F fribygg skrev:
Om man är det (som du?) förstår man tydligen inte att man kan låta bygga en nyckelfärdig kåk på mer än hundra kvadrat för under 2,5 mille. Att sen lyckas få ihop bygget med väg, vatten, avlopp, el, fiber, bygglov osv under 3 mille är inte lätt men möjligt om man använder sig av nån av de leverantörerna jag nämt i denna tråden.

På många ställen kostar bara tomten klart över miljonen, där tror jag inte att det går att bygga vad TS önskar.
Hm, jag kollade på kommunens tomter här i byn och där kostar de cirka 40-80 000 kr. Men det är ju inne i byn. Vi vill bo på landet och det är hans föräldrars skog.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jessica92 skrev:
Hm, jag kollade på kommunens tomter här i byn och där kostar de cirka 40-80 000 kr. Men det är ju inne i byn. Vi vill bo på landet och det är hans föräldrars skog.
Går det att stycka av till tomt?
Vatten o avlopp?
El?
Fiber?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Går det att stycka av till tomt?
Vatten o avlopp?
El?
Fiber?
Ja, det går att stycka av till tomt. Vatten och avlopp, el och fiber är inte indraget. Det är i skogen. Men andra hus ligger 50-100 meter därifrån.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men att det är möjligt är ju sant, man får bara vara beredd på att det inte håller ekonomiskt.
Husbyggen gör sällan det.
J Jessica92 skrev:
Vet du hur långt det är till elanslutning?

J Jessica92 skrev:
Ja, det går att stycka av till tomt. Vatten och avlopp, el och fiber är inte indraget. Det är i skogen. Men andra hus ligger 50-100 meter därifrån.
Kolla anslutningsavgifterna så det inte blir en överaskning
Jag har slutats att bli förvånad av vad vissa saker kostar.

F fribygg skrev:
Husbyggen gör sällan det.

Vet du hur långt det är till elanslutning?
Nej jag har ingen aning. Vi har inte ens bestämt exakt vart vi vill bygga än exakt, utan vi har bara kommit så långt att vi funderar på om det ens är möjligt för oss att bygga något än kostnadsmässigt :)

J Jessica92 skrev:
Nej jag har ingen aning. Vi har inte ens bestämt exakt vart vi vill bygga än exakt, utan vi har bara kommit så långt att vi funderar på om det ens är möjligt för oss att bygga något än kostnadsmässigt :)
Kolla till exempel på Hjältevadshus Vitsippan, är det nått sånt ni funderar på?

Hej,

Sitter i samma sits, svårt det här med husbygge speciellt med budget tycker jag hehe. Googlade runt lite och hittade denna kalkylen https://www.devolv.com/calculator-start

Den gav en ungefärlig överblick iallafall så detta kanske är något du kan kika på

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Snyggt att flera husmodeller är med där så man kan göra en rimlighetsbedömning.

• Gilla
KarinLL098
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.