27 061 läst ·
58 svar
27k läst
58 svar
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Hej
Prova att kontakta konsumentvägledaren i din kommun ang detta. Du har rätt till skadestånd men beloppet ska normalt motsvara ekonomisk skada, tex dyrare micromat istället för hemlagat som följd för att inte kunna använda köket fullt ut. Det finns även resonemang kring att skada ska kunna vara tex avsaknaden av att kunna flytta in i ett hus och missa ett halvår av sitt nya hem. Detta är dock svårare att påtala ekonomiskt men kanske är relevant kring att man inte får sitt kök färdigställt i tid.
troligen har ni inte rätt till något större skadestånd men prova att kontakta KO alt om ni har gratis juristkonsultation via hemförsäkringen för att få relevant belopp.
Prova att kontakta konsumentvägledaren i din kommun ang detta. Du har rätt till skadestånd men beloppet ska normalt motsvara ekonomisk skada, tex dyrare micromat istället för hemlagat som följd för att inte kunna använda köket fullt ut. Det finns även resonemang kring att skada ska kunna vara tex avsaknaden av att kunna flytta in i ett hus och missa ett halvår av sitt nya hem. Detta är dock svårare att påtala ekonomiskt men kanske är relevant kring att man inte får sitt kök färdigställt i tid.
troligen har ni inte rätt till något större skadestånd men prova att kontakta KO alt om ni har gratis juristkonsultation via hemförsäkringen för att få relevant belopp.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Vill också poängtera att det inte finns någon automatisk rätt till godtyckligt skadestånd. Ju rimligare anspråket är desto lättare att få företaget att utbetala skadeståndet. Annars avgörs det via tinget.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vad du kan få som goodwill och vad du kan kräva är nog lite olika saker.G goeran skrev:Skall försöka mig på en så kort summering som möjligt.
I maj 2024 beställde vi ett nytt kök av IKEA. Vi beställde inte bänkskivor för vi ville vara säkra på måtten efter att vi rivit och monterat nya köket. Vi ville också ta hjälp att mäta för och montera bänkskivorna och väggplattorna (stänkskydd) som är samma mönster och kulör som bänkskivorna. Skivorna skall monteras i vinkel.
I början på juli var hela köket monterat, detta gjorde vi själva. Vi kontaktade företaget IKEA rekommenderat för bänkskivor. De hade semester. Vi monterade ett eget temporärt stänkskydd av billigt laminatgolv för att ha något skydd.
Den 20 aug. kom de och mätte, beställning gjordes. IKEA's leveranstider gjorde att de kom den 11 oktober och monterade. Vid montering var de hårdhänta och knäckte laminatet på ena skivan.
Detta innebär att de lämnar köket med den långa bänkskivan med vask och häll och vårt tidigare "plockepinn" med tillfälliga bitar på vinkeldelen. INGET STÄNKSKYDD! Vi får alltså montera tillbaka det temporära.
Ny beställning görs och leverans av ny skiva sker 20 nov.
Den 26 nov kommer de för att montera, då har vi alltså röjt av hela köket igen, demonterat tillfälligt stänkskydd och gjort klart för montering. Vid uppackning visar det sig att nya skivan har levererats med 90º kant istället för rundad kant. Kontakt tas med IKEA där de berättar att den rundade har utgått.
De lämnar och vi får återställa köket till temporär status med stänkskydd mm.
Ärendet lämnas över till IKEA's "reklamationsavdelning" för handläggning, ca 4v. handläggningstid. Det visar sig att leverantören kan göra ett undantag och skaffa fram rundad kant. Ny skiva beställs. Med handläggningstiden och leveranstiden gör detta att den nyaste skivan levereras den 7 feb. 2025. Den 14 feb. kommer de för att montera den.
Montaget går bra, både av bänkskivor och stänkskydd. Fogningen blir snygg så när som på färgen, men vi tror att det beror på att fogen ändrar färg när den torkar. När 24 timmar gått inser vi att så inte är fallet, de har använt 2 olika färger på fog på olika ställen i köket.
Kontakt tas med hantverkarfirman som ställer en hel del "dumma" frågor och landar till slut i att ny tid bokas för att foga om.
Idag den 4 mars har de varit här och tagit bort alla gammal fog och fogat om med en och samma, passande fogfärg.
Nu behövde vi alltså röja undan igen för att de skall kunna jobba och vi kan knappt använda köket på ett dygn.
Så frågan är, 11 oktober till den 4 mars utan ett färdigställt kök. Allt beroende på att de var hårdhänta vid första monteringen.
Vi har heller inte vågat/kunnat gå vidare med andra delar i köket (passdelar, täcksidor mm) av rädsla att de hade behövt byta ut den längre bänkskivan om något hade gått fel vid monteringen och att vissa delar helt enkelt hade varit i vägen för deras jobb.
Vad är rimligt i kompensation för att vi har fått leva i ett halvfärdigt, ej fuktsäkert kök i fem månader.
