1
Hej. Har en ful fog i kaklet i duschrummet. Den blev mer synlig nu efter att badkaret åkte ut. Hur kan jag förbättra eller dölja fogen?

• 20260610_073546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Jag tycker fogen ser ok ut. Om man inte lurar sig på bilden så är det nog värre med kaklet under... Ser snett ut...

• Gilla
surris
  • Laddar…
Finns ju inget att göra åt det där, lev med det.

1
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker fogen ser ok ut. Om man inte lurar sig på bilden så är det nog värre med kaklet under... Ser snett ut...
Ja kaklet runt om är inget vidare heller. Men fogen sticker ut genom att den varierar i tjocklek.

1
Stefan N Stefan N skrev:
Finns ju inget att göra åt det där, lev med det.
Ja, jag lutar åt det. Men hade funderat om det finns någon list som döljer fogen.

surris
1 1200kubik skrev:
Ja, jag lutar åt det. Men hade funderat om det finns någon list som döljer fogen.
List? Att det skulle bli snyggare...det är så det ser ut och inget större fel med det.

Häng en tavla över så slipper du se, det brukar jag säga om skador på väggar.

I detta fall kan du väl ställa något där i hörnet?

Jag tycker faktiskt inte det ser jätteilla ut, även om den varierar lite i bredd.

Frågan jag istället ställer mig är om det inte vore bättre med mjukfog i ett hörn?

Farstatjej90
1 1200kubik skrev:
Ja kaklet runt om är inget vidare heller. Men fogen sticker ut genom att den varierar i tjocklek.
Du kan göra den större, men pga kaklet inte mindre

Farstatjej90
K Kasken skrev:
Häng en tavla över så slipper du se, det brukar jag säga om skador på väggar.

I detta fall kan du väl ställa något där i hörnet?

Jag tycker faktiskt inte det ser jätteilla ut, även om den varierar lite i bredd.

Frågan jag istället ställer mig är om det inte vore bättre med mjukfog i ett hörn?
Beror på vad som är under. Är det stumt finns ingen anledning att mjukfoga

Om duschslangen/blandaren inte är vid det hörnet skulle du kunna ha en hylla där, tex som den första bifogade bilden. Jag har tagit bort badkaret i mitt badrum och har nu en kombimaskin i det bortre hörnet, dvs där duschslangen inte är, med duschdraperi mellan så maskinen inte blir blöt när jag duschar. Så något sånt kan ju behövas, eller duschvägg.

Annars om duschen är vid det hörnet kan du ha som den andra bifogade bilden. Också en hylla, men inte i trä då, som du kan ha schampo etc på 🙂

(PS. Tyckte inte heller fogen såg så ful ut dock!)

• Screenshot_20260611_072432_Chrome.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260611_073826_Chrome.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
1200kubik
  • Laddar…
1
surris surris skrev:
List? Att det skulle bli snyggare...det är så det ser ut och inget större fel med det.
Beror på vad som är under. Är det stumt finns ingen anledning att mjukfoga
Tack! Jag drar slutsatsen att göra fogen jämnare fast onödigt bred är en bra kompromiss. Fogen har ju hållit många år så mjukfog behövs nog inte. Jag skall ändå skrapa ur missfärgade fogar och foga om.

Att sätta något för att dölja något annat… brrr bättre att acceptera det som dessutom ändå ser ok ut.

• Gilla
1200kubik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.