B Byggahus48 skrev:
Kanske inte konstigt när många hantverkare anser att deras timlöner bör vara 750 - 1200 kr, beroende på yrke.
Kan du hänvisa till ett enda inlägg på forumet när någon ansett det? Jag har aldrig läst att någon anser att en hantverkare bör ha rejält över 100 tkr i månadslön. Ditt övre spann närmar sig till och med 200 tkr i månadslön.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Lite intressant hur många här tycker att en outbildad 14- åring bör få 150 kr per timme…..

Kanske inte konstigt när många hantverkare anser att deras timlöner bör vara 750 - 1200 kr, beroende på yrke. Även om många av dem också är outbildade…..

Andras verklighet när hantverkare skadar sig eller drabbas av sjukdomar;

Den genomsnittliga timlönen för en undersköterska är cirka 190–197 kr i timmen före skatt.

Nyexaminerad/Ingångslön för en undersköterska som pluggat i tre år: Ligger vanligtvis runt 145–165 kr i

B Byggahus48 skrev:
Lite intressant hur många här tycker att en outbildad 14- åring bör få 150 kr per timme…..

Kanske inte konstigt när många hantverkare anser att deras timlöner bör vara 750 - 1200 kr, beroende på yrke. Även om många av dem också är outbildade…..

Andras verklighet när hantverkare skadar sig eller drabbas av sjukdomar;

Den genomsnittliga timlönen för en undersköterska är cirka 190–197 kr i timmen före skatt.

Nyexaminerad/Ingångslön för en undersköterska som pluggat i tre år: Ligger vanligtvis runt 145–165 kr i timmen.
strax
Ja jag läste nyss att det knappt skiljer 10:- mellan en hantverkares lön och en undersköterska. Alltså exklusive eventuella ÖB tillägg. Och det är väl verkligen på tiden att dom också får ”riktigare” lön.

Förmodar att du menade att Byggföretaget vill fakturera de 750-1200:- per timme fast du råkade skriva hantverkares timlön?

Det dom menar är att t ex du ska betala själva företaget 750:-/timme så att företaget sen kan betala ut typ 210:-/timmen till den anställde som utförde ett jobb hos dig. Företaget ”behåller” alltså 70% av de 750:- som t ex du betalade och den anställde får ca 30% av 750:- i sin timlön. Typ. Fast företaget betalar även anställdes försäkringarna, bil bla bla bla osv men så att du är med på att ingen anställd inom byggbranschen tror att dom som anställd ska tjäna 750-1200:-/timme i timlön😂

Bemanningsföretag/Egenföretagare Undersköterskor fakturerar runt 700:- timmen och man kan tycka att det helt klart borde finnas utrymme för ännu lite högre timlön för anställda undersköterskor. Byggföretaget tjänar iofs oftast några procent på de material som den anställda monterar hos kunden också

400kr timmen kan vara billigt och gratis kan vara för mycket.

Finns många i den åldern jag inte skulle vilja jobba gratis hos mig, känner ett par stycken som jag skulle ge full timlön utan bekymmer.

När jag var den åldern körde man jordbruks och entreprenadmaskiner fullt ut. Åkte runt och pressade höbalar, körde grus mm med nya maskiner som kostade som en villa i toppskick. Sen hem och tvätta, smörja, tanka till nästa 14-16 timmars dag.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
En granngrabb på 14 år ska hjälpa oss att måla. Borsta gammal rödfärg, måla måla måla. I egen takt, när han känner för det, utan större press.

Vad avlönar man en 14-åring? Ska han ha pensionssparande och facklig förhandling, eller räcker det med en Piggelin och en kexchoklad?

Funderar på om det bästa är att sätta ett fast pris för byggnaden som är ett gammalt förråd på ca 30 m2. Men hur mkt..? Tar gärna emot tankar!
Glöm inte bort att se till att han använder skyddsutrustning.
Det gamla färgdammet är inte direkt hälsosamt, så andningsmask och skyddsglasögon är minimum.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
En granngrabb på 14 år ska hjälpa oss att måla. Borsta gammal rödfärg, måla måla måla. I egen takt, när han känner för det, utan större press.