Konsumentverket skriver såhär när det gäller förseningar i levarns:
"Du kan kräva ersättning för de faktiska kostnaderna, inte för besväret eller tiden du lägger ner. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till förseningen. Du behöver kunna visa underlag, till exempel kvitton och fakturor.
Det finns undantag när du inte kan kräva ersättning. Det gäller till exempel om något utanför företagets kontroll gör det omöjligt för företaget att leverera."
Så om ni tex mot företaget vill ha säg 20% avdrag på installationskostnaden, tex för att ni stod utan fullt fungerande kök ett antal extramånader, så kan ni meddela dom det. Men sen kan dom acceptera, pga goodwill ,eller helt enkelt säga nej med hänvisning till att dom till slut ändå levererade det som var överenskommet. Och då, vad jag kan läsa mig till, kan ni inte jurdiskt kräva något för det "problemet".
Däremot skulle ni kunna kräva faktiskta kostnader (tex om ni var tvugna att ta ledigt från jobbet 3 ggr extra pga strulet), och hänvisa till beviljad semester de extra dagarna (enligt lönspec eller utlåtande från chef tex) - även om det förstås kan bli lite "sketchy" om det med om man driver det vidare (hur bevisar man att det var just pga leverans/montage av skiva man tog semester?). Eller om ni inte kunde använda delar av köket och fick extrakostnader pga det (men det verkar som att ni löste det med temporära skydd ? Isf hade ni ju inga faktiska kostnader)
https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/forsenad-leverans-vara/
Under väntetiden på handläggning hos IKEA så undersökte vi möjligheten att göra ett så kallat "täckningsköp" eftersom IKEA sagt att de inte kunde leverera.Nissens skrev:
För er som inte vet vad det är:
Ett täckningsköp innebär att jag kan vända mig till en annan återförsäljare av en likvärdig produkt och köpa den istället och låta den ursprungliga säljaren stå för merkostnaden. Helt enligt Konsumentköplagen!
Vi undersökte möjligheten att göra detta men ingen vi kontaktade kunde lösa en skiva vi var intresserade av med kortare leveranstid än ca 6 v. Här var ju då inte priset en fråga då IKEA hade fått stå merkostnaden. Då kände vi att vi lika gärna kunde vänta på IKEA.
Hade vi valt det alternativet hade vi ju behövt byta även den långa skivan med diskho och häll, det kändes rätt meckigt i sammanhanget.
Det var under tiden vi undersökte detta som IKEA meddelade att de kunde leverera.
Jag har fått en del intressanta/relevanta (och ointressanta/irrelevanta) svar. Det som slår mig mest är nog:
"Det du beskriver i det här inlägget låter ju mer eller mindre som en normal renovering. Det är ju så det är."
Från Farstatjej90
Är det verkligen så det är?
Jag inser då när jag tänker efter att under de ca 40 år som jag ägt och renoverat diverse hus så har jag vid totalt fem tillfällen anlitat hantverkare/entreprenörer, resten av jobben har vi gjort själva.
Av dessa fem är det EN som har levererat vad jag förväntat och till och med lite till. De andra fyra har levererat allt ifrån uselt till mediokert. Så det kanske just är så det är.
Då är jag glad att jag inte anlitat fler hantverkare utan gör det mesta själv.
Varför är det så illa i denna bransch?
Hade bilen på kopplingsbyte nyligen, mitt i reparationen visar det sig att nya svänghjulet de monterat var felaktigt, startmotorn når inte kuggkransen. Riva ner allt igen och vänta på ett nytt.
Vad gör verkstadsägaren? Han ringer direkt och säger:
"Jag är jätteledsen, du kan komma och hämta en lånebil, du får ha den tills din är klar!"
Ingen kan bli sur på det bemötandet, och för att visa det fick de en stor påse med blandade bullar när jag hämtade bilen.
"Det du beskriver i det här inlägget låter ju mer eller mindre som en normal renovering. Det är ju så det är."
Från Farstatjej90
Jag inser då när jag tänker efter att under de ca 40 år som jag ägt och renoverat diverse hus så har jag vid totalt fem tillfällen anlitat hantverkare/entreprenörer, resten av jobben har vi gjort själva.
Av dessa fem är det EN som har levererat vad jag förväntat och till och med lite till. De andra fyra har levererat allt ifrån uselt till mediokert. Så det kanske just är så det är.
Hade bilen på kopplingsbyte nyligen, mitt i reparationen visar det sig att nya svänghjulet de monterat var felaktigt, startmotorn når inte kuggkransen. Riva ner allt igen och vänta på ett nytt.
"Jag är jätteledsen, du kan komma och hämta en lånebil, du får ha den tills din är klar!"
Ingen kan bli sur på det bemötandet, och för att visa det fick de en stor påse med blandade bullar när jag hämtade bilen.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast Ikea kunde nog inte lastas för att de inte kunde leverera den ursprungliga modellen några månader senare. Det är väl i så fall installationsfirman som skulle fått ta den kostnaden, som del i årgärden av skadan de orsakat vid installationen.G goeran skrev:
Men som jag förstår det här, så är det installationsfirman som först orsakat skadan vid installation, sedan har samma firma beställt fel typ av bänkskiva, och uppenbarligen inte tagit något större ansvar för att åtgärda detta. Därefter har de fogat med fel färg. Och som grädde på moset strulat och tagit väldigt lång tid på sig för att åtgärda det felet.
