11 544 läst ·
63 svar
12k läst
63 svar
Vad kan man göra för att förhindra byggfusk i Sverige?
Min familj och jag flyttade till Sverige i juli 2025.
Vi hade köpt ett hus och anlitat ett byggföretag för att renovera huset. Vi fick företaget rekommenderat, så vi litade på att de var skickliga och ärliga.
Totalt har vi nu betalat över 3 miljoner kronor för att renovera ett hus på 140 m2. Det priset inkluderar inte kök och värmesystem.
Nu står vi kvar med ett hus som är halvfärdigt, värdelöst och en skuld på 2 miljoner kronor, eftersom byggföretaget stoppade arbetet så fort vi hade betalat.
Vi har betalat mycket mer än budgeterat, men ingenting är färdigt. De lämnade oss med ett hus utan värme, utan rinnande vatten, ofärdig el.
Två ofärdiga badrum, inga toaletter. Tvättstugan är inte färdig. Golvet är inte lagt i källaren, vi har inte fått innerdörrarna, och fönstren är inte färdiga i hela huset, varken på insidan eller utsidan, och detsamma gäller ytterdörrarna. Stora delar av fasaden som behövde bytas ut har tagits bort, men inte ersatts. Vi bor nu 2 vuxna och 3 barn på övervåningens 70 m2 och vi har för närvarande inte råd att slutföra arbetet.
Vi skulle vilja att en besiktningsman kommer in och bedömer arbetet och dokumenterar det så att vi kan stämma byggföretaget. Finns det någon som kan hjälpa oss att slutföra arbetet?
Jag har förstått att det förekommer mycket byggfusk i Sverige.
Finns det några ärliga och bra människor som kan/vill hjälpa oss ytterligare?
Vad tycker du om dessa bedragare som ger hela byggbranschen ett dåligt rykte?
Vad kan man göra för att förhindra byggfusk/bedrägerier inom byggbranschen?
Om någon vill/kan hjälpa oss, vänligen kontakta mig.
Vi hade köpt ett hus och anlitat ett byggföretag för att renovera huset. Vi fick företaget rekommenderat, så vi litade på att de var skickliga och ärliga.
Totalt har vi nu betalat över 3 miljoner kronor för att renovera ett hus på 140 m2. Det priset inkluderar inte kök och värmesystem.
Nu står vi kvar med ett hus som är halvfärdigt, värdelöst och en skuld på 2 miljoner kronor, eftersom byggföretaget stoppade arbetet så fort vi hade betalat.
Vi har betalat mycket mer än budgeterat, men ingenting är färdigt. De lämnade oss med ett hus utan värme, utan rinnande vatten, ofärdig el.
Två ofärdiga badrum, inga toaletter. Tvättstugan är inte färdig. Golvet är inte lagt i källaren, vi har inte fått innerdörrarna, och fönstren är inte färdiga i hela huset, varken på insidan eller utsidan, och detsamma gäller ytterdörrarna. Stora delar av fasaden som behövde bytas ut har tagits bort, men inte ersatts. Vi bor nu 2 vuxna och 3 barn på övervåningens 70 m2 och vi har för närvarande inte råd att slutföra arbetet.
Vi skulle vilja att en besiktningsman kommer in och bedömer arbetet och dokumenterar det så att vi kan stämma byggföretaget. Finns det någon som kan hjälpa oss att slutföra arbetet?
Finns det några ärliga och bra människor som kan/vill hjälpa oss ytterligare?
Vad tycker du om dessa bedragare som ger hela byggbranschen ett dåligt rykte?
Vad kan man göra för att förhindra byggfusk/bedrägerier inom byggbranschen?
Om någon vill/kan hjälpa oss, vänligen kontakta mig.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Hur kunde det gå så här illa? Betalade ni i förskott? Vad heter firman?
