Hej,

Jag beställde mina innerdörrar från Swedoor genom Bygghemma.se och har nu problem med leveransen. Enligt produktbeskrivningen vid beställning var leveranstiden 4–7 dagar, men i kassan stod det 3–4 veckor. Det kändes okej, och orderbekräftelsen bekräftade 3–4 veckors leveranstid.

En vecka efter beställningen fick jag besked om att handtagen skickats, men att dörrarna skulle dröja 10 veckor. När jag kontaktade Bygghemma fick jag först veta att det var en "bugg" och att dörrarna skulle skickas 26/2. Den 26/2 fick jag ett mail om att de skickats, men idag (3/3) kom endast karmar och trösklar – inga dörrar.

Nu säger Bygghemma att dörrarna ska skickas den 21/3. Om det stämmer har en leveranstid på 3–4 veckor blivit 3–4 månader.

Jag vill nu köpa dörrarna någon annanstans men är osäker på hur jag kan avbeställa hos Bygghemma. De hävdar att det är en specialbeställning och därför inte går att avbeställa, trots att de inte är tillverkade än och borde ha levererats för länge sedan.

Har någon här lyckats avbeställa en specialbeställning i en liknande situation? Finns det något stöd hos ARN, eller någon annan instans jag kan vända mig till för att annulera beställningen?

/En mycket besviken Bygghemma-kund

• Gilla
Björne T
  • Laddar…
Grannens Häck
Finns många trådar om bygghemma, nu en till. Förhoppningsvis läser nästa potentiella kund detta innan.

• Gilla
  • Älska
redep och 9 till
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Finns många trådar om bygghemma, nu en till. Förhoppningsvis läser nästa potentiella kund detta innan.
Ja, jag såg att det finns många trådar om Bygghemma, men jag hittade inget konkret om hur man faktiskt kan avbeställa en specialbeställning när leveranstiden drar ut så här. Någon som har erfarenhet av att få rätt i en sådan situation, antingen via ARN eller på annat sätt?

P
Vad är det för dörrar? Att beställa någon annanstans kanske inte ger dig snabbare leverans
8-9 veckor brukar vara vanligt oavsätt varifrån du beställer om det inte är en lagervara

Men visst bygghemma är en stor lurendrejerisite. Men dom har ganska bra sida men det är allt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Vad är det för dörrar? Att beställa någon annanstans kanske inte ger dig snabbare leverans
8-9 veckor brukar vara vanligt oavsätt varifrån du beställer om det inte är en lagervara

Men visst bygghemma är en stor lurendrejerisite. Men dom har ganska bra sida men det är allt.
Jag är öppen för en annan modell om det innebär snabbare leverans, gärna lagervara, men problemet är att jag inte vågar beställa nya dörrar om jag samtidigt riskerar att bli sittande med de från Bygghemma också. Därför undrar jag om någon lyckats avbeställa en liknande order?

• Gilla
Asterisk
  • Laddar…
Har du betalat ännu?

Om du inte har betalat så skulle jag avbeställa med motiveringen att de är avsevärt försenade.

Om du har betalat så har du nog iofs. rätt att avbeställa och få pengarna tillbaka. Men då kommer du att få lägga väldigt mycket tid på att få tillbaka något. I det läget skulle jag nog härda ut och acceptera den sena leveransen.

Men detta är som sagt ett normalbeteende från bygghemma- Jag har råkat ut för samma sak, men då var dte ingtet som kunde kallas specialbeställning. Jag fick tillbaka mina pengar efter att ha hotat med polisanmälan.

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har du betalat ännu?

Om du inte har betalat så skulle jag avbeställa med motiveringen att de är avsevärt försenade.

Om du har betalat så har du nog iofs. rätt att avbeställa och få pengarna tillbaka. Men då kommer du att få lägga väldigt mycket tid på att få tillbaka något. I det läget skulle jag nog härda ut och acceptera den sena leveransen.

Men detta är som sagt ett normalbeteende från bygghemma- Jag har råkat ut för samma sak, men då var dte ingtet som kunde kallas specialbeställning. Jag fick tillbaka mina pengar efter att ha hotat med polisanmälan.
Tack för input! Ja, jag har redan betalat och har redan bett Bygghemma att avbeställa, men de vägrar med hänvisning till att det är en specialbeställning – trots att dörrarna inte ens är tillverkade än. Hur gick du tillväga när du hotade med polisanmälan? Var det något specifikt du hänvisade till, eller var det bara att ligga på och vara tillräckligt besvärlig?

Jag köpte en vv-beredare av nåt bygghemma-bolag.
Den läckte.
Klagade hos supporten, skickade bilder och gjorde allt dom bad mig om
Sen hände ingenting
Upprepade påminnelser, men inget hände
Det visade sig att dom bara loggade ett fel en gång, alla påminnelser gav dom fan i.
Sen såg jag på lådan att den levererats från en välkänd grossist (vill minnas att det var Solar)
Ringde dom och beklagade mig. Dom blev både generade och förbannade. På dagen skickade dom en ersättare med returblanketter och ett löfte att skälla skiten ur Bygghemma .
Du kanske ska prova att gå direkt till tillverkaren och kolla deras inställning?

• Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Annars är Hallå konsument bra att kontakta eftersom de är mycket duktiga på konsumentjuridik och därmed vet vilka rättigheter man har och vad man kan hota med.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Häv köp enligt 13 § konsumentköplagen.

Tråkigt att höra TS.
Är det någon som vet och kan räkna upp alla hemsidor i bygghemma-koncernen? Tycker man känner igen layout på flera andra sidor..

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Tråkigt att höra TS.
Är det någon som vet och kan räkna upp alla hemsidor i bygghemma-koncernen? Tycker man känner igen layout på flera andra sidor..
https://www.wearebhg.com/sv/varumarken/

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Trasigt.

//

H hempularen skrev:
Har du betalat ännu?

Hej! Har konsekvent råkat ut för samma usla bemötande från Bygghemma! En varmvatten beredare som var nyköpt sprang läck i felaktig gjord svets i värmepatronsinfästningen! Reklamationsavdelningen Påstod att läckan var högre upp på behållaren ”280”liters🤔Alltså att vatten rinner uppåt 😂 Det tog 2månader för oss att få en ny panna🤔 Det hände vid nyår och var en kall vinter period🥶När vattnet till pannan var strypt för påfyllnad för att stoppa läckaget så fick vi inget kallvatten heller😩 Man sa att man tog reklamationsärendena i nummerfölj🤔😤 Trasig borrmaskin eller felaktig gardinstång!! Man måste som ”seriöst” företag prioritera objekt som ställer till stor skada i trasigt tillstånd! Min erfarenhet av Företaget är att det sällan lever upp till sitt ryckte att vara pålitliga och värna kunden i första hand! Jag vill med SKARPA ord därför varna kunder att handla dyrare objekt som vid haveri kan ställa till stora problem när företagets kundtjänst/åtgärdsvilja ligger på ett mycket uselt Plan! PS! Undvik att köpa dyrare VVS och kapitalvaror från Bygghemma! De är bara mellanhänder för ett originalföretag som säljer med heder och servicekänsla 🤗 Byggare under många år! 50 st🏠😥 Kolla noga innan ni trycker på Köpknappen! Lars Evers

• Gilla
olyckligaolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.