Låter ju som en firma som inte gör speciellt mycket rätt. Tror många vill veta vad det är för firma.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Problemet som montage firman har är väl att priserna är så pressade från Ikea så de använder folk med lägre arbetsheder, ( skiter i hur jobbet blir utfört ).G goeran skrev:Jag har fått en del intressanta/relevanta (och ointressanta/irrelevanta) svar. Det som slår mig mest är nog:
Från Farstatjej90
Tyvärr får dom dåligt rykte i branschen.
Vill man ha bättre kompetens och folk som har arbets stoltet så får man betala bättre löner, köpa in folk med rätt erfarenhet, då går tyvärr priserna på monteringen upp.
Ond cirkel det där.
Firman gör ett så där jobb, sen klagar kund och så slänger dom till kunden några kronor i förhoppning att kunden blir tyst.
Känner en som jobbar åt ett företag som jobbar för ikea, och de har mer backjobb än vanliga jobb snart sa han.
IKEA sade ja till täckningsköp när jag pratade om det. (inom rimliga gränser) har jag av de beställt en laminatskiva kan jag inte köpa en i granit som täckningsköp.H hempularen skrev:Fast Ikea kunde nog inte lastas för att de inte kunde leverera den ursprungliga modellen några månader senare. Det är väl i så fall installationsfirman som skulle fått ta den kostnaden, som del i årgärden av skadan de orsakat vid installationen.
Men som jag förstår det här, så är det installationsfirman som först orsakat skadan vid installation, sedan har samma firma beställt fel typ av bänkskiva, och uppenbarligen inte tagit något större ansvar för att åtgärda detta. Därefter har de fogat med fel färg. Och som grädde på moset strulat och tagit väldigt lång tid på sig för att åtgärda det felet.
Låter ju som en firma som inte gör speciellt mycket rätt. Tror många vill veta vad det är för firma.
Montagefirman är helt fristående och sätter sina egna priser, och inte vad jag skulle säga onormalt billiga jämfört med andra hantverkare.H Hallerudsbo skrev:Problemet som montage firman har är väl att priserna är så pressade från Ikea så de använder folk med lägre arbetsheder, ( skiter i hur jobbet blir utfört ).
Tyvärr får dom dåligt rykte i branschen.
Vill man ha bättre kompetens och folk som har arbets stoltet så får man betala bättre löner, köpa in folk med rätt erfarenhet, då går tyvärr priserna på monteringen upp.
Ond cirkel det där.
Firman gör ett så där jobb, sen klagar kund och så slänger dom till kunden några kronor i förhoppning att kunden blir tyst.
Känner en som jobbar åt ett företag som jobbar för ikea, och de har mer backjobb än vanliga jobb snart sa han.
Känslan av de som varit här är att de är relativt kunniga, de flesta med en hel del arbetsheder och stolthet men väldigt stressade. Det leder ju till slarv och kanske vårdslöshet för att man tror att det går fortare, ofta tyvärr tvärtom.
Rent krasst så är det väl, om jag förstår inläggen rätt, ni själva som är samordnande och har helhetssansvaret? Då är det svårt att kräva någon annan på ansvar.
Det är en mängd olyckliga sammanträffanden. Hade ni anlitat någon att utföra helheten hade diskussionen om kompensation för ett ofunktionellt kök varit betydligt enklare.
Montagefirman kan ju tex inte lastas för att ett kök ni själva köper har långa leveranstider eller inte kan leverera tex.
På samma sätt kan inte ikea rå för att montagefirman skadade den första skivan.
I en delad entreprenad är detta en av riskerna.
Det är en mängd olyckliga sammanträffanden. Hade ni anlitat någon att utföra helheten hade diskussionen om kompensation för ett ofunktionellt kök varit betydligt enklare.
Montagefirman kan ju tex inte lastas för att ett kök ni själva köper har långa leveranstider eller inte kan leverera tex.
På samma sätt kan inte ikea rå för att montagefirman skadade den första skivan.
I en delad entreprenad är detta en av riskerna.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Du skrev att det var företaget som Ikea rekomenderade.G goeran skrev:Montagefirman är helt fristående och sätter sina egna priser, och inte vad jag skulle säga onormalt billiga jämfört med andra hantverkare.
Känslan av de som varit här är att de är relativt kunniga, de flesta med en hel del arbetsheder och stolthet men väldigt stressade. Det leder ju till slarv och kanske vårdslöshet för att man tror att det går fortare, ofta tyvärr tvärtom.
Ikea har avtal med företag om montering av kök med företag.
De har då en viss summa som de får fakturera ikea för ett kök.
Du skriver fristående fakturerar dom dig direkt?
Vet nämligen om en som driver ett av dom större företagen som monterar för ikea i sverige, så vet hur det är tyvärr, låg proffit