27 061 läst ·
58 svar
27k läst
58 svar
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Förstår din frustration, dock tror jag inte ni har mycket att vinna på detta förutom att spendera ännu mer tid och ork.
En sak jag undrar kring dock, du nämner flera gånger "fukt säkert" - vilket vad jag vet inte är en grej när det kommer till kök. Vad är det ni gör i köket?
En sak jag undrar kring dock, du nämner flera gånger "fukt säkert" - vilket vad jag vet inte är en grej när det kommer till kök. Vad är det ni gör i köket?
Jag vet inte om jag är den enda här inne som har förmåga att sätta sig in i din situation. Jag tycker det är rent förjävligt hur de flesta svarat dig. Dock så är det en svår sits. Som du säkert redan har förstått, så är det inte möjligt att ens få i närheten av den skada du/ni lidit. Jag skulle inte bytt din situation mot 100.000kr. Trots det, så kommer du ju inte ens få en fjärdedel av det. Om du har tur, så får du 10.000kr. Vilket nog också är i trakterna för vad du kan begära.G goeran skrev:Montagefirman är helt fristående och sätter sina egna priser, och inte vad jag skulle säga onormalt billiga jämfört med andra hantverkare.
Känslan av de som varit här är att de är relativt kunniga, de flesta med en hel del arbetsheder och stolthet men väldigt stressade. Det leder ju till slarv och kanske vårdslöshet för att man tror att det går fortare, ofta tyvärr tvärtom.
Har nämnt det förut i andra trådar, men anlitar aldrig längre "hantverkare". I dag så har de byggare jag träffat på haft verksamheter registrerade som bemanningsföretag om man kollar upp under allabolag.se, som tar in lite random dudes från låglöneländer. När arbetsdagen är över hos dig får de ägna resten av dagen att renovera huset de hyr för att bo i Sverige för ockerhyror, så även om du, som ansvarsfull medborgare, kollar upp att de får avtalsenlig lön så blir det ändå inte mycket över till dem...
Känns som du fått en del konstiga råd. Att de nu rättat och uppfyllt avtalet innebär inte att du inte får rätt till "skadestånd".
Det kallas dock prisavdrag i denna situation. Det är ett avdrag som ska motsvara dina merkostnader men också besvär. Merkostnader ska vara direkt knutna och inte extravaganta, ex man kan få milersättning/busspengar men inte för taxi.
Jag skulle begärt ganska mycket till att börja med, om det är en ordentlig försening som orsakats av de som monterar. Här bör man dock inte räkna med tid, utanför deras kontroll ex orimlig leveranstid Ikea.
Däremot brukar man normalt inte få ersätttning för att man är hemma o öppnar dörren, fixa till inför besök osv. Däremot för rena utgifter som rimlig kostnader för täckningsmaterial etc som du behövt skaffa extra pga försening/felaktig montering.
Skulle argumenteta för % nerskriving för försening och lägga till merkostnader.
Det kallas dock prisavdrag i denna situation. Det är ett avdrag som ska motsvara dina merkostnader men också besvär. Merkostnader ska vara direkt knutna och inte extravaganta, ex man kan få milersättning/busspengar men inte för taxi.
Jag skulle begärt ganska mycket till att börja med, om det är en ordentlig försening som orsakats av de som monterar. Här bör man dock inte räkna med tid, utanför deras kontroll ex orimlig leveranstid Ikea.
Däremot brukar man normalt inte få ersätttning för att man är hemma o öppnar dörren, fixa till inför besök osv. Däremot för rena utgifter som rimlig kostnader för täckningsmaterial etc som du behövt skaffa extra pga försening/felaktig montering.
Skulle argumenteta för % nerskriving för försening och lägga till merkostnader.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast om firman tydligen beställer ersättningsskivan efter missödet, och då beställer fel typ av skiva. Så får man nog säga att felet ligger på firman. Att rätt skiva inte gick att beställa då är en annan femma.mexitegel skrev:
Så en rimlig total tid (ETT missöde får man acceptera som "shit happens"), vore tiden för tillverkning av två skivor, plus lite diskussionstid för problemet att skivan inte fanns att beställa vid ersättningsbeställningen. Att firman sedan dessutom tar en dryg månad på sig att åtgärda att de använt fel fogfärg passerar anständighetens gräns.
De fakturerar oss direkt för monteringen.H Hallerudsbo skrev:Du skrev att det var företaget som Ikea rekomenderade.
Ikea har avtal med företag om montering av kök med företag.
De har då en viss summa som de får fakturera ikea för ett kök.
Du skriver fristående fakturerar dom dig direkt?
Vet nämligen om en som driver ett av dom större företagen som monterar för ikea i sverige, så vet hur det är tyvärr, låg proffit
På väggen bakom bänkskivan har man alltid ett stänkskydd eller väggplatta som ikea kallar det. Mellan den och bänkskivan läggs en vattentät fog för att hindra vatten att tränga in i väggen bakom skivan. Har man ingen väggplatta/stänkskydd så kan ju vatten skvätta dit. Likväl skräp, kryddor mm.N Nyatag skrev:
Att ha ett kök helt utan detta i flera månader hade nog gjort att man fick byta gipsskivorna bakom. Nu skyddade vi det med ett laminatgolv vi skruvade upp på väggen.
Bakom spishällen kan det ju bli duktigt läbbigt om man står och steker.
HejG goeran skrev:Skall försöka mig på en så kort summering som möjligt.
I maj 2024 beställde vi ett nytt kök av IKEA. Vi beställde inte bänkskivor för vi ville vara säkra på måtten efter att vi rivit och monterat nya köket. Vi ville också ta hjälp att mäta för och montera bänkskivorna och väggplattorna (stänkskydd) som är samma mönster och kulör som bänkskivorna. Skivorna skall monteras i vinkel.
I början på juli var hela köket monterat, detta gjorde vi själva. Vi kontaktade företaget IKEA rekommenderat för bänkskivor. De hade semester. Vi monterade ett eget temporärt stänkskydd av billigt laminatgolv för att ha något skydd.
Den 20 aug. kom de och mätte, beställning gjordes. IKEA's leveranstider gjorde att de kom den 11 oktober och monterade. Vid montering var de hårdhänta och knäckte laminatet på ena skivan.
Detta innebär att de lämnar köket med den långa bänkskivan med vask och häll och vårt tidigare "plockepinn" med tillfälliga bitar på vinkeldelen. INGET STÄNKSKYDD! Vi får alltså montera tillbaka det temporära.
Ny beställning görs och leverans av ny skiva sker 20 nov.
Den 26 nov kommer de för att montera, då har vi alltså röjt av hela köket igen, demonterat tillfälligt stänkskydd och gjort klart för montering. Vid uppackning visar det sig att nya skivan har levererats med 90º kant istället för rundad kant. Kontakt tas med IKEA där de berättar att den rundade har utgått.
De lämnar och vi får återställa köket till temporär status med stänkskydd mm.
Ärendet lämnas över till IKEA's "reklamationsavdelning" för handläggning, ca 4v. handläggningstid. Det visar sig att leverantören kan göra ett undantag och skaffa fram rundad kant. Ny skiva beställs. Med handläggningstiden och leveranstiden gör detta att den nyaste skivan levereras den 7 feb. 2025. Den 14 feb. kommer de för att montera den.
Montaget går bra, både av bänkskivor och stänkskydd. Fogningen blir snygg så när som på färgen, men vi tror att det beror på att fogen ändrar färg när den torkar. När 24 timmar gått inser vi att så inte är fallet, de har använt 2 olika färger på fog på olika ställen i köket.
Kontakt tas med hantverkarfirman som ställer en hel del "dumma" frågor och landar till slut i att ny tid bokas för att foga om.
Idag den 4 mars har de varit här och tagit bort alla gammal fog och fogat om med en och samma, passande fogfärg.
Nu behövde vi alltså röja undan igen för att de skall kunna jobba och vi kan knappt använda köket på ett dygn.
Så frågan är, 11 oktober till den 4 mars utan ett färdigställt kök. Allt beroende på att de var hårdhänta vid första monteringen.
Vi har heller inte vågat/kunnat gå vidare med andra delar i köket (passdelar, täcksidor mm) av rädsla att de hade behövt byta ut den längre bänkskivan om något hade gått fel vid monteringen och att vissa delar helt enkelt hade varit i vägen för deras jobb.
Vad är rimligt i kompensation för att vi har fått leva i ett halvfärdigt, ej fuktsäkert kök i fem månader.
Vi hade mycket problem med vårt kök, tillslut betalade de tillbaka nästan hela köket samt bytte ut till andra skåpsluckor som gick att torka av, vi hade även stora tjocka ek skivor i en sk. Vattenfallslösning som inte passade ihop.
När reklamationsavdelningen inte hjälpte oss vände vi oss och mailade Ikeas VD, då fick vi hjälp tillslut!!
Vad gör man inte om de inte vill hjälpa?
Lycka till