P
Det är väldigt lätt o sitta o skriva och tycka utan någon som helst erfarenhet eller kunnande i ämnet😉

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Inga kommunala eller myndighetsavgifter ingår..
Inte ovanligt att kommunalt VA går på 2-300tkr i dagensläge och bygglovsavgifter, kontrollansvarig, besiktning mm. Ca 100tkr
Man bör nog dessutom budgetera åtminstonde 100tkr för el/ fiber

Rejäl skrev:
Det är väldigt lätt o sitta o skriva och tycka utan någon som helst erfarenhet eller kunnande i ämnet😉
Jag är ledsen över dina bristande kunskaper inom området men kan iaf rekomendera dig att studera Hjältevadshus, Smålandsvillans och Älvsbyhus hemsidor så du får se själv att man kan få en kåk över 125 m2 för under 2,5 mille om man nöjer sig med enkla hus utan tillval.

P
F fribygg skrev:
Jag är ledsen över dina bristande kunskaper inom området men kan iaf rekomendera dig att studera Hjältevadshus, Smålandsvillans och Älvsbyhus hemsidor så du får se själv att man kan få en kåk över 125 m2 för under 2,5 mille om man nöjer sig med enkla hus utan tillval.
Är du dum på riktigt? Jag har ju skrivit allt som inte ingår i inlägg #14 + elanslutningen som du prissatte på 100tkr hur får du ihop den Ekonomin för det får inte jag..

Man kan inte bo i ett huspaket på tomten utan det behövs göras lite annat innan och under tiden som inte är med i dina 2.5miljoner men du är en av dom som inte fattar det ser jag!!!

Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Ja just det vad är normalt TS önskar 4-6 rum och då är det ingett 100m2 hus som duger..
Älvsbyhus Mikael som jag rekomenderat TS att kika på är 129m2, det är nog max kvadratmeter man kan få i dagens läge om det ska vara en nyckelfärdig kåk inkl grund.
Att du Rejäl eller firman du jobbar på inte klarar att bygga för de pengarna är inget konstigt, ni har sannolikt bättre betalt, bygger knappast i fabrik och kan sannolikt inte handla mtrl eller tillverka lika billigt som Sveriges största småhus leverantör,

Ett platsbyggt hus byggt av proffs kan vara bättre anpassat för tomten och ägaren, få speciella kluriga lösningar, bli mer välbyggt men kommer ju inte klara 3 miljoners gränsen och därför väljas bort av strikt ekonomiska skäl.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Älvsbyhus Mikael som jag rekomenderat TS att kika på är 129m2, det är nog max kvadratmeter man kan få i dagens läge om det ska vara en nyckelfärdig kåk inkl grund.
Att du Rejäl eller firman du jobbar på inte klarar att bygga för de pengarna är inget konstigt, ni har sannolikt bättre betalt, bygger knappast i fabrik och kan sannolikt inte handla mtrl eller tillverka lika billigt som Sveriges största småhus leverantör,

Ett platsbyggt hus byggt av proffs kan vara bättre anpassat för tomten och ägaren, få speciella kluriga lösningar, bli mer välbyggt men kommer ju inte klara 3 miljoners gränsen och därför väljas bort av strikt ekonomiska skäl.
Du brister inte bara i läskunnighet😉

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Casgro
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Är du dum på riktigt?
Om man är det (som du?) förstår man tydligen inte att man kan låta bygga en nyckelfärdig kåk på mer än hundra kvadrat för under 2,5 mille. Att sen lyckas få ihop bygget med väg, vatten, avlopp, el, fiber, bygglov osv under 3 mille är inte lätt men möjligt om man använder sig av nån av de leverantörerna jag nämt i denna tråden.

På många ställen kostar bara tomten klart över miljonen, där tror jag inte att det går att bygga vad TS önskar.

Om man ska summera Rejäl och Fribyggs "dialog" så kan man ju ställa upp följande:

Grovplanering 150-700
VA 200-300
Bygglov, KA, besiktning 100
Tomt enligt TS i princip gratis
Hus Mikael ca 2450 utan tillval.
El 100

Alltså totalt 3 000 000 - 3 650 000

Absolut möjligt att få ihop på 3 miljoner alltså, men kanske troligt att det drar iväg några hundra tusen uppåt. Lägger man till en del eget arbete så är det ju snarare ganska rimligt. Men det kräver förstås att man har lite tur och verkligen utför eget arbete som är värt något.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om man ska summera Rejäl och Fribyggs "dialog" så kan man ju ställa upp följande:

Grovplanering 150-700
VA 200-300
Bygglov, KA, besiktning 100
Tomt enligt TS i princip gratis
Hus Mikael ca 2450 utan tillval.
El 100

Alltså totalt 3 000 000 - 3 650 000

Absolut möjligt att få ihop på 3 miljoner alltså, men kanske troligt att det drar iväg några hundra tusen uppåt. Lägger man till en del eget arbete så är det ju snarare ganska rimligt. Men det kräver förstås att man har lite tur och verkligen utför eget arbete som är värt något.
Ja 3miljoner förutsätter att tomten är gratis samt att den har dom bästa förutsättningarna för att bygga hus på för det är markarbetena som drar i väg i ett tidigt skede oavsett vad man själv har räknat med eller vill för dessa går inte att välja bort om man vill bygga hus..

• Gilla
Nyatag
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Om man är det (som du?) förstår man tydligen inte att man kan låta bygga en nyckelfärdig kåk på mer än hundra kvadrat för under 2,5 mille. Att sen lyckas få ihop bygget med väg, vatten, avlopp, el, fiber, bygglov osv under 3 mille är inte lätt men möjligt om man använder sig av nån av de leverantörerna jag nämt i denna tråden.

På många ställen kostar bara tomten klart över miljonen, där tror jag inte att det går att bygga vad TS önskar.
Fortsätt leva i din fantasivärld så lever jag i verkligheten!

Väljer man en annan leverantör än Älvsbyhus är det kanske möjligt att få ett slamfärgsmålat eller obehandlat hus från fabrik, slamfärg kan göra framtida utvändigt målnings underhåll enklare och billigare och är en sån sak som passar utmärkt att utföra själv som husägare

Rejäl skrev:
Fortsätt leva i din fantasivärld så lever jag i verkligheten!
Din verklighet verkar inte tillåta TS att låta bygga en vanlig standard villa på nästan 130 m2 inom önskad budget, du Rejäl är helt enkelt för dyr och kommer väljas bort.

Rejäl skrev:
Ja 3miljoner förutsätter att tomten är gratis samt att den har dom bästa förutsättningarna för att bygga hus på för det är markarbetena som drar i väg i ett tidigt skede oavsett vad man själv har räknat med eller vill för dessa går inte att välja bort om man vill bygga hus..
Ja, och det är väl en av de punkterna där mindre seriösa entreprenörer gärna ser chansen att lura kunderna. En liten rad i avtalet säger att grovplanering kostar 50 000:- plus eventuella extra massor och arbete och sen kostar dessa massor fruktansvärda summor. För att entreprenören ska ta något ansvar så måste man dessutom köpa massorna genom dem (för 5x normalpris) och fraktas dit och fördelas av dem (för 5x normaltimpriset).

Sen en gratis tomt från föräldrar som man sen ska få bygglov för med grannar som överklagar och skriker kan lätt bli både dyr och till slut omöjlig att bygga på.

Men att det är möjligt är ju sant, man får bara vara beredd på att det inte håller ekonomiskt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, och det är väl en av de punkterna där mindre seriösa entreprenörer gärna ser chansen att lura kunderna. En liten rad i avtalet säger att grovplanering kostar 50 000:- plus eventuella extra massor och arbete och sen kostar dessa massor fruktansvärda summor. För att entreprenören ska ta något ansvar så måste man dessutom köpa massorna genom dem (för 5x normalpris) och fraktas dit och fördelas av dem (för 5x normaltimpriset).

Sen en gratis tomt från föräldrar som man sen ska få bygglov för med grannar som överklagar och skriker kan lätt bli både dyr och till slut omöjlig att bygga på.

Men att det är möjligt är ju sant, man får bara vara beredd på att det inte håller ekonomiskt.
Ja som sagt med 3 miljoner så finns inga utrymmen för något överhuvudtaget gällande kostnader, därav är det en teoretisk glädjekalkyl som i 99 fall av 100 sprängs ekonomiskt innan ens huspaketet har lämnat fabriken..
Sedan har jag aldrig varit med om en enda budget som har hållits varken på våra byggen eller bekanta som bygger då det alltid sker något oförutsett och kunderna väljer tillval byter och gör ändringar så länge det tillåts enligt avtalet..
Vad jag vet så är bankerna vaksamma på detta i dagsläget och rekommenderar kunder om att ha 10-15% utöver kalkylen i oförutsedda utgifter..

Redigerat av moderator:
Ja det är just detta jag är rädd för, att det drar iväg så mycket så man inte har råd med det.

Vi har diskuterat fram och tillbaka. Antingen köpa ett redan befintligt hus för max 2,5 miljoner på landet men som man ändå sedan får renovera vilket drar iväg kostnaderna. På allt ber man ju ingenting om huset heller. Eller bygga ett helt nytt, där man är med från början. Så helst vill vi ju då såklart bygga ett nytt!

Min killes bror är snickare till exempel och vi känner flera elektriker, en som spränger och andra grävmaskinister. Men självklart ska det ju då ändå göras av firma så det blir seriöst.

Men vi kräver ingen lyx. Min kille vill ha ett garage. Jag vill gärna ha en inglasad altan, men det är ju absolut inget krav. Så länge räcker ju ett trädäck och det kan vi göra själva. Måla vill vi göra själva och likaså trädgården. Inredningen behöver då inte vara dyra produkter utan det skulle absolut gå bra med IKEA. Badrummet behöver inte vara kakel, för vi bor nu gjorde vi nyligen om badrummet och är så helnöjda man bara kan bli med våtrumsmatta och fin lyxig taklampa och spegel, färger som passar med varann. Badrummet är också från IKEA, bortsett från blandare och sådana saker. Färgen vi använt är från Rusta och det blev jättebra. Vi satsar isåfall på kvalitet när det gäller tex tvättmaskin, diskmaskin och sådana saker.

Det viktigaste för oss är ett fint hem där vi trivs. Inte lyx med de dyraste grejerna.

Redigerat:
Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Det är inga grannar i närheten av den tomten så just den biten ska väl vara lugnt. Och vi har redan fått tillåtelse. Men ja frågan är ju kostnaderna. Det känns inte som man kan få en exakt summa förrän det i princip är klart? Och det känns läskigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.