När vi flyttade in för några år sedan hade vi ett dött träd på tomten som vi tog ned inför en storm, dött en längre tid så helt avbarkat.

Klyvde några delar idag för ved och funderar på vad det kan vara för träslag och om det kan vara värt att försöka såga upp några av dom större bitarna och hoppas på att få ut lite material som inte är för angripet? Klyvd träbit med rå yta och synliga ådror, slipad för att visa träets struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipade ner en av de klyvda bitarna för att få en bild av hur det ser ut.

V Vesh skrev:
När vi flyttade in för några år sedan hade vi ett dött träd på tomten som vi tog ned inför en storm, dött en längre tid så helt avbarkat.

Klyvde några delar idag för ved och funderar på vad det kan vara för träslag och om det kan vara värt att försöka såga upp några av dom större bitarna och hoppas på att få ut lite material som inte är för angripet?[bild]

Slipade ner en av de klyvda bitarna för att få en bild av hur det ser ut.
Svårt att säga med endast bilderna som grund.
Men en spontan gissning är att det kan vara bok.

Ser ut som ett ringporigt lövträ. Min gissning är ek. Om du kan ta en bild på ändträt är det lättare att bedöma.

Alm är min gissning, tycker det är lite för mörkt för att vara ask och märgstrålarna stämmer inte med ek.

Dom där småstrecken tvärs fiberriktningen skulle jag också säga alm.

Skulle också säga alm. Ser precis ut som död alm som vi tog ner. Almträ har också en väldigt speciell doft, väldigt aromatisk.

Tack för svaren.

Alm kan nog stämma. Inget träslag jag har någon erfarenhet av, men trädet var totalt avbarkat också så antar att det tyder på almsjukan som tog det för ett bra tag sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.