Vad avlönar man en 14-åring? Ska han ha pensionssparande och facklig förhandling, eller räcker det med en Piggelin och en kexchoklad?

Funderar på om det bästa är att sätta ett fast pris för byggnaden som är ett gammalt förråd på ca 30 m2. Men hur mkt..? Tar gärna emot tankar!
Skulle gå på fast pris eller acckord. Svårt att kontrollera tidsåtgången så bättre att betala efter resultat. Kanske 25-50kr/m2?

Jag anlitar brorsonen som är i samma ålder för att röja i skogen. Jag har tillämpat metoden ålder delat i två gånger tio, dvs 70 kr i timmen. Då ingår förvisso mat och bostad med.

Viktigt att förankra med barnets föräldrar att det känns okej tycker jag.

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du hänvisa till ett enda inlägg på forumet när någon ansett det? Jag har aldrig läst att någon anser att en hantverkare bör ha rejält över 100 tkr i månadslön. Ditt övre spann närmar sig till och med 200 tkr i månadslön.
Han skrev att hantverkare anser att dom borde tjäna 750-1200 kr, inte vad vi på forumet anser att dom borde tjäna.

Jag tycker t.ex. att jag borde tjäna 5000:-/timma. Synd att min arbetsgivare inte tycker samma...

ullet
TRJBerg TRJBerg skrev:
Sedan tror jag TS måste göra en arbetsgivardeklaration och betala arbetsgivaravgift (30%). Tror jag, andra mer kunniga får rätta mig.
Det går att anställa som privatperson, men man måste göra en arbetsgivardeklaration om summan blir tillräckligt hög (här finns mer info).

Det är lite intressant i det här fallet att man kan få ROT-avdrag även när man anställer en privatperson (vilket i princip innebär att man inte behöver betala in någon arbetsgivaravgift).

• Älska
fribygg
  • Laddar…
S Snailhead skrev:
Han skrev att hantverkare anser att dom borde tjäna 750-1200 kr, inte vad vi på forumet anser att dom borde tjäna.
Men var kommer detta påstående då ifrån om det inte ens har framförts någon gång på forumet? Var finns det någon källa till att "hantverkare anser att dom borde tjäna 750-1200 kr"?

Givetvis "anser" alla att de vill ha högre lön men jag uppfattade påståendet som betydligt mer konkret än så.

S Snailhead skrev:

Jag tycker t.ex. att jag borde tjäna 5000:-/timma. Synd att min arbetsgivare inte tycker samma...
Han skrev även:

"Lite intressant hur många här tycker att en outbildad 14- åring bör få 150 kr per timme….."

vilket är en direkt lögn och resten av inlägget avslöjar att syftet är allmänt gnäll på hantverkares timtaxa i förhållande till andra yrkesgrupper. Något som redan avhandlats i mängder av trådar och inlägg på forumet. Således är Byggahus48's inlägg helt off topic och rimligen totalt ointressant för denna tråds frågeställning.

Förslagsvis lämnar vi det där ..........?

B Byggahus48 skrev:
Många? Jag verkar vara rätt ensam om uppfattningen att grabben ska ha skälig timmlön(150spänn) om han ska anställas på timme.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag skulle ge betalt per färdig planka, löpmeter eller motsvarande fysisk enhet (ersättning efter inspektion så klart), det är mycket mer motiverande att se sin belöning växa fram i form av färdiga plankor i takt med sitt arbete, än att bara titta på klockan och önska att dagen ska ta slut så man kan få sin lön nån gång. Vad en planka är värd kan du komma fram till genom att höfta till en totalsumma och dela med antalet plankor, men utan att berätta vad totalen är, det kommer han fundera på medan han jobbar.

• Gilla
Riedern
  • Laddar…
Ge honom ett bud på 150.- / m3 så ligger du bra i lön till honom!

C ConnyN skrev:

Kolla också med skatteverket gällande sociala avgifter. Samt var noga med rätt skyddsutrustning. Samt prata med föräldrar så ni är helt överens om villkor. Ska själv ta in ett barnbarn och funderar i dina banor. Tänker mig ett fast pris.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Är det någon som använt appen Yepstr för ungdomsarbete?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.