671 läst ·
12 svar
671 läst
12 svar
Ännu en "vad kostar ett badrum"-tråd
Ja, jag vet. Hur långt är ett snöre?
Men. Vi har fått offert på att renovera vårt badrum i Stockholm som jag tycker är VÄLDIGT mycket högre än jag förväntat mig. Vårt badrum är 7,5 m2. Vi ska inte flytta några avlopp eller så, men dra ny el och lägga in golvvärme. Bygga ut en vägg för att ha vägghängd toalett.
Jag har fått en offert på 450K ex ROT för arbete + grundmaterial. Alltså 60 000/m2 - vilket jag tycker känns galet högt. Sen tillkommer så klart kostnaderna för alla installationer, dvs detta pris inkluderar inte handfat, dusch, kran, osv.
När jag tittar på exempelpriser på nätet så ser det snarare ut som att 30K/m2 är i högre spannet, och jag hade kanske väntat mig en kostnad på 300K ex ROT för detta arbete.
Håller jag på att bli blåst? Självklart ska jag nu ta in offert från fler byggare, men jag undrar bara om jag ligger helt fel i förväntan.
Men. Vi har fått offert på att renovera vårt badrum i Stockholm som jag tycker är VÄLDIGT mycket högre än jag förväntat mig. Vårt badrum är 7,5 m2. Vi ska inte flytta några avlopp eller så, men dra ny el och lägga in golvvärme. Bygga ut en vägg för att ha vägghängd toalett.
Jag har fått en offert på 450K ex ROT för arbete + grundmaterial. Alltså 60 000/m2 - vilket jag tycker känns galet högt. Sen tillkommer så klart kostnaderna för alla installationer, dvs detta pris inkluderar inte handfat, dusch, kran, osv.
När jag tittar på exempelpriser på nätet så ser det snarare ut som att 30K/m2 är i högre spannet, och jag hade kanske väntat mig en kostnad på 300K ex ROT för detta arbete.
Håller jag på att bli blåst? Självklart ska jag nu ta in offert från fler byggare, men jag undrar bara om jag ligger helt fel i förväntan.
Hej
Är det Stockholm län, Stockholms kommun eller på en av malmarna som badrummet finns?
450.000 är otroligt mycket pengar för ett badrum tycker jag. En granne här i norrort betalade runt 150.000 för sitt badrum på 4-5 kvadratmeter i december. Osäkert på vad det var för material. Så 300.000 mer är helt klart risk att bli lurad. Men tyvärr verkar det vara prisläget så fort det rör sig om platser innanför trängselavgiften.
Är det Stockholm län, Stockholms kommun eller på en av malmarna som badrummet finns?
450.000 är otroligt mycket pengar för ett badrum tycker jag. En granne här i norrort betalade runt 150.000 för sitt badrum på 4-5 kvadratmeter i december. Osäkert på vad det var för material. Så 300.000 mer är helt klart risk att bli lurad. Men tyvärr verkar det vara prisläget så fort det rör sig om platser innanför trängselavgiften.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Det är fel att räkna på kvm till att börja med. Tidsskillnaden mellan 3 kvm och 8 kvm är inte så stor. Väggytan växer inte på samma sätt som golvytan. Det är mer svårjobbat (tidsödande) att jobba i små rum.
Däremot låter det lite högt. Under förra året var det väl snarast fråga om att 200 000 efter ROT-avdrag + kakel, klinker, inredning (utifrån rapporter i forumet). Även om avdraget nu är mindre låter det lite väl mycket.
Även om du inte ska flytta avlopp så kan det vara nödvändigt att bryta upp golvet, om det är träbjälklag, för att utföra nödvändiga förstärkningar av bjälklagret. Motsv. för väggar.
Stora plattor tar längre tid än medelstora, mosaik tar också längre tid.
Däremot låter det lite högt. Under förra året var det väl snarast fråga om att 200 000 efter ROT-avdrag + kakel, klinker, inredning (utifrån rapporter i forumet). Även om avdraget nu är mindre låter det lite väl mycket.
Även om du inte ska flytta avlopp så kan det vara nödvändigt att bryta upp golvet, om det är träbjälklag, för att utföra nödvändiga förstärkningar av bjälklagret. Motsv. för väggar.
På Södermalm, och en välrenommerad firma, så jag hade inte räknat med lägsta pris direkt men jag blev ändå förvånad.Pjosk75 skrev:
Hej
Tack för utförligt svar! Vi har inte valt vare sig plattor eller kakel än, så det borde inte påverka priset men det är klart att de kanske tar höjd för det i offerten. Golvet ska absolut brytas upp ner till bjälklaget, det sa de vid inspektionen inför offerten.BirgitS skrev:
Det är fel att räkna på kvm till att börja med. Tidsskillnaden mellan 3 kvm och 8 kvm är inte så stor. Väggytan växer inte på samma sätt som golvytan. Det är mer svårjobbat (tidsödande) att jobba i små rum.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 402 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 402 inlägg
Inget om priset dock, men varför ska du bygga ut väggen?M MungoBBQ skrev:
En cistern ska sitta innanför tätskiktet. Man bygger, sätter tätskikt och kaklar väggen normalt. Sen monterar man cisternen och bygger man en "låda" runt denna med ett material som tål vatten och sen kaklar utanpå lådan och monterar toa...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Det är ju vanligast med stora granitkeramikplattor så de räknar nog på det, vilket innebär att om man påpekar att man ska ha 15x15 på golvet och väggarna så blir det billigare.
I innerstaden tillkommer kostnaden för trängselavgift och parkering, inkl. att man kanske måste parkera långt bort och gå med alla grejer.
I innerstaden tillkommer kostnaden för trängselavgift och parkering, inkl. att man kanske måste parkera långt bort och gå med alla grejer.
Yes, det är en del av konceptet med utbyggd vägg som också ger plats för handduksförvaring, och förvaringsnisch i duschen.P PappasHammare skrev:
Tyvärr var offerten inte specificerad mer än arbete/material, så jag kan inte se hur mycket t.ex. utbyggnaden av väggen kostar. Om jag ska gå vidare med denna leverantör så måste jag kanske be om en mer specad offert och se om jag behöver välja bort något. Bara förvånad att det blev så otroligt högt pris.
Klart det inte är linjärt men det tar betydlig längre tid att kakla väggarna i ett badrum som har 3 m2 golv yta vs 8m2BirgitS skrev:
Att det är mer tidskrävande att göra små badrum är bara rent bullshit om man inte pratar kalender tid förstås.
Renovering i Stockholms innerstad är nog mer dyrt än på andra håll, vet jag av erfarenhet från vårt hus' även om det inte är på Söder. Tyvärr har vi ju haft hög inflation, så dét går inte att jämföra priser med projekt som gjordes för flera år sedan. Sen beror det på förutsättningarna i det enskilda fallet. Tyvärr finns det också exempel på krångel och problem trots höga priser, så kolla utförare noga. Det ni kan göra är att kolla med grannar och bekanta angående deras erfarenheter. Om det byggts badrum i huset tidigare som funkat så är det ett sätt att hitta en god utförare, sen gäller väl som alltid att ta in flera offerter.
Det låter högt spontant, men Stockholm ligger generellt högre i pris än många exempel man ser online.M MungoBBQ skrev:Ja, jag vet. Hur långt är ett snöre?
Samtidigt är det väldigt svårt att bedöma utan att se exakt vad som ingår i offerten — skillnader i omfattning, ansvar, projektering, tätskikt, el, golvvärme m.m. kan påverka mycket.
Bra att ta in fler offerter, men framför allt jämföra vad som faktiskt ingår och hur det är beskrivet.
Det är ofta där stora skillnader uppstår.
Lycka till med projektet!
Klicka här för att svara