Det finns säkert någon hederlig byggare som kan hjälpa er. Det gäller att ha ett bra kontrakt, aldrig betala för arbete som inte blivit utfört eller material du inte fått levererat till din tomt.
Det finns säkert någon hederlig byggare som kan hjälpa er. Det gäller att ha ett bra kontrakt, aldrig betala för arbete som inte blivit utfört eller material du inte fått levererat till din tomt.
Här är hela förklaringen:Marlen Eskilsson skrev:
De började arbeta i juni, med rivning och ombyggnad. Vid den tiden var vi fortfarande på Färöarna.
Vi flyttade till Sverige i slutet av juli. Vi fick fakturor i slutet av varje månad. Vi hade köpt huset för 2,2 miljoner och vi hade 1,3 miljoner på banken utöver det. Pengarna kom från försäljningen av vårt hus på Färöarna.
Vi hade ett muntligt avtal, och vi fick en budget, skriftligen, som låg på strax under 2 miljoner, men vi hade redan lagt ner en miljon när vi fick budgeten.
De lovade oss att huset skulle vara inflyttningsklart före jul. Vi hade ett avtal med banken om att vi vid den tidpunkten skulle låna från husets eget kapital så att vi kunde betala för resten av renoveringen.
Men hantverkarna drog ut på tiden med arbetet, påbörjade projekt över hela huset, men avslutade ingenting, så när vi kom i december var ingenting klart, varken rinnande vatten eller värme, så nu vägrade banken att låna ut pengar till oss, för utan vatten och värme har huset inget värde. Det innebar att vi var tvungna att hitta en annan bank och det tog några veckor.
Byggföretaget utnyttjade detta och på en vecka skickade de oss tre fakturor med korta förfallodagar, för allt arbete, inklusive det som ännu inte var utfört, och hävdade att vi var skyldiga dem 1,8 miljoner kronor.
De lovade oss att när pengarna var betalda skulle de komma och slutföra arbetet, men hotade samtidigt med kronofogden om vi inte betalade. Vi betalade pengarna, men jag bestred alla fakturor på grund av misstanke om överfakturering.
Vi förväntade oss sedan att de skulle komma och slutföra arbetet, som överenskommits, men nu ville de ha mer pengar för att slutföra arbetet.
Vi hade inte råd att bo kvar i lägenheten vi hade hyrt längre, så vi flyttade in i huset strax före nyår, trots att det inte var beboeligt. Först använde vi en campingtoalett och vi hämtade vatten från källaren. Men så småningom hade vi råd att låta en rörmokare komma in och installera en toalett, och en elektriker som kunde säkra huset och se till att vi hade el på övervåningen. Både rörmokaren och elektrikern blev chockade över vad de såg och att vi hade betalat så mycket för det utförda arbetet. Elektrikern fann också att mycket av den el som hade utförts var dåligt utförd, och att materialet som användes var av dålig kvalitet och i vissa fall inte godkänt.
Vi har upprepade gånger kontaktat byggföretaget via e-post, men de hävdar att vi inte har betalat för något som vi inte har fått.
Vi behöver ha en besiktningsman som kommer in och bedömer arbetet i förhållande till vad vi har betalat, så att vi kan få allt dokumenterat så att vi kan dra dem till domstol.
Vi måste göra detta innan vi kan börja slutföra arbetet.
Vi var dumma som betalade så mycket till byggföretaget, men de blev rekommenderade till oss och vi kände ägaren lite från när vi bodde i Sverige för 10 år sedan. Det är därför vi litade på dem.
Nu är vi i den situationen att vi bor fem personer på övervåningen, sover på madrasser på golvet och måste bada i en lokal idrottshall.
Vi kom tillbaka till Sverige med en dröm om att äga ett eget hus, med pengar på banken.
Nu står vi kvar med ett värdelöst hus och en skuld på 2 miljoner eftersom vi var dumma och litade på fel personer.
Jag kan inte fatta att någon kan vara så hjärtlös att försätta en familj med 3 barn i en sådan situation för ekonomisk vinning.
Dom är inte konkurs och jag vågar inte nämna firmans namn allmänt, innan rätten har avsagt en dom.
Situationen känns hopplös och vi hoppas att någon kan/vill hjälpa oss att komma vidare.
Enklaste vägen framåt är att gå efter ägaren av byggföretaget. Du skriver att ni känner varandra sen tidigare, då vet du kanske hur du kan nå honom. Börja med att få allt dokumenterat av besiktningsman och lägg sen fram ett tydligt krav på vad firman behöver göra för att fullfölja sin del av avtalet.
Utifrån det du skriver så är firman om allt stämmer skyldig er arbete/material för många hundratusentals kronor. Då är man liksom förbi stadiet där man skickar något mejl och klagar. Det normala i din situation vore att vara jäkligt förbannad och inte ge ägaren en lugn stund innan han gör rätt för sig.
Fungerar inte det så kan du gå vidare med en stämning. Men du vet säkert att alla juridiska processer är tidskrävande, kostsamma och riskabla, därför är det bättre att i första hand försöka få firman att göra om och göra rätt.
Och lätt att vara efterklok men man ska aldrig betala för arbete som inte är utfört eller utfört på ett felaktigt sätt. Dina pengar är den enda hållhaken du har på hantverkarna. Det var ett stort misstag att betala dessa 1,8 miljoner.
Utifrån det du skriver så är firman om allt stämmer skyldig er arbete/material för många hundratusentals kronor. Då är man liksom förbi stadiet där man skickar något mejl och klagar. Det normala i din situation vore att vara jäkligt förbannad och inte ge ägaren en lugn stund innan han gör rätt för sig.
Fungerar inte det så kan du gå vidare med en stämning. Men du vet säkert att alla juridiska processer är tidskrävande, kostsamma och riskabla, därför är det bättre att i första hand försöka få firman att göra om och göra rätt.
Och lätt att vara efterklok men man ska aldrig betala för arbete som inte är utfört eller utfört på ett felaktigt sätt. Dina pengar är den enda hållhaken du har på hantverkarna. Det var ett stort misstag att betala dessa 1,8 miljoner.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Jag tror inte att det förekommer mer byggfusk i Sverige än i andra länder.O oessurey skrev:Min familj och jag flyttade till Sverige i juli 2025.
Det finns det säkert men då bör du nog tala om var i landet ni finnsO oessurey skrev:
Tror inte att jag behöver svara på detta men ....... rövhattar!O oessurey skrev:
Svårt att komma åt men grundregeln är skriftliga avtal på ALLT och att hålla inne med betalningen så mycket som möjligt.O oessurey skrev:
Återigen, var i landet finns ni?O oessurey skrev:
För en fuskbyggare är ni egentligen en drömkund och då är det ännu viktigare att göra ett gediget jobb och att vara en bra beställare.
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Hej, först vill jag beklaga situationen. Tyvärr finns många sådana företag i Sverige.
Vad kan ni göra: stoppa alla betalningar. Om de hotar med inkasso eller kronofogden - det gör ingenting. Nyckelordet i Sverige är: bestrida. Kommer en faktura från byggfirman ska ni bestrida fakturan skriftligen. Det är formellt viktigt.
Samma gäller när det kommer ett brev från inkasso. Bestrid skriftligen. Inkasso gör inget annan än kanske skriva fler hotfulla brev men upprep bestridandet bara.
Nästa steg för byggföretaget är att lämna det till kronofogen för indrivning. Kronofogden gör ingen bedömning i sak utan är bara brevbärare. Även här gäller det att bestrida i god tid. Om ni inte bestrider kronofogdens krav, vinner kravet laga kraft och då är ni tvingade att betala.
Kolla konsumenttjänstlagen. Företaget ska ges en rimlig chans och tid att rätta till fel. Gör dom inte det har n rätt att anlita en annan firma för att åtgärda fel på byggfirmans bekostnad. I teorin.
