Byggahus.se

Vad kostade ert hus?

1. T
    Medlem · 66 inlägg

t.umo

Medlem
    Hej alla. Jag undrar vad era hus kostade att bygga med olika hustillverkare som finns idag?
    Jag menar alltså ett färdigt hus att flytta in i.

Räkna inte med tomt, bygglovskostnader osv.

Endast huset.

1, Vilket husföretag?
    2, Hur många kvadrat?
    3. Våningsplan?
    4. Pris?
    5. Tillval - välj mellan budget - normalt - lyx (upp till var o en att tolka men ni förstår min poäng)

2. LinusW
    Verktygstokig · Västmanlandslän · 237 inlägg

LinusW

Verktygstokig
    1. Anebyhus
    2. 178kvm
    3. 1,5
    4. 2,25 (kalkylen från säljaren stämde utmärkt, tillkom inget extra vi inte bad om)
    5. Vårt pris var med "förberedd övervåning" och vi bor just nu på undervåningen men en övervåning vi själva skall färdigställa. Vi valde dock till att få övervåningen isolera, spånskivor på golv, glespanel osv så det mer eller mindre bara är att bygga innerväggar.

I vårt fall stämde kalkylen från säljaren väldigt bra, så ett tips är att få kalkyler från olika leverantörer.
    I vårt pris igår markarbete m.m.. Det var ingen separat kostnad. Denna faktiska kostnad kan ju variera en del beroende på marken man bygger på. Men när vi väl flyttat in tillkommer det ju kostnader till höger och vänster vilket man bör räkna med. Planera en tomt är ju t.ex. allt annat än gratis :p Huset var grundmålat så vi har lagt pengar på det osv

3. P
    Medlem · 211 inlägg
    1. Movehome
    2. 153 kvm
    3. Enplan
    4. 2,8 miljoner
    5. Normal

Vi har platta på mark med golvvärme i hela huset. Helkaklade badrum, kakel i hall och tvättstuga. Spottar i kök, hall, badrum. I priset ingick markarbete för ca 300 tusen.

4. C
    Byggahus Freak! · Västra Götaland · 2 401 inlägg

crazytok

Byggahus Freak!
    1. Mjöbäcksvillan
    2. 167kvm
    3. 1-plan
    4. 2.4milj
    5. På en skala mellan 1-5 för standarden, skulle jag säga 4. Ingen överdådig lyx, men lyxigare än standard.

I priset är det inkluderat golvvärme med bergvärmepump, extra elarbete för ca100.000kr med takspottar i alla rum samt fönsterspottar. Inkluderat plattan, men ej markarbete.

5. S
    Medlem · Vellinge · 897 inlägg

Shiraz

Medlem
    1. Willa nordic Eastport
    2. 161kvm
    3. 1,5 plan
    4. 4,3 milj höll budget förutom 9k på fyllmassor för den källare som vi hade i huset innan. Visste det kunde komma då de sagt det i förväg. Varnat för 30k men blev 9k...bra jobbat!
    5. Hög standard men inte ultralyx
    Tillval
    Tre extra takkupor
    Dyrare större klinker och kakel
    Dyrare HTH-kök
    Badkar
    Handdukstorkar
    100m2 trädäck
    Extra balkongdörrar
    Avburen vägg
    Backsplash
    Annan trappa
    Contura vedspis
    Annat golv
    Spotlights
    Elarbeten

Mm mm

0 anmärkningar vid slutbesiktning
    0 dagars försening
    Otroligt service minded
    Skulle välja dem igen

Redigerat 9 mar 2019 20:59
    • Laddar…
  6. C
    Medlem · 1 inlägg

chikanen

Medlem

Tjenare,

Är i slutfasen med mitt Movehome hus. De anlitar GL-express som är ett riktigt skräp företag när det gäller att bygga. Finishen är dålig, de vet inte vad kvalité är. Byggledaren är nonchalant och skjuter bara ifrån sig problemen. Kommer aldrig att rekommendera någon att välja dem. Säljaren var mycket trevlig och allt lät så bra vid kontraktsskrivningen, men sedan föll allt, starttid uppskjuten, ingen ordning på pappren, uppmärkning av tomt. Listan kan göras lång men en varning till er som ska välja. Jag vet inte vilken annan husbyggare som gör det bättre men Movehome är något att ta avstånd ifrån.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 136 inlägg

Jezzie

Medlem
    Låter ju grymt bra! Vilken husmodell?

8. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 385 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan
    Och vad kommer det att ha kostat när det är färdigt? Det var ju frågan ;)

9. C

crazytok

Byggahus Freak!
    Egenritat. :)

10. J
    Medlem · 136 inlägg

Jezzie

Medlem
    Oj, vi skulle byggt med mjöbäcksvillan...

11. H
    Medlem · Herrljunga · 112 inlägg

hablam

Medlem
    Har du gjort något själv?

• Laddar…
  12. J
    Medlem · 136 inlägg

Jezzie

Medlem
    Jag blev också så impad så jag kikade och såg att huset byggdes för ett par år sedan så det förklarar kanske en del men jag måste säga att det såg betydligt mer påkostat ut än 2,4 Spännande design jämfört med vårt enkla rektangulära hus utan några extravaganser öht

13. C

crazytok

Byggahus Freak!
    För att förtydliga så är alltså inte Markarbete/Schakt inkluderat i dom 2.4milj.

1.4milj Mjöbäcksvillan inkl tillval
    900.000kr Byggfirma, el, vvs, målare
    100.000kr extra elarbete

Jag hade delad entreprenad, så jag köpte endast ”huspaketet” från Mjöbäcksvillan. Sedan anlitade jag egen markentreprenör, samt byggfirma (som i sin tur hade all kontakt med el, vvs, målare och dom som gjorde plattan).

Ja jag gjorde en del invändigt själv, men inte jättemycket. Monterade osb, la golv och monterade kök. La även in lite extra rör i väggar och tak för högtalare och surround.

14. S
    Medlem · Vellinge · 897 inlägg

Shiraz

Medlem
    När jag byggde hörde jag att husbyggsatspriserna gick upp ca 5% per år. Så tänk på det när ni räknar på Crazytoks hus, det kan vara svårt att få samma pris idag.

15. J
    Medlem · 136 inlägg

Jezzie

Medlem
    Jo det var bland annat det jag tänkte på när jag såg att huset var byggt för ett antal år sedan. Vi har tittat, funderat och räknat på bygge sedan -05 och jag vet att vi ett år sparade en rejäl ”slant” men då hade huspriset gått upp lite mer än det vi sparat. Såklart hade vi ändå en större kontantinsats då men det kändes surt då man sparat och ändå skulle få samma storlek på lån som året innan Men efter tusen turer och kalkyler (och en massa ungar ) så blev det bygge, rätt basic men ändå långt mycket dyrare än vi ville

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.