Renoveringsarbete med riven vägg och synligt material vid golvet som kan vara asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I februari rev vi (läs hantverkare) en liten vägg. Sen ovanpå byggde vi en ny garderob.

Nyss så pratade jag med en granne som renoverade och påträffat asbest på fler ställen än vad föreningen nämnt/känt till. Nu blir jag nojig. Kan detta (som fanns i kanten av väggen i golvet) vara asbest eller annat giftigt material? Mig veterligen så byggdes en garderob direkt ovanpå och inget speciellt gjordes för att täta hålet. Vad jag vet, jag var ej hemma när detta gjordes.

kan det utgöra en hälsofara nu, eller jag kan vara lugn med att vi bor där och har gjort så i många månader?

Närbild av en rivet betonggolvkant med misstänkt material som kan vara asbest, under en nybyggd garderob.
Skapa konto
Renoveringsarbete med riven vägg och synligt material vid golvet som kan vara asbest.
Skapa konto
Grävd ränna i betonggolv vid en väggkant, potentiellt innehållande okänt material, fråga om asbestexponering.
Skapa konto

BirgitS
Man kan sällan se om något är asbesthaltigt på en bild utan man får ta och skicka in prover för att vara säker. Men när det gäller asbest är det inte utsättas för det en gång som är farligt utan att jobba med det varje dag i många år och då framför allt om man röker. Om du röker så är det ju lämpligt att sluta med det men annars är det inget du kan göra. Att oroa sig under lång tid är farligare.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan sällan se om något är asbesthaltigt på en bild utan man får ta och skicka in prover för att vara säker. Men när det gäller asbest är det inte utsättas för det en gång som är farligt utan att jobba med det varje dag i många år och då framför allt om man röker. Om du röker så är det ju lämpligt att sluta med det men annars är det inget du kan göra. Att oroa sig under lång tid är farligare.
Får vi hoppas att det inte är någon asbest för nu står det en garderob över. Är mer rädd att det kan spridas något från materialet nu, efter som det uppenbarligen är uppluckrat.

Står det en garderob över lär det inte fara runt, vad det än är.
Asbest är inte farlig om den är ifred där den sitter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.