Fairlane
O oliva skrev:
Det året nyttjade/brukade jag min mark utan stängsel, men han tog Eu-stöden
Menar du att han fått ersättning för din mark? Och då bad du att få tillbaks det, men han sa nej och så var det med det?

O oliva skrev:
och på ett ställe hade han flyttat sitt eget stängsel för långt in på sin mark.
För långt in? Han får väl sätta stängsel var han vill på sin mark?

Jag grannen verkar vara en riktig typ, men man behöver ju inte klaga på det han faktiskt gör korrekt?!

Synd att det hela inte löstes för 30 år sen när garaget byggdes, men nu är det som det är och då gäller det att försöka förstå vilka alternativ som finns och rivning av garaget är knappast ett av alternativen.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi är helt överens där och att TS har fel om gränsen är ju en överhängande möjlighet. Och då lär inte beslutet från Lantmäteriet bli tillfredsställande för TS. Ungefär som att TS nu berättar om hur fel Lantmäteriet tydligen hade vid senaste anläggningsförrättningen.
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att han fått ersättning för din mark? Och då bad du att få tillbaks det, men han sa nej och så var det med det?

För långt in? Han får väl sätta stängsel var han vill på sin mark?

Jag grannen verkar vara en riktig typ, men man behöver ju inte klaga på det han faktiskt gör korrekt?!

Synd att det hela inte löstes för 30 år sen när garaget byggdes, men nu är det som det är och då gäller det att försöka förstå vilka alternativ som finns och rivning av garaget är knappast ett av alternativen.
Ja, det är ingen stor del av min mark, ca 0,5 hektar där han sökte eu-stöd från ungefär år 2000 då han byggde stall fram till år 2012. År 2011 sa jag att han inte får hyra ut min mark längre åt hästägare. År 2012 brukade jag min mark, men han fick ändå stöden på dessa 0,5 hektar eftersom jag själv inte visste om systemet med eu-stöd så jag sökte stöd från år 2013. När jag sa jag vill ha igen marken frågade han om han fick köpa den. Ja, han flyttade sitt stängsel i två omgångar, första gången bara halva sträckan, den andra gången lite för långt i ett hörn, men det är fortfarande flera meter mellan hans och mitt stängsel där det bara växer sly nu. Mitt på en åker. Hade ju varit bättre om man delade stängsel egentligen och har det i gränsen så det blir betat på båda sidor. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte satte stängslet på gränsen istället. Jag ska flytta mitt stängsel innan jag lämnar in ansökan till LM om gränsröret.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi är helt överens där och att TS har fel om gränsen är ju en överhängande risk. Och då lär inte beslutet från Lantmäteriet bli tillfredsställande för TS. Ungefär som att TS nu berättar om hur fel Lantmäteriet tydligen hade vid senaste anläggningsförrättningen.
Ja, jag har inga större förhoppningar att Lm får till detta på rätt ställe, dvs sätter gränsröret exakt där det en gång suttit en gränssten. Om man läser vägförrättningen borde ju vilken som helst förstå att det inte är korrekt att det står i texten att vägen slutar på vändplan på fastigheten där grannen bor, men sen bifoga en karta där de ritar in att vägen går till fastigheten E och så sätter de bokstaven E på min fastighet och jag bor längst bort i byn så vägen borde gå till mig. Och när jag ringer dem och frågar vad de håller på med så säger de "vi vet inte var vägen slutar". Dessutom jobbar stolpskottet kvar som gjort förrättningen för 25 år sen så jag har sagt åt att de kan ju fråga honom vad han tänkte egentligen men de klarar inte av det. Sen brukar vägföreningen hyra in en annan pensionerad lantmätare som ordförande på våra vägmöten eftersom de inte vågar hålla i vägmöten själva och han är också ett stolpskott som sitter och säger att mark och miljödomstolen har fel som rev upp ett beslut som vägföreningen tog när han själv var ordförande för mötet.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Varför stängsla in en åker? Måste väl vara hagar/betesmark vi talar om?

Y YuGi skrev:
Varför stängsla in en åker? Måste väl vara hagar/betesmark vi talar om?
Ja egentligen är det en åker. Men min granne lyckades få jordbruksverket att klassa om marken till betesmark, för man får mer eu-stöd för betesmark. Min granne är rätt duktig på mycket. Han lyckas med alla myndigheter. Jag har också försökt klassa om resten av min åker till bete men har fått nej. Jag och grannen har mark bredvid varandra på annat ställe också, och där har jag åker medan hans mark, som ser likadan ut är omklassad till bete. Egentligen är mark som man kan plöja en åker och ska vara klassad som åker. Men här i norrland finns så mycket jordbruksmark, så vad som hänt är att folk stängslar in sina åkrar för att ha hästar eller andra djur där, och det som traditionellt varit betesmark har växt igen, så det finns nästan ingen betesmark kvar. Mycket åkermark har ju också planterats igen. Där jag avverkade i vintras var tidigare åkermark.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
O oliva skrev:
Var är råden? Jag har inte sett ett enda råd. Kan du bifoga råden i punktform, för jag har inte sett ett enda råd. Nu pratar jag om gränsröret och inte om allt annat ovidkommande. Vad har jag fått för råd om gränsröret? Hittar du inte heller igen det?
Hahaha... 😄 Nej, jag tänker verkligen inte lista några råd i punktform. Det finns massor av råd i tråden, att du inte vill ta åt dig dem är inte mitt problem. Jag misstänker också att det inte skulle hjälpa ett jädra dugg om du såg råden i listform, du skulle välja att missförstå dem ändå. Lycka till...

T ToRy skrev:
Hahaha... 😄 Nej, jag tänker verkligen inte lista några råd i punktform. Det finns massor av råd i tråden, att du inte vill ta åt dig dem är inte mitt problem. Jag misstänker också att det inte skulle hjälpa ett jädra dugg om du såg råden i listform, du skulle välja att missförstå dem ändå. Lycka till...
Det finns inte några vettiga råd alls. Det finns nån du verkar respektera som tycker att jag ska tjäna pengar på detta på nåt vis. Jag fattar inte alls hur jag ska kunna göra det. Dina råd är ju "börja om från början". Jag förstår inget alls av det heller. Du har inte gett något annat råd än att läsa om inläggen där det står att jag tydligen till 99% säkerhet redan har väg till min fastighet och att det varit så sedan fastigheten bildades, så det är ju inga problem att skänka bort den lilla del av marken där det är en väg in till min fastighet. Jag kan ju alltid ansöka om servitut. Men jag har ju bara missförstått alltihop.

Claes Sörmland
Ansök du om en fastighetsbestämning och ta det därifrån. Kanske backar grannen när en myndighet kliver in, de flesta gör det. Bli inte för besviken om gränsen inte hamnar exakt var du vill ha den vid Lantmäteriets beslut. De gör sitt bästa för att lägga den korrekt.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Ansök du om en fastighetsbestämning och ta det därifrån. Kanske backar grannen när en myndighet kliver in, de flesta gör det. Bli inte för besviken om gränsen inte hamnar exakt var du vill ha den vid Lantmäteriets beslut. De gör sitt bästa för att lägga den korrekt.
Ibland räcker det att man känner att man gjort allt man kan för sitt eget välmående. Beslutar man sig för att ta det steget, gäller det att steppa upp och göra det med full kraft och övertygelse så man påverka alla inblandade att man vet man har rätt och gör rätt, ingen halvmesyr.

H Henkepen skrev:
Känns inte alls rimligt att grannen ska betala för det som TS beställer även om grannen nu skulle utnyttja det (såvida de inte frivilligt är överens om det)

Tänk va lätt att ruinera en granne om man har pengar över/motivation och önskar lite rör här och var av LM och sedan fakturera grannen för hälften 😂 Så man drar upp gränspinnarna så grannes tomt blir mindre o min större .. klart som f.... att den som flyttat pinnen betalar
Så du menar att man drar upp gränspinnarna så grannes tomt blir mindre o min större .. klart som f.... att den som flyttat pinnen betalar

O oliva skrev:
Det känns som du missuppfattat jättemycket. För 10 år sen nyttjade min granne (samma granne alltså) min betesmark till dotterns hästar men eftersom han var så bråkig och jag skaffade egna djur så sa jag åt honom att ta bort stängslet. Det året nyttjade/brukade jag min mark utan stängsel, men han tog Eu-stöden. Jag frågade om jag kunde få tillbaka stödrätterna men han sa nej så jag köpte nya stödrätter. Året efter hade han flyttat stängslet från min mark, och på ett ställe hade han flyttat sitt eget stängsel för långt in på sin mark. Då satte jag mitt stängsel kant i kant med hans stängsel i ett hörn, eftersom jag tyckte det var synd att det ska växa upp sly på åkern. Gränsen går alltså mitt i åkern. Och där har stängslet suttit, tills i sommar då jag rev bort en del av stängslet för att få ut virket, och sen fortsatte han riva upp min stängsel, utan lov, för han byggde ny väg alldeles intill tomtgränsen. Jag har alltså inga "behov av att nyttja grannens mark" utan att jag ens skrev detta är för att när jag tackade nej till hans erbjudande, som var helt befängt, att jag ska byta min infart till tomten mot de där kvadratmetrarna jag råkar ha min hage på, så blev han så sur att han tycker jag ska ta bort mitt stängsel, men han ska ha kvar sin hundgård och sitt garage. Det kan ju lika gärna vara så att grannen är så utstuderad att han redan för 10 år sen räknade ut att jag skulle sätta stängslet en bit in på hans mark och att han kunde utnyttja det för att pressa mig på den marken han vill ha utanför sitt garage och hundgård. Nu har ju jag redan löst problemet med virket så jag slipper ju gå med på utpressningen om att vi ska byta det som ingick i hans förslag.
Det tror jag inte, jag har tolkat dina inlägg bokstavligt, du får gärna påpeka vad jag skulle ha fått om bakfoten i så fall.

Däremot är jag som sagt inte intresserad av dina motiveringar till varför du tar din grannens fasta egendom i anspråk, det är ditt problem och ligger utanför juridiken. Jag kan bara konstatera att du gör objektivt fel (du nyttjar grannens mark samtidigt som det inte råder någon tvekan om vart gränsen går), din granne nyttjar vad du uppfattar som din mark men eftersom gränsen verkar vara osäker är det inte säker att du har rätt. Av dina egna inlägg att döma kan vi alltså konstatera att du gör fel men att din granne inte nödvändigtvis gör fel (även om jag misstänker att du faktiskt har rätt vad gäller gränssträckningen vid garaget och hundgården). Det är den krassa juridiska verklighet som du beskrivit i tråden genom dina inlägg, jag hade som sagt försökt förändra denna juridiska verklighet innan jag gick vidare med diverse förrättningar och/eller rättsprocesser. Jag hade förvisso som sagt i första hand försökt gå med (ekonomisk) vinst istället för att gå med förlust i din situation. Men du verkar föredra att rätt ska vara rätt, kosta vad det kosta vill och det är givetvis din rätt att agera på sådant vis.

Som ett sista tips på vägen dock:
Lantmäteriet kommer inte heller bry sig om eran "historia", däremot kommer lantmäteriet fakturera den tid som läggs ned i ärendet, inklusive att höra dig förklara upprinnelsen till eran konflikt varför jag skulle rekommendera dig att prata så lite som möjligt om diverse oförrätter du anser grannen begått gentemot dig genom åren. Ju mer tid du tar i anspråk hos Lantmäteriet, ju dyrare blir det helt enkelt, så prata bara sakfrågor (d.v.s. fastighetsbestämning och kostnadsfördelning).

Vad jag syftade på med att du har ett behov av att nyttja grannens mark är alltså att du just nyttjar grannens mark (dessutom verkade du ha ha någon typ av samfälld väg du inte riktigt kommer åt utan att korsa din grannes mark, men jag får erkänna att jag lagt ytterst lite fokus på de vägfrågor du lyft i tråden när jag så att säga blivit införstådd med din inställning till konflikten och hur den ska lösas). Om du inte ens upplever det minsta behov av att nyttja grannens fasta egendom ser jag inte varför du inte upphör med det, det är som som sagt inte tillåtet att ha hagar på någon annans mark utan tillstånd, oaktat dina skäl och motiveringar till varför du gör som du gör.

Du gör så klart som du vill med din fastighet, din tid och dina pengar. Jag har gett dig nog med råd om hur jag skulle ha agerat i din situation, påpekat bristerna i din strategi och försökt belysa riskerna du tar genom diverse ageranden. Jag kan inte göra mer än att önska dig lycka till med dina framtida lantmäteriförrättningar och eventuella rättsprocesser. Om du kommer till skott med en fastighetsbestämning vore det högst intressant att se vart det hela till slut landade, så du får i så fall gärna uppdatera. Särskilt om det visar sig att lantmäteriet går på din linje vad gäller gränsens sträckning och hur din grannens garage och hundgård sedermera hanteras. Jag är som sagt inte övertygad om att grannen nödvändigtvis kommer behöva flytta garage och hundgård, även om du får rätt vad gäller gränsens sträckning, även om det så klart inte är uteslutet heller för den delen.
O oliva skrev:
Sen har du missuppfattat att jag inte vill betala själv. Jag tycker det bara vore trist om det går på 70 tusen och jag ska betala allting själv, men det verkar ju inte bli så. Grannen erbjöd sig att betala hela förrättningskostnaden om han fick sätta gränsrören var han ville, men tyvärr är jag inte så fattig att jag går med på det. Han ville ju ha ner några fler gränsrör än jag har behov av.
Sen verkar du tro att jag är så intresserad av att få igen summan i tingsrätten av grannen, men det är jag inte. Däremot vill jag ju efter att gränsen är bestämd, att han tar bort åtminstone hundgården.
Det är möjligt att jag missförstått dig, men jag tolkade det som att du helst inte ville betala något eftersom du ansåg att det var grannen som gjort fel. Oaktat så vet du ju vad som gäller nu, räkna med att få betala minst hälften av förrättningskostnaderna om det blir en fastighetsbestämning. Jag skulle som sagt bli mäkta förvånad om förrättningskostnaderna i det här fallet kommer understiga 50 000 kronor.

Jo det brukar vara ett standardupplägg att den som förvärvar mark betalar förrättningskostnaderna. Nu verkar du ju inte vara intresserad av att göra en (frivillig) fastighetsreglering mellan din och grannens fastighet så det är ju inte längre relevant.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
S
H Henkepen skrev:
Känns inte alls rimligt att grannen ska betala för det som TS beställer även om grannen nu skulle utnyttja det (såvida de inte frivilligt är överens om det)

Tänk va lätt att ruinera en granne om man har pengar över/motivation och önskar lite rör här och var av LM och sedan fakturera grannen för hälften 😂
Det sker hela tiden. Jag jobbar med det. Om grannen inte beaktar TS krav så skulle det vid ev tvist i slutänden kunna bedömas som oaktsamhet vilket såklart ligger grannen till last.

S
...och du kan inte kräva att grannen betalar för en riskanalys som du tar fram du kan kräva att en sådan tas fram.

S
Jag skulle meddela kommunen om att jag vill att dom ålägger grannen att ta fram en riskanalys och kontrollprogram samt att jag garanteras att inte i några stycken riskerar stå för kostnader förenade med slitage på vägen i samband med transportegna.

S
F Falckman skrev:
Det tror jag inte, jag har tolkat dina inlägg bokstavligt, du får gärna påpeka vad jag skulle ha fått om bakfoten i så fall.

Däremot är jag som sagt inte intresserad av dina motiveringar till varför du tar din grannens fasta egendom i anspråk, det är ditt problem och ligger utanför juridiken. Jag kan bara konstatera att du gör objektivt fel (du nyttjar grannens mark samtidigt som det inte råder någon tvekan om vart gränsen går), din granne nyttjar vad du uppfattar som din mark men eftersom gränsen verkar vara osäker är det inte säker att du har rätt. Av dina egna inlägg att döma kan vi alltså konstatera att du gör fel men att din granne inte nödvändigtvis gör fel (även om jag misstänker att du faktiskt har rätt vad gäller gränssträckningen vid garaget och hundgården). Det är den krassa juridiska verklighet som du beskrivit i tråden genom dina inlägg, jag hade som sagt försökt förändra denna juridiska verklighet innan jag gick vidare med diverse förrättningar och/eller rättsprocesser. Jag hade förvisso som sagt i första hand försökt gå med (ekonomisk) vinst istället för att gå med förlust i din situation. Men du verkar föredra att rätt ska vara rätt, kosta vad det kosta vill och det är givetvis din rätt att agera på sådant vis.

Som ett sista tips på vägen dock:
Lantmäteriet kommer inte heller bry sig om eran "historia", däremot kommer lantmäteriet fakturera den tid som läggs ned i ärendet, inklusive att höra dig förklara upprinnelsen till eran konflikt varför jag skulle rekommendera dig att prata så lite som möjligt om diverse oförrätter du anser grannen begått gentemot dig genom åren. Ju mer tid du tar i anspråk hos Lantmäteriet, ju dyrare blir det helt enkelt, så prata bara sakfrågor (d.v.s. fastighetsbestämning och kostnadsfördelning).

Vad jag syftade på med att du har ett behov av att nyttja grannens mark är alltså att du just nyttjar grannens mark (dessutom verkade du ha ha någon typ av samfälld väg du inte riktigt kommer åt utan att korsa din grannes mark, men jag får erkänna att jag lagt ytterst lite fokus på de vägfrågor du lyft i tråden när jag så att säga blivit införstådd med din inställning till konflikten och hur den ska lösas). Om du inte ens upplever det minsta behov av att nyttja grannens fasta egendom ser jag inte varför du inte upphör med det, det är som som sagt inte tillåtet att ha hagar på någon annans mark utan tillstånd, oaktat dina skäl och motiveringar till varför du gör som du gör.

Du gör så klart som du vill med din fastighet, din tid och dina pengar. Jag har gett dig nog med råd om hur jag skulle ha agerat i din situation, påpekat bristerna i din strategