22 899 läst ·
39 svar
23k läst
39 svar
Vad kostade ert hus att bygga?
Sida 1 av 3
Jag och sambon vill gärna bygga hus. Inget överdrivet stort utan ett helt vanligt, kanske ett enplanshus eller 1,5-plan. 4-6 rum räcker.
Vi har hittat ett på Fiskarhedsvillan som enligt hemsidan ska kosta cirka 1 500 000 kr.
Tror ni att det vore möjligt att kunna bygga ett hus för 2,5 - 3 miljoner? Om man köper ett sådant hus för 1,5 miljoner. Tomt kan vi förmodligen få billigt eftersom sambons föräldrar har skog, så det är inget problem. Men funderar på vad resten kan kosta. Och om man kan få ett nybyggt hus för 2,5-3 miljoner. Det vore ju otroligt roligt. Jag förstår att det är svårt för er att veta, men vill bolla tankar
Vi har hittat ett på Fiskarhedsvillan som enligt hemsidan ska kosta cirka 1 500 000 kr.
Tror ni att det vore möjligt att kunna bygga ett hus för 2,5 - 3 miljoner? Om man köper ett sådant hus för 1,5 miljoner. Tomt kan vi förmodligen få billigt eftersom sambons föräldrar har skog, så det är inget problem. Men funderar på vad resten kan kosta. Och om man kan få ett nybyggt hus för 2,5-3 miljoner. Det vore ju otroligt roligt. Jag förstår att det är svårt för er att veta, men vill bolla tankar
Jag har fått viss insikt i hur det fungerar genom bekanta och det verkar som att priset i katalogen mer eller mindre är ett lockpris.
Det kanske stämmer om du verkligen inte ändrar någonting men det blir mycket dyrare för när du vill ha en annan kran i köket heter det "tillval" och kranen som kostar 1100 kr på Bauhaus får du betala 4500 kr för.
Så ja, jag antar att det är möjligt att bygga för priset som står där men jag hade räknat med i alla fall 20% mer.... En del av charmen med att bygga nytt är ju att anpassa det som man vill...
Det kanske stämmer om du verkligen inte ändrar någonting men det blir mycket dyrare för när du vill ha en annan kran i köket heter det "tillval" och kranen som kostar 1100 kr på Bauhaus får du betala 4500 kr för.
Så ja, jag antar att det är möjligt att bygga för priset som står där men jag hade räknat med i alla fall 20% mer.... En del av charmen med att bygga nytt är ju att anpassa det som man vill...
Är det inte bara ett material/huspaket?J Jessica92 skrev:Jag och sambon vill gärna bygga hus. Inget överdrivet stort utan ett helt vanligt, kanske ett enplanshus eller 1,5-plan. 4-6 rum räcker.
Tror ni att det vore möjligt att kunna bygga ett hus för 2,5 - 3 miljoner? Om man köper ett sådant hus för 1,5 miljoner. Tomt kan vi förmodligen få billigt eftersom sambons föräldrar har skog, så det är inget problem. Men funderar på vad resten kan kosta. Och om man kan få ett nybyggt hus för 2,5-3 miljoner. Det vore ju otroligt roligt. Jag förstår att det är svårt för er att veta, men vill bolla tankar![]()
Det är svårt att komma under 3 miljoner med alla kostnader ifall du inte gör det mesta arbetet själv, men visst ca 100m2 kan man söker få med ca 3 miljoner..
Javisst, om tomten är vettigt prissatt är nog ett Älvsbyhus det enklaste sättet att få till en komplett bostad för under tre mille.J Jessica92 skrev:
Älvsbyhus är störst, inte bäst, vackrast, charmigast utan bara duktiga på att serieproducera vanliga standardbostäder till överkomligt pris.
Ja tomten skulle vi kunna få väldigt billigt. Har kikat på Älvsbyhus men de har verkat dyrare med sina hus än Fiskarhedsvillan. Men jag får kika lite.F fribygg skrev:
Du får minst dubbla priset på Fiskarheden villan innan du har färdigt hus plus tomt pris, plus göra iordning tomten, plus garage.
Sen tillkommer alla roliga tillval
Sen tillkommer alla roliga tillval
Älvsbyhus prislista innehåller nyckelfärdiga hus inkl grund. Ett vanligt hus på ca 130m2 kostar knappt 2,5 mille så om du klarar en tomt, va,el, fiber, bygglov på halvmille kan du låta bygga en standard villa under 3 mille. Du får då ingen trädgård, inget garage utan bara ett enkelt färdigbyggt hus färdigt att flytta in i.J Jessica92 skrev:
Jaha det har jag missat. Tack! Ja vi kan göra mycket själva som tex målning och trädgård. Ska kika på detta.F fribygg skrev:Älvsbyhus prislista innehåller nyckelfärdiga hus inkl grund. Ett vanligt hus på ca 130m2 kostar knappt 2,5 mille så om du klarar en tomt, va,el, fiber, bygglov på halvmille kan du låta bygga en standard villa under 3 mille. Du får då ingen trädgård, inget garage utan bara ett enkelt färdigbyggt hus färdigt att flytta in i.
Jag skulle säga att det är fullt möjligt med både Smålands villan och ÄlvsbyhusRejäl skrev:
De flesta trähus kommer nog bli dyrare frammåt våren då virkespriserna nu gått upp men det lär fortfarande vara möjligt att låta uppföra ett enkelt småhus i normal storlek under 2,5 mille.J Jessica92 skrev:
Vad roligt att höra att det kanske skulle vara möjligt. Det är ju vår dröm.F fribygg skrev:
Vi hade fått för oss att det kostar sådär 5 miljoner att bygga (det gjorde det för sambons kusin, men hans hus är enormt också) och så mycket pengar vill/kan vi inte lägga. Vi vill ju inte bara betala av hus utan kunna hitta på saker på fritiden också.
Nu blev jag glad
Hur många sådana hus har du byggt? För att överhuvudtaget komma ned i priser om 3 miljoner så behöver tomten nästintill vara gratis om man inte gör arbetet själv..F fribygg skrev:
Ja just det vad är normalt TS önskar 4-6 rum och då är det ingett 100m2 hus som duger..F fribygg skrev:
Det kostar nog ofta mer än 5 mille att bygga ett 'drömhus', men om man skippar tankar på uppvärmd pool, dubbelgarage, helkaklat och golvvärme och inser att man klarar sig utmärkt med krypgrund, plastmatta i bad/dusch och vanligt väggrus på uppfarten.
Billiga hus bygger man på fabrik eftersom timmkostnaderna och produktiviteten är höger där.
Om du @Rejäl är obekant med konceptet rekomenderar jag att du kikar på Älvsbyhus modell Mikael, det är en typisk enkel standard villa på 129m2 under 2,5 mille.
Att det är ont om byggklara tomter under en halv eller för den delen en mille är helt klart, men den delen verkar inte vara nått problem för TS.
IngetRejäl skrev:
Billiga hus bygger man på fabrik eftersom timmkostnaderna och produktiviteten är höger där.
Om du @Rejäl är obekant med konceptet rekomenderar jag att du kikar på Älvsbyhus modell Mikael, det är en typisk enkel standard villa på 129m2 under 2,5 mille.
Att det är ont om byggklara tomter under en halv eller för den delen en mille är helt klart, men den delen verkar inte vara nått problem för TS.
Om tomten skulle vara gratis kanske till och med Hjältevadshus Vitsippan på 128 m3 skulle vara möjligt under tre mille men på många ställen spräcker den det magiska tremiljonersstäcket pga tomtkostnaderna.Rejäl skrev:
Det ni som inte bygger eller har byggt hus sitter bara och kollar i en katalog inte verkar ha koll på är tex Älvsbyhus..
