S Svanteman skrev:
Bra inlägg! behöver precis det samma 14-årigt syskonbarn som om hon vill kan få knäcka extra med att grunda och förstastryka panel innan den ska upp.
Sjukt svårt att sätta pris,
Kanske får sätta ett ackord per bräda helt enkelt....
Hur mycket dyrare skulle det vara att köpa grundad och mellanstruken panel? (Där har du löpmeter priset på målningen)
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kommunen här betalar 60 spänn i timmen för feriepraktiken för 15-åringar... 🤷
Är det ren praktik eller förväntas kidsen producera nått?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur mycket dyrare skulle det vara att köpa grundad och mellanstruken panel? (Där har du löpmeter priset på målningen)

Är det ren praktik eller förväntas kidsen producera nått?
Det beror nog på vilka arbetsuppgifter man får... Vissa har lokalvård, andra är på förskola... Etc..

• Gilla
Kent Åström2
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det beror nog på vilka arbetsuppgifter man får... Vissa har lokalvård, andra är på förskola... Etc..
Att städa för 60spänn i timmen låter allt för dåligt betalt, att kika på när nån annan städar och få 60 kr/h för att lära av det låter bara trist.. städning som sommarjobb och förberedelse för rödfärgad målning som hos TS borde kanske ha ett rakt ackord så att ungdomen kan tjäna bra och få eftermiddagarna fria när han fått upp tempot.

Oj, sånt här är svårt. Man vill ju inte känna sig som eller bli sedd av grannarna som en snålkuk. Samtidigt ska det inte vara för generöst för att lära snorisen arbete-pengar etc. Spontant tänkte jag säga straxt söder om hundralappen i timmen och det verkar som dom flesta är inne på ungefär samma. Eller kanske lite lägre, 60-70 kr/h men med en morot i form av en väl tilltagen bonus.

Oavsett alternativ så är det ju underförstått att lagom markservice i form av läskeblask och glass ska ingå.

Men det är så olika med snorisar i den åldern. Jag var så jävla lat och bokstavskombinationig så på mig funkade bara morötter i form av stålar medans brorsan var nogrann och tjänstvillig etc. och gjorde skäl för en rimlig timlön.

Skicka upp fjortisen till Jämtland sen, har en hel kåk som behöver skrapas 😀

• Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Det är en arbetsam kille, därom inga tvivel. Han håller på och kör vedmaskin och har producerat ett gäng kubik vid det här laget. Så han är nog motiverad att hugga.

Funderar på 3000 spänn för huset, plus fri läsk och glass. Det motsvarar 42 timmar med 70 kr/h, eller 35h/85 kr/h. Det kan nog vara rätt så lagom som utgångspunkt utifrån vad folk här har skrivit. Kan testa det med honom och hans farsa när vi ses och snackar om det!

• Gilla
helrob och 19 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Tack för alla svar!

Det är en arbetsam kille, därom inga tvivel. Han håller på och kör vedmaskin och har producerat ett gäng kubik vid det här laget. Så han är nog motiverad att hugga.

Funderar på 3000 spänn för huset, plus fri läsk och glass. Det motsvarar 42 timmar med 70 kr/h, eller 35h/85 kr/h. Det kan nog vara rätt så lagom som utgångspunkt utifrån vad folk här har skrivit. Kan testa det med honom och hans farsa när vi ses och snackar om det!
Om din beskrivning av grabben stämmer tycker jag gott att du kan sockra budet en aning.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Tack för alla svar!

Det är vettigt att den unge har/ får/ skaffar en riktig beskattningsbar inkomst.
Snack om fri glass och liknande kan ju kännas generöst nu men det är nog 10-20 tuss om året man behöver för att få sociala förmåner på sin inkomst ( skatten blir jättelång med så små inkomster, närmast försumbar)

Säkert duktig grabb. Skulle förorda fast pris per projekt.

Vi hade en driftig grannflicka i samma ålder som ville sommarjobba lite. Vi tänkte hon kunde få rensa lite ogräs hos oss. Vad vi tänkte skulle ta ca 2-4 timmar totalt. Hon hade timlön.

Och Oj vad hon var noggrann!!! Det tog 4 dagar! 😅 Vi hade inte hjärta att avbryta henne! Hon latade sig inte och maskade inte, men hon lade nivån på noggrannhet för högt.

Såhär i efterhand så förstår jag att vi borde ha varit mycket tydligare i vad vi hade för förväntningar och ungefärlig tidsplan. Men jag trodde jag gav henne tydliga instruktioner.

Vi var ok med att hon fick lite extra sommarpengar, men det blev inte direkt billigt 😅

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Riggen och 19 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En av snickarna förra sommarn hade sin grabb som sidekick. Han målade plankor i kanske 1/10av hastigheten av sin far.

Med fastpris kan man sitta brevid med en iskall läsk och titta på i godan ro utan att känna att hundralapparna rinner iväg 😎
Detta går i linje med mina erfarenheter av "barn/tonårs-arbete".

Ersättning för arbetad tid kommer enbart ge dig högt blodtryck och skapa konflikter.
100 gånger bättre med fastpris för ett visst arbete, samt (väl tilltagen) deadline för färdigställande, med utbetalning efter färdigställt och godkänt arbete.

• Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Vet inte om det är så roligt för honom att göra det "lagligt". Dels en liten (?) risk att han måste betala skatt, dels måste han (eller pappa) deklarera.
Vet ej exakta skattereglerna för barn, det lär vara en "fri" summa per år. Men måste kollas upp. Och om han har annat arbete under året kan han hamna över gränsen och få betala ung 30% i skatt.
Vet ej heller vad som gäller för arbete i den åldern, det finns ju begränsningar, men måla etc borde ses som ofarligt. Fast ev lösningsmedel kan ju ses som "farligt".

Men om man ser det som en "lektion" kan det ju vara värt det.

Sedan tror jag TS måste göra en arbetsgivardeklaration och betala arbetsgivaravgift (30%). Tror jag, andra mer kunniga får rätta mig.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Vet inte om det är så roligt för honom att göra det "lagligt". Dels en liten (?) risk att han måste betala skatt, dels måste han (eller pappa) deklarera.
Vet ej exakta skattereglerna för barn, det lär vara en "fri" summa per år. Men måste kollas upp. Och om han har annat arbete under året kan han hamna över gränsen och få betala ung 30% i skatt.
Vet ej heller vad som gäller för arbete i den åldern, det finns ju begränsningar, men måla etc borde ses som ofarligt. Fast ev lösningsmedel kan ju ses som "farligt".

Men om man ser det som en "lektion" kan det ju vara värt det.

Sedan tror jag TS måste göra en arbetsgivardeklaration och betala arbetsgivaravgift (30%). Tror jag, andra mer kunniga får rätta mig.
Man får tjäna ca 25 tusen om året innan det blir nån skatt, även om man kommer upp i 30 eller 100
tusen är skatten låg och de sociala förmåner man får väl världa att betala skatt för.

Deklarationen för grabben om han är/ blir löntagare är ju jätteenkel, bara att godkänna med ett mess.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
H
C ConnyN skrev:
En granngrabb på 14 år ska hjälpa oss att måla. Borsta gammal rödfärg, måla måla måla. I egen takt, när han känner för det, utan större press.

Vad avlönar man en 14-åring? Ska han ha pensionssparande och facklig förhandling, eller räcker det med en Piggelin och en kexchoklad?

Funderar på om det bästa är att sätta ett fast pris för byggnaden som är ett gammalt förråd på ca 30 m2. Men hur mkt..? Tar gärna emot tankar!
Sätt ett fast pris på varje delprojekt. Han vet vad han får och bestämmer själv hastigheten. Timersättning är rätt förkastligt, givetvis beroende på ungdomen, min erfarenhet är att det är bättre för båda med en fast ersättning för varje delmoment.

• Gilla
Hennic och 4 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
En granngrabb på 14 år ska hjälpa oss att måla. Borsta gammal rödfärg, måla måla måla. I egen takt, när han känner för det, utan större press.

Vad avlönar man en 14-åring? Ska han ha pensionssparande och facklig förhandling, eller räcker det med en Piggelin och en kexchoklad?

Funderar på om det bästa är att sätta ett fast pris för byggnaden som är ett gammalt förråd på ca 30 m2. Men hur mkt..? Tar gärna emot tankar!
Ge han 100 i timmen om han jobbar riktigt bra så ge honom en bonus.

Sätt fast pris, 4500kr och betalt när allt är klart.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Deklarationen för grabben om han är/ blir löntagare är ju jätteenkel, bara att godkänna med ett mess.
Då blir han nog Sveriges första fjortonåring som deklarerar för några få tusenlappar som han fått för att ha hjälpt grannen att måla...

• Gilla
stefancrs och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.