Stod det vid beställning att det rör sig om en specialbeställning som inte går att ångra?

useless useless skrev:
[länk]
Hur funkar det där? Jag menar både Hafa och Hylte jakt och vildmark är enligt mig helt reko affärer/varumärken.

• Gilla
Larmal och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag köpte en vv-beredare av nåt bygghemma-bolag.
Den läckte.
Klagade hos supporten, skickade bilder och gjorde allt dom bad mig om
Sen hände ingenting
Upprepade påminnelser, men inget hände
Det visade sig att dom bara loggade ett fel en gång, alla påminnelser gav dom fan i.
Sen såg jag på lådan att den levererats från en välkänd grossist (vill minnas att det var Solar)
Ringde dom och beklagade mig. Dom blev både generade och förbannade. På dagen skickade dom en ersättare med returblanketter och ett löfte att skälla skiten ur Bygghemma .
Du kanske ska prova att gå direkt till tillverkaren och kolla deras inställning?
Tack, det låter som en riktigt bra idé!

BirgitS BirgitS skrev:
Annars är Hallå konsument bra att kontakta eftersom de är mycket duktiga på konsumentjuridik och därmed vet vilka rättigheter man har och vad man kan hota med.
Tack, det ska jag genast kolla upp.

M MartinP666 skrev:
Stod det vid beställning att det rör sig om en specialbeställning som inte går att ångra?
Ja det gjorde det. Det stod också att leveranstiden är 3-4 veckor.

Du kan inte ångra men du kan reklamera. Vid leveransförsening har man normalt sett rätt till prisavdrag, hävning och täckningsköp beroende på hur lång försening det är. Det säger sig själv att man som kund inte behöver betala för en bröllopsklänning som är så försenad att den kommer dagen efter vigseln, med andra varor är det ju lite svårare. Men jag har med framgång i liknande situationer hävt köpet, köpt på annan ort och sen begärt att ursprunglig säljare eraätter mig för mellanskillnaden om det blir dyrare.

Sen är det ju inte alltid så att man får rätt, bara för stt man har rätt. Bygga hemma är ju notiriska på att hitta på egna regler så du kan ju behöva dra det i långbänk via ARN.

• Gilla
StereoT
  • Laddar…
S StereoT skrev:
Hur gick du tillväga när du hotade med polisanmälan?
De började med att lova 3 -4 dagars leveranstid. Sedan när de under ca 4 veckor ändrat leveransbesked 7 ggr ("nästa vecka", "imorgon", "om 2 veckor", " i eftermiddag".....) så annuelrade jag ordern, de skulle återbetala. Inget hände, Jag tog kontakt, de ville inte riktigt förstå varför jag skulle få tillbaka pengar för något de inte levererat, efter "pedagogisk" förklaring "jasså du tänker så, givetvis skall vi återbetala genast". Detta upprepades 3 ggr, sista gången drog jag till med hotet om polisanmälan för bedrägeri, och att jag skulle reklammera betalningen hos mastercard. Det gick ngn dryg vecka så kom det brev från deras ekonomiavdelning om att de hade kommit fram till att jag hade rätt till återbetalning, formulerat som att jag skulle vara väldigt tacksam. Sedan hände inget på ett par veckor. Jag hittade ngn e-tjänst hos polisen där jag fyllde i för en anmälan om bedrägeri. Tror det behövs en polisanmälan för att kunna reklammera hos banken. Just när jag skulle trycka på "skicka" kollade jag med banken, då hade pengarna precis kommit in på kontot.

Detta är något som Bygghemma sätter i system, en enstaka miss kan man se som olycksfall i arbetet, men detta systematiska beteende kan inte vara annat än uppsåtligt. De sköter de flesta av sina affärer OK, för att locka till sig kunder, men sedan sätter de i system att ta pengarna utan att leverera till några procent av kunderna.

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Jag har kontaktat Swedoor för att höra vad de säger om saken. När jag kollar upp vad konsumentköplagen säger verkar det som om jag faktiskt har rätt att avboka ordern, men som redan påpekats kan det nog vara väldigt tidsödande att få rätt.

A
Kommer aldrig mer köpa från Bygghemma.se.

C
S StereoT skrev:
Jag har kontaktat Swedoor för att höra vad de säger om saken. När jag kollar upp vad konsumentköplagen säger verkar det som om jag faktiskt har rätt att avboka ordern, men som redan påpekats kan det nog vara väldigt tidsödande att få rätt.
Frågan är om de verkligen uppfattar det som en reklamation och att du vill häva köpet, snarare än någon sorts ångerrätt?
Man behöver ofta vara tydlig med det för att det skall gå hem...

Det är tydligt att BH-supporten inte klarar av att hantera kundklagomål
Återstår att försöka påverka leverantörerna att agera mot BH, för det är ju faktiskt leverantören som får skämmas när BH inte gör sitt jobb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.