Prata med kommunens konsumentsskyddsombud eller vad det heter.
detta är mer regel än undantag.O oessurey skrev:
Vad kan ni göra: stoppa alla betalningar. Om de hotar med inkasso eller kronofogden - det gör ingenting. Nyckelordet i Sverige är: bestrida. Kommer en faktura från byggfirman ska ni bestrida fakturan skriftligen. Det är formellt viktigt.
Samma gäller när det kommer ett brev från inkasso. Bestrid skriftligen. Inkasso gör inget annan än kanske skriva fler hotfulla brev men upprep bestridandet bara.
Nästa steg för byggföretaget är att lämna det till kronofogen för indrivning. Kronofogden gör ingen bedömning i sak utan är bara brevbärare. Även här gäller det att bestrida i god tid. Om ni inte bestrider kronofogdens krav, vinner kravet laga kraft och då är ni tvingade att betala.
Kolla konsumenttjänstlagen. Företaget ska ges en rimlig chans och tid att rätta till fel. Gör dom inte det har n rätt att anlita en annan firma för att åtgärda fel på byggfirmans bekostnad. I teorin.
Prata med kommunens konsumentsskyddsombud eller vad det heter.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Trist situation. Det viktigaste rådet nu är att ni under inga som helst omständigheter skall betala en enda krona ytterligare till den här firman.
Men för att komma vidare. Vilken typ av avtal har ni? Jag gissar att ni har ett avtal om löpande räkning (inte fast pris?). I så fåll får byggfirman överstiga den givna kostnadsuppskattningen med max 15%. Arbetet skall alltså slutföras till max 15% "överpris". Men även upp till detta tak måste firman kunna visa vilka tider de har arbetat och ungeför vad som gjorts vid olika tider. Detta för att ni för varje faktura skall kunna avgöra om fakturan är skälig. Visar dte sig att de egentligen är klara efter 80% av uppskattningen så är det 80% ni skall betala.
Detta är vad ni har rätt till. Problemet när ni nu redan har betalat för mycket, är hur ni skall få firman att iallafall färdigställa, eller kunna få tillbaka pengar som ni kan använda för att låta en annan firma färdigställa. Det kan visa sig näst intill omöjligt att få tillbaka pengar som ni redan har betalat. Här kan ni behöva hjälp av en jurist. Om du går med i villaägarförbundet, så ger de viss gratis juristrådgivning. Ni kan få telfonrådgivning i ca 1 timme gratis. Var förberedd med alla handlingar så mötet blir effektivt. Har för mig att man kan skicka in handlingar inför det bokade mötet.
Men för att komma vidare. Vilken typ av avtal har ni? Jag gissar att ni har ett avtal om löpande räkning (inte fast pris?). I så fåll får byggfirman överstiga den givna kostnadsuppskattningen med max 15%. Arbetet skall alltså slutföras till max 15% "överpris". Men även upp till detta tak måste firman kunna visa vilka tider de har arbetat och ungeför vad som gjorts vid olika tider. Detta för att ni för varje faktura skall kunna avgöra om fakturan är skälig. Visar dte sig att de egentligen är klara efter 80% av uppskattningen så är det 80% ni skall betala.
Detta är vad ni har rätt till. Problemet när ni nu redan har betalat för mycket, är hur ni skall få firman att iallafall färdigställa, eller kunna få tillbaka pengar som ni kan använda för att låta en annan firma färdigställa. Det kan visa sig näst intill omöjligt att få tillbaka pengar som ni redan har betalat. Här kan ni behöva hjälp av en jurist. Om du går med i villaägarförbundet, så ger de viss gratis juristrådgivning. Ni kan få telfonrådgivning i ca 1 timme gratis. Var förberedd med alla handlingar så mötet blir effektivt. Har för mig att man kan skicka in handlingar inför det bokade mötet.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Exakt vad var det firman skulle göra? Det låter väldigt dyrt med 3 milj, även om det är "allt" som skall åtgärdas, och framförallt om de bara är halvfärdiga.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Mitt råd är att inte engagera er mer i vad som har varit.
Ni har av något oklara omständigheter inte fått det arbete utfört som ni hade förväntat er.
Att stämma Byggbolaget är en kostsam process även om ni har Rättsskydd och er försäkring betalar.
Av vad ni har berättat är min bedömning att ni även skulle förlora en rättslig tvist och då även får betala för Byggbolagets juridiska kostnader.
Dessutom är risken att Byggbolaget OM ni trots allt skulle vinna tvisten ändå inte betalar er utan går i konkurs.
Nu ska ni naturligtvis inte ta vad jag skriver för en absolut sanning utan sök upp en erfaren byggjurist.
Var beredd på att betala 20.000 kr för att få beskedet från byggjuristen om att det är mycket riskabelt att gå vidare juridiskt.
Ni har av något oklara omständigheter inte fått det arbete utfört som ni hade förväntat er.
Att stämma Byggbolaget är en kostsam process även om ni har Rättsskydd och er försäkring betalar.
Av vad ni har berättat är min bedömning att ni även skulle förlora en rättslig tvist och då även får betala för Byggbolagets juridiska kostnader.
Dessutom är risken att Byggbolaget OM ni trots allt skulle vinna tvisten ändå inte betalar er utan går i konkurs.
Nu ska ni naturligtvis inte ta vad jag skriver för en absolut sanning utan sök upp en erfaren byggjurist.
Var beredd på att betala 20.000 kr för att få beskedet från byggjuristen om att det är mycket riskabelt att gå vidare juridiskt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag håller i stort sett med lunnabo här. Men jag tror att det kan vara läge att börja med gratis rådgivning i stil med villaägarförbundets jurister. Ev. komme de att säga samma sak gratis som en betald jurist tar 20 000 för.
En sak som man bör väga in här, är vad det var för referens du fick innan du beställde jobbet? Var det från en person, typ bekant, kollega osv? Eller var dte baserat på omdömen på någon Web sida (som oftast är falskt)?
OM du faktiskt känner någon som har goda erfarenheter av den här byggfirman så är det tydligen inte någon direkt bedragare/skurk. Det kanske finns någon liten chans att de gör rätt för sig.
Men annars låter hela upplägget som ett klassiskt bedrägeri. Och möjligheterna att få rätt i så fall är nog oändligt nära noll.
En ytterligare sak att ta reda på är dels om byggaren har ett aktiebolag, eller driver en enskild firma. Är det ett AB så kommer han att sätta det i konkurs om du skulle vinna i en domstolsförhandling. Men är det en enskild firma så är han personligen betalningsskyldig "i evig tid".
Men under alla omständigheter oavsett villka löften han kommer med, betala inte en enda krona ytterligare.
En sak som man bör väga in här, är vad det var för referens du fick innan du beställde jobbet? Var det från en person, typ bekant, kollega osv? Eller var dte baserat på omdömen på någon Web sida (som oftast är falskt)?
OM du faktiskt känner någon som har goda erfarenheter av den här byggfirman så är det tydligen inte någon direkt bedragare/skurk. Det kanske finns någon liten chans att de gör rätt för sig.
Men annars låter hela upplägget som ett klassiskt bedrägeri. Och möjligheterna att få rätt i så fall är nog oändligt nära noll.
En ytterligare sak att ta reda på är dels om byggaren har ett aktiebolag, eller driver en enskild firma. Är det ett AB så kommer han att sätta det i konkurs om du skulle vinna i en domstolsförhandling. Men är det en enskild firma så är han personligen betalningsskyldig "i evig tid".
Men under alla omständigheter oavsett villka löften han kommer med, betala inte en enda krona ytterligare.