Hej,
Renoverade badrummet för ett år sen ca och såg idag att alla kakelplattor i fönstersmygarna har mängder med sprickor. Mest på längden men även på tvären mellan dom. Hantverkarna bytte också fönsterna när dom gjorde badrummet. Det är bara i fönstersmygarna det finns sprickor.
Har kontaktat dom som byggde badrummet som skyller ifrån sig och säger att det är temperaturväxlingar eller att huset sätter sig. Jag tycker att det är skitsnack då sättningar inte skulle visa sig på det viset och är det temperaturväxlingar måste dom installerat fönsterna fel, det är ju ett uppvärmt utrymme det blir inga stora temperatursvängningar. Min gissning är att dom satt kaklet för nära fönsterkarmen så den trycker på kaklet när den rör på sig.
Vad tror ni? Och vad kan jag kräva av hantverkarna?
Renoverade badrummet för ett år sen ca och såg idag att alla kakelplattor i fönstersmygarna har mängder med sprickor. Mest på längden men även på tvären mellan dom. Hantverkarna bytte också fönsterna när dom gjorde badrummet. Det är bara i fönstersmygarna det finns sprickor.
Har kontaktat dom som byggde badrummet som skyller ifrån sig och säger att det är temperaturväxlingar eller att huset sätter sig. Jag tycker att det är skitsnack då sättningar inte skulle visa sig på det viset och är det temperaturväxlingar måste dom installerat fönsterna fel, det är ju ett uppvärmt utrymme det blir inga stora temperatursvängningar. Min gissning är att dom satt kaklet för nära fönsterkarmen så den trycker på kaklet när den rör på sig.
Vad tror ni? Och vad kan jag kräva av hantverkarna?
Det ska va regel, plyfa, våtrumsskiva, tätskikt. Så det ska va gjort enligt konstens alla regler
Sen är det väl vägg gissar jag? Förstår nog inte frågan, det är en fönstersmyg. Det är fönster, isolering och träfasad
Okej, men vad ska det vara bakom? Det är regel, plywood, våtrumsgips. Vad kan det vara som saknas? Du tror alltså att det måste vara något som är fel bakom kaklet inte att dom satt det för nära fönsterkarmen som ju rör sig lite med fuktighet och temperatur osv? Väggarna är uppbyggda på samma sätt och där finns inga sprickor utan det är bara i fönstersmygarna.
Okej! Men är det något ”man får räkna med” att det spricker så här eller borde hantverkarna åtgärda det? Dom säger ju att det är temperaturväxlingar eller att huset sätter sig, är det en rimlig förklaring tycker du? Är det någon idé att byta kaklet eller borde vi byta till smygar i trä? Ena fönstret är ca 1 m från badkar.
Dom har garanti på jobbet.
Eftersom du skriver att du renoverat badrummet så är ju huset inte nytt och har satt sig färdigt för längesedan. Jag har byggt nya badrum med kaklade smygar och inte ett enda har kaklet spruckit i.
På nått sätt har dom felat när dom byggt smygarna. Är du säker på att det är plyfa och gips bakom kaklet?
Eftersom du skriver att du renoverat badrummet så är ju huset inte nytt och har satt sig färdigt för längesedan. Jag har byggt nya badrum med kaklade smygar och inte ett enda har kaklet spruckit i.
På nått sätt har dom felat när dom byggt smygarna. Är du säker på att det är plyfa och gips bakom kaklet?
Det är uppgifter från dom att det är uppbyggt så, jag har inte själv sett hur dom har gjort. Dom va väldigt bra att ha och göra med när dom va här och gjorde det så har i grund och botten förtroende för dom. Att huset sätter sig tror jag inte det minsta på, det är ett äldre hus och det finns ingen sättningsproblematik någon annan stans. Tack för dina svar! Det finns väl inte så mycket att göra än att bråka med dom antar jag, är bara så himla trist.
Klicka här för att svara