Så ingår inte tomt eller markarbeten till grund eller resterande del av markarbeten som minimum behöver man ju ha parkering på tomten samt en grovplanering av tomt inga markarbeten vare sig till grunden eller annat ingår i Älvsbyhus prisuppskattningar..
Beroende på tomt ca kostnad 150-700tkr
Inga kommunala eller myndighetsavgifter ingår..
Inte ovanligt att kommunalt VA går på 2-300tkr i dagensläge och bygglovsavgifter, kontrollansvarig, besiktning mm. Ca 100tkr
Tomtkostnad???
Tillval, är villabyggare och har inte under mina 30år i branschen ännu träffat eller hört talas om en kund som inte tar några tillval överhuvudtaget, det flesta vill ha en altan tex..
Det drar snabbt iväg i kostnader som man inte tänker på men visst det går att bygga ett Älvsbyhus för 3miljoner om tomten är stort sett gratis, helt plan tomt i samma höjd som vägen och bra mark som inte behöver förstärkas blir det sprängning så drar det iväg eller om det är lera och pålning behövs..och inga tillval görs men hur många har dessa möjligheter och avstår tillval..
Det är väldigt lätt att glädjekalkylera men betydligt surare när man är igång och inser redan vid markarbetetna att kalkylen spricker, ett väldigt vanligt förekommande scenario.
Så ingår inte tomt eller markarbeten till grund eller resterande del av markarbeten som minimum behöver man ju ha parkering på tomten samt en grovplanering av tomt inga markarbeten vare sig till grunden eller annat ingår i Älvsbyhus prisuppskattningar..
Beroende på tomt ca kostnad 150-700tkr
Inga kommunala eller myndighetsavgifter ingår..
Inte ovanligt att kommunalt VA går på 2-300tkr i dagensläge och bygglovsavgifter, kontrollansvarig, besiktning mm. Ca 100tkr
Tomtkostnad???
Tillval, är villabyggare och har inte under mina 30år i branschen ännu träffat eller hört talas om en kund som inte tar några tillval överhuvudtaget, det flesta vill ha en altan tex..
Det drar snabbt iväg i kostnader som man inte tänker på men visst det går att bygga ett Älvsbyhus för 3miljoner om tomten är stort sett gratis, helt plan tomt i samma höjd som vägen och bra mark som inte behöver förstärkas blir det sprängning så drar det iväg eller om det är lera och pålning behövs..och inga tillval görs men hur många har dessa möjligheter och avstår tillval..
Det är väldigt lätt att glädjekalkylera men betydligt surare när man är igång och inser redan vid markarbetetna att kalkylen spricker, ett väldigt vanligt förekommande scenario.
Redigerat av moderator:
Det är mycket man vill ha här i livet, vissa saker får man ibland avstå om drömmarna om ett eget hus ska kunna bli verklighet.
Dubbelgarage, stensatt uppfart, anlagd trädgård, trädäck är nog sånt man får ta efterhand om man har råd och möjlighet, många andra tillval kan man komplettera med när det första ytskiktet börjar vara slitet efter 15-25 år när ungarna flyttat ut.
Eftersom vi är på ett forum för självbyggare och renoverare och inte för proffs anser jag (till skillnad från @Rejäl?) att man kan förutsätta att TS åtminstånde kommer kunna snickra sig en altan i framtiden när det finns råd till det, det är ju inget tillval man måste leja för och göra när man bygger kåken.
Dubbelgarage, stensatt uppfart, anlagd trädgård, trädäck är nog sånt man får ta efterhand om man har råd och möjlighet, många andra tillval kan man komplettera med när det första ytskiktet börjar vara slitet efter 15-25 år när ungarna flyttat ut.
Eftersom vi är på ett forum för självbyggare och renoverare och inte för proffs anser jag (till skillnad från @Rejäl?) att man kan förutsätta att TS åtminstånde kommer kunna snickra sig en altan i framtiden när det finns råd till det, det är ju inget tillval man måste leja för och göra när man bygger kåken.