Det kan bli betydligt mycket dyrare än att anlita en seriös målare.C ConnyN skrev:En granngrabb på 14 år ska hjälpa oss att måla. Borsta gammal rödfärg, måla måla måla. I egen takt, när han känner för det, utan större press.
Vad avlönar man en 14-åring? Ska han ha pensionssparande och facklig förhandling, eller räcker det med en Piggelin och en kexchoklad?
Funderar på om det bästa är att sätta ett fast pris för byggnaden som är ett gammalt förråd på ca 30 m2. Men hur mkt..? Tar gärna emot tankar!
Pessimisten
Jättebra att ge ungdomar möjlighet att jobba och tjäna lite pengar! När det gäller lön så tycker jag summor under 100 kr timmen är skamlöst låga. En dajmstrut kostar 33 kr. Jag tycker nog att en lön på mindre än 3 dajmstrutar i timmen är för låg. När man hör om kommuner som betalar 60 kr i timmen så häpnar jag men då kanske det mer handlar om att sitta av tid än att jobba på riktigt?
Som en jämförelse så vet jag att när jag i början av 90-talet sommarjobbade som brevbärare fick jag dryga 50 kr i timmen.
Som en jämförelse så vet jag att när jag i början av 90-talet sommarjobbade som brevbärare fick jag dryga 50 kr i timmen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 947 inlägg
Kan berätta för dig att lägsta lön enligt Kommunals avtal med kommuner i vissa kommuner är såpass lågt som runt 16000 kr/månaden för personer under 25 .. det blir ca 95 spänn i timmen..B borgen72 skrev:Jättebra att ge ungdomar möjlighet att jobba och tjäna lite pengar! När det gäller lön så tycker jag summor under 100 kr timmen är skamlöst låga. En dajmstrut kostar 33 kr. Jag tycker nog att en lön på mindre än 3 dajmstrutar i timmen är för låg. När man hör om kommuner som betalar 60 kr i timmen så häpnar jag men då kanske det mer handlar om att sitta av tid än att jobba på riktigt?
I vår kommun kallas det "feriepraktik" och jag är rätt säker på att de inte går under samma anställningsförhållanden som vanliga anställda med sociala avgifter etc etc. Men de är ju placerade på riktiga arbetsplatser och de jag pratat med har allt fått jobba..
Med det sagt så sommarjobbade jag själv med att bygga hembränningsapparater åt farsan i mitten av 90-talet och fick 100 spänn i timmen svart, men avansen kanske var högre på dem, än att tömma soptunnor eller leka med barn på förskolan.. 🤷
Nu när inflationen gått upp litet så betalar jag 16/19/21-åringen 90/120/140 kr/timme i år. En höjning på 10 kr/timme sedan förra året om jag minns rätt. Tidigare år har man fått 5 kr extra vid årsskiftet. Förra året fick alltså en 15-åring 80 kr/timme.
Stortjejen och hennes kompis har gjort en hel del flistuggning från kanske 15 års ålder och fick först timlön men sedan ville de ha betalt per behållare de fyllde, 50 kr/person/behållare var deras bud.
En behållare tar för mig 15 minuter att fylla men gick långsammare för dem. Det blev något mycket pengar i mina ögon men den stora högen försvann och de hade roligt och tjänade pengar så jag fick erkänna mig nöjd.
De målade brädor för timlön och det funkade bra.
Stortjejen och hennes kompis har gjort en hel del flistuggning från kanske 15 års ålder och fick först timlön men sedan ville de ha betalt per behållare de fyllde, 50 kr/person/behållare var deras bud.
En behållare tar för mig 15 minuter att fylla men gick långsammare för dem. Det blev något mycket pengar i mina ögon men den stora högen försvann och de hade roligt och tjänade pengar så jag fick erkänna mig nöjd.
De målade brädor för timlön och det funkade bra.
Klicka här för att svara