1 637 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Vad kan det vara för fel på min FT (x) ventilation
Ok. För det är dessa filter vi är rekomenderade av tillverkaren att använda. Jag tror det har med att göra att luften inifrån värmer luften i aggregatet som kommer utifrån.
Avancerad shit 🤪.
Men som sagt. Det är det dem skickade och som vi fick när vi flyttade in
Avancerad shit 🤪.
Men som sagt. Det är det dem skickade och som vi fick när vi flyttade in
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Absolut! Varje rum ska ha ett visst flöde som beror på hur stort rummet är. Det styr man genom att öppna eller stängs ventilen genom att skruva den in eller ut. Eftersom fläkten går med konstant fart (vid inställning) har den ett visst flöde ut, som ska balanseras så det blir lagom i varje rum. Öppnar du en ventil för mycket i ett litet rum blir det för mycket blås där, och för lite i ett annat rum.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok jag förstår den biten absolut. Men kan det påverka aggregatet på så sätt som beskrivet fel i första frågan. Att frånluftsflödet minskar efter ett par veckor för att injusteringen rubbats?F fredrik.johansson skrev:Absolut! Varje rum ska ha ett visst flöde som beror på hur stort rummet är. Det styr man genom att öppna eller stängs ventilen genom att skruva den in eller ut. Eftersom fläkten går med konstant fart (vid inställning) har den ett visst flöde ut, som ska balanseras så det blir lagom i varje rum. Öppnar du en ventil för mycket i ett litet rum blir det för mycket blås där, och för lite i ett annat rum.
Ska kolla snabbt nu.
Alla kör med samma. Dead end där tyvärr
Ja allting snurrar och verkar gå normalt till en viss punkt. Ofta i ca 1,5 månad. Men sen är flödet så lite i frånluft att den larmar för rotorfel. Som sagt. Nytt aggregat. Men jag börjar tro att det behövs en injustering som du nämnde först. Eftersom vi har skruvat hej vilt på tallrikarna i tre rum för att vi tyckte det lät för mycket
Ok. Men eftersom det är ett hyfsat nytt aggregat så känns det inte så. Men visat kan va.F fredrik.johansson skrev:
Tror du jag kan återkomma till leverantören och se om dem kan felsöka mer kring rotorn då? För jag hade typ samma fel på mitt förra aggregat som dem bytte. Där hittade dem inget fel på den
NjaM Mikael Strömblad skrev:
Kollade i en manual för CASA som låter mer rimligt
1.4 FilterVentilationsaggregatet är utrustat med tilluftsfilter enligtfilterklass ISO ePM1 50 % (F7) och med frånluftsfilterenligt filterklass ISO grov (G3). Behov av filterbyte indikeras på kontrollpanelen och en CASA Smart spiskåpa.
Jag kollar med swegon direkt för att se vad dem säger men alla manualer och grannar säger F7 på båda filter
Har du dessutom för stort frånluftsflöde så suger den in mer skit i finfiltret du har. Du säger att dörren suger fast när du bytt filter tyder på stort flöde. Sen bör du har någon glipa i dörren som sköter cirkulationen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden