O oessurey skrev:
Min familj och jag flyttade till Sverige i juli 2025.
Vi hade köpt ett hus och anlitat ett byggföretag för att renovera huset. Vi fick företaget rekommenderat, så vi litade på att de var skickliga och ärliga.
Totalt har vi nu betalat över 3 miljoner kronor för att renovera ett hus på 140 m2. Det priset inkluderar inte kök och värmesystem.
Nu står vi kvar med ett hus som är halvfärdigt, värdelöst och en skuld på 2 miljoner kronor, eftersom byggföretaget stoppade arbetet så fort vi hade betalat.
Vi har betalat mycket mer än budgeterat, men ingenting är färdigt. De lämnade oss med ett hus utan värme, utan rinnande vatten, ofärdig el.
Två ofärdiga badrum, inga toaletter. Tvättstugan är inte färdig. Golvet är inte lagt i källaren, vi har inte fått innerdörrarna, och fönstren är inte färdiga i hela huset, varken på insidan eller utsidan, och detsamma gäller ytterdörrarna. Stora delar av fasaden som behövde bytas ut har tagits bort, men inte ersatts. Vi bor nu 2 vuxna och 3 barn på övervåningens 70 m2 och vi har för närvarande inte råd att slutföra arbetet.
Vi skulle vilja att en besiktningsman kommer in och bedömer arbetet och dokumenterar det så att vi kan stämma byggföretaget. Finns det någon som kan hjälpa oss att slutföra arbetet?

Jag har förstått att det förekommer mycket byggfusk i Sverige.

Finns det några ärliga och bra människor som kan/vill hjälpa oss ytterligare?

Vad tycker du om dessa bedragare som ger hela byggbranschen ett dåligt rykte?

Vad kan man göra för att förhindra byggfusk/bedrägerier inom byggbranschen?

Om någon vill/kan hjälpa oss, vänligen kontakta mig.
Kolla firman på allabolag.se

Där ser ni snabbt om det är ett företag som varit igång länge och om det är lön att stämma,

Ni kan skicka firmans namn och org nr till mig så ska jag kolla åt er,

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Juridiskt så anses ni vara i underläge mot t ex ett byggbolag. De måste kunna visa på varför det blivit dyrare och varför det inte blivit färdigbyggt. Det är bra om det finns dokument på vad ni kommit överens om mejl SMS osv fungerar som bevisning även om ett tydligt kontrakt är ännu bättre. Hur länge har bolaget funnits? Hur mycket omsätter det?
Är det ett AB?
Risken finns att om de får stora krav mot sig att det försätter sig själva i konkurs.
Är det ett företag som funnits ett tag är de ofta mer rädd om sitt namn och rykte.
Vad ni kan göra.
Kontakta konsumentvägledningen i er kommun (gratis)
Leta upp en besiktningsman med goda referenser.

Dokumentera allt spara alla papper all kommunikation ni har.

Reklamera direkt till byggföretaget skriftligen där ni tar upp allt ni anser vara både felaktigt och (överfakturerat

Blir ni inte överens gå vidare till ARN

Gå till tingsrätten (förenat med vissa risker)

Men som någon sa är bolaget känt så kan det i ett senare skede när inget annat fungerat vända sig till lokaltidning eller liknande.

Hoppas det löser sig!!

• Gilla
FiffigaTanten
  • Laddar…
Om du skriver vart i Sverige ni befinner er så tror jag det blir lättare att komma i kontakt med hjälpsamma människor. Utan den infon kommer nog inget hända på den fronten.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
att det skulle vara mer håller jag inte med om skillnaden är att i sverige går det att gömma sig bakom ett AB så lätt att det inte går att jaga efter personen
Tänkte först svara: snälla, skriv skiljetecken i text som riktas till folk från Färöerna (inte svensktalande) så att dom förstår!
Men texterna från TS visar att de talar och skriver ett nyancerat och uttrycksstarkt Svenska, så bara fortsätt, Maria!

• Arg
maria01
  • Laddar…
Och inte minst en nyanserad svenska!

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
O oessurey skrev:
Vi hade köpt ett hus och anlitat ett byggföretag för att renovera huset. Vi fick företaget rekommenderat, så vi litade på att de var skickliga och ärliga.
Totalt har vi nu betalat över 3 miljoner kronor för att renovera ett hus på 140 m2. Det priset inkluderar inte kök och värmesystem.
Nu står vi kvar med ett hus som är halvfärdigt, värdelöst och en skuld på 2 miljoner kronor, eftersom byggföretaget stoppade arbetet så fort vi hade betalat.
Vi har betalat mycket mer än budgeterat, men ingenting är färdigt. De lämnade oss med ett hus utan värme, utan rinnande vatten, ofärdig el.
Två ofärdiga badrum, inga toaletter. Tvättstugan är inte färdig. Golvet är inte lagt i källaren, vi har inte fått innerdörrarna, och fönstren är inte färdiga i hela huset, varken på insidan eller utsidan, och detsamma gäller ytterdörrarna. Stora delar av fasaden som behövde bytas ut har tagits bort, men inte ersatts. Vi bor nu 2 vuxna och 3 barn på övervåningens 70 m2 och vi har för närvarande inte råd att slutföra arbetet.
Vi skulle vilja att en besiktningsman kommer in och bedömer arbetet och dokumenterar det så att vi kan stämma byggföretaget. Finns det någon som kan hjälpa oss att slutföra arbetet?

Om någon vill/kan hjälpa oss, vänligen kontakta miV
O oessurey skrev:

Om någon vill/kan hjälpa oss, vänligen kontakta mig.
Vart i Sverige finns huset?

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänkte först svara: snälla, skriv skiljetecken i text som riktas till folk från Färöerna (inte svensktalande) så att dom förstår!
Men texterna från TS visar att de talar och skriver ett nyancerat och uttrycksstarkt Svenska, så bara fortsätt, Maria!
ja magistern att du orkar helt otrolig

• Ledsen
Fru Uggla
  • Laddar…
F Fastighetsmagnaten skrev:
Hvor i Sverige ligger huset?
Huset er i Skurup.

O oessurey skrev:
Huset er i Skurup.
okej det är lite långt bort för mig

M maria01 skrev:
skrev jag det?
I vilka (civiliserade) länder kan man INTE ”gömma sig bakom ett AB” menar du?

Där du alltså blir obegränsat personligen ansvarlig oavsett bolagsform?

Hade varit kul att veta då jag själv ALDRIG hört om nåt sånt land.

Z Zodde skrev:
I vilka (civiliserade) länder kan man INTE ”gömma sig bakom ett AB” menar du?

Där du alltså blir obegränsat personligen ansvarlig oavsett bolagsform?

Hade varit kul att veta då jag själv ALDRIG hört om nåt sånt land.
i usa går det vad jag förståt att stäma ägaren peronligen och i många länder är det inte så lätt att starta ett ab som det är i sverige här nere går det att gå efter ägaren med var en lokal firma som hade skulder på 2 miljoner euro han fick näringsförbud på livs tid kan aldrig mer ta ett lån elller en kredit eller ens ha en räkning oss nån så det skrämmer dom flesta att inte konka

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M maria01 skrev:
i usa går det vad jag förståt att stäma ägaren peronligen
Stämma kan man alltid göra men du lär kamma noll om de ”gömmer sig bakom bolagsformen INCORPORATED Inc.” (Motsvarar i stort sett AB)

Så då har du dessvärre förstått fel…

Huruvida man kan”gå efter ägaren” avhänger helt av bolagsformen och ALLA civiliserade länder har bolagsformer som begränsar personligt ansvar

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Stämma kan man alltid göra men du lär kamma noll om de ”gömmer sig bakom bolagsformen INCORPORATED Inc.” (Motsvarar i stort sett AB)

Så då har du dessvärre förstått fel…

Huruvida man kan”gå efter ägaren” avhänger helt av bolagsformen och ALLA civiliserade länder har bolagsformer som begränsar personligt ansvar
ja men vad det kostar att sätta up ett AB skilljer ju

M maria01 skrev:
ja men vad det kostar att sätta up ett AB skilljer ju
både upp och ner säkert.

Blåburt Blåburt skrev:
både upp och ner säkert.
sverige är det så biligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.