20 708 läst ·
74 svar
21k läst
74 svar
Vad kostar barnarbete nu för tiden?
GLÖM INTE BORT FÖRSÄKRINGSBITEN!C ConnyN skrev:En granngrabb på 14 år ska hjälpa oss att måla. Borsta gammal rödfärg, måla måla måla. I egen takt, när han känner för det, utan större press.
Vad avlönar man en 14-åring? Ska han ha pensionssparande och facklig förhandling, eller räcker det med en Piggelin och en kexchoklad?
Funderar på om det bästa är att sätta ett fast pris för byggnaden som är ett gammalt förråd på ca 30 m2. Men hur mkt..? Tar gärna emot tankar!
Det här gäller i praktiken:
- En 14-åring får normalt hjälpa till med enklare arbete under uppsikt.
- Arbete med lösningsmedel, starka färger, stegar/höga höjder eller maskiner kan vara förbjudet för minderåriga enligt Arbetsmiljöverket regler.
- Om barnet ramlar från stege, skadar sig med verktyg eller får problem av färgångor kan ansvaret hamna på den som anlitat barnet.
Försäkringsmässigt finns flera delar:
- Hemförsäkring
Din vanliga hemförsäkring täcker ibland ansvarsskador, men inte alltid om det räknas som arbete/anställning. - Olycksfallsförsäkring för barnet
Barnet kan ha egen olycksfallsförsäkring via familjen eller skolan, men den gäller inte säkert under privat arbete. - Arbetsgivaransvar
Om du betalar barnet för arbete kan du i praktiken räknas som arbetsgivare — även om det bara är ett “sommarjobb”. Då kan du bli ansvarig om något händer. - Svartjobb-problematik
Om det sker informellt utan försäkring eller anmälan kan försäkringsbolag bli besvärliga vid en olycka.
Knappast, men det är schysstare att betala ordentligt och låta grabben avgöra om han vill använda inkomsterna till läsk och glass eller nått annat.Magnus E K skrev:
Bara jag som är förvånad över att lönen för sommarjobb verkar stått stilla.
på min tid för 25 årsedan när jag sommarjobbade så låg lönen på 65-70kr/h
På den tiden kostade en dosa ettan lös 18-20kr och bensinen låg på runt 10an litern.
Nej jag säger sim moderaterna, det ska löna sig med arbete.
Så jag hade hostat upp 100kr/h
På den tiden kostade en dosa ettan lös 18-20kr och bensinen låg på runt 10an litern.
Essunga Kommun erbjuder 9-klassare feriejobb, inom:C ConnyN skrev:En granngrabb på 14 år ska hjälpa oss att måla. Borsta gammal rödfärg, måla måla måla. I egen takt, när han känner för det, utan större press.
Vad avlönar man en 14-åring? Ska han ha pensionssparande och facklig förhandling, eller räcker det med en Piggelin och en kexchoklad?
Funderar på om det bästa är att sätta ett fast pris för byggnaden som är ett gammalt förråd på ca 30 m2. Men hur mkt..? Tar gärna emot tankar!
- Barnomsorg
- Fritid
- Föreningsliv
- Gata/park
- Kultur
- Vaktmästeri
- Äldreomsorg
Då lär de ju också samtidigt vara försäkrade.
Det verkar lite snålt, har inte din lön ökat tre ggr sen dess?W whak skrev:Bara jag som är förvånad över att lönen för sommarjobb verkar stått stilla.
Borde inte lönen vara åtminstånde 150kr/ h om den var 65 kr/h för ett kvartssekel sedan?W whak skrev:Bara jag som är förvånad över att lönen för sommarjobb verkar stått stilla.
Okej, jag har tänkt om efter era kloka inspel.
Det nya budet är 25 000 till honom för att borsta och måla förrådet. Absolut inget intag av socker tillåts. Första tre dagarna är obligatorisk arbetsmiljöutbildning, höghöjdsarbete (stege) och erforderliga kurser.
Jag har nu anmält mig till skatteverket och ska registrera ett aktiebolag så att jag kan ta mitt arbetsgivaransvar. Ämnar självklart etablera en fackklubb så att han inte står utan det skyddet.
Totalt budgeterar jag 150 000 kronor för projektet, inklusive hyra av byggbarack, utedass, arbetskläder, profilprodukter, hyra av ställning, säkerhetsutrustning och utbildning för mig som ansvarig byggledare.
Tack, har jag missat något så får ni gärna fylla på!
Det nya budet är 25 000 till honom för att borsta och måla förrådet. Absolut inget intag av socker tillåts. Första tre dagarna är obligatorisk arbetsmiljöutbildning, höghöjdsarbete (stege) och erforderliga kurser.
Jag har nu anmält mig till skatteverket och ska registrera ett aktiebolag så att jag kan ta mitt arbetsgivaransvar. Ämnar självklart etablera en fackklubb så att han inte står utan det skyddet.
Totalt budgeterar jag 150 000 kronor för projektet, inklusive hyra av byggbarack, utedass, arbetskläder, profilprodukter, hyra av ställning, säkerhetsutrustning och utbildning för mig som ansvarig byggledare.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Tja, anser du att det är arbetsgivarens sak att starta och driva fackklubb eller tänker du låta grabben ha sin organisationsfrihet?C ConnyN skrev:Okej, jag har tänkt om efter era kloka inspel.
Lite intressant hur många här tycker att en outbildad 14- åring bör få 150 kr per timme…..F fribygg skrev:
Kanske inte konstigt när många hantverkare anser att deras timlöner bör vara 750 - 1200 kr, beroende på yrke. Även om många av dem också är outbildade…..
Andras verklighet när hantverkare skadar sig eller drabbas av sjukdomar;
Den genomsnittliga timlönen för en undersköterska är cirka 190–197 kr i timmen före skatt.
Nyexaminerad/Ingångslön för en undersköterska som pluggat i tre år: Ligger vanligtvis runt 145–165 kr i timmen.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 697 inlägg
Många? Jag tror att det är bäst att du jobbar lite på läsförståelsen. Och kanske hittar rätt tråd att jämföra olika yrkens löner 🙄B Byggahus48 skrev:Lite intressant hur många här tycker att en outbildad 14- åring bör få 150 kr per timme…..
Kanske inte konstigt när många hantverkare anser att deras timlöner bör vara 750 - 1200 kr, beroende på yrke. Även om många av dem också är outbildade…..
Andras verklighet när hantverkare skadar sig eller drabbas av sjukdomar;
Den genomsnittliga timlönen för en undersköterska är cirka 190–197 kr i timmen före skatt.
Nyexaminerad/Ingångslön för en undersköterska som pluggat i tre år: Ligger vanligtvis runt 145–165 kr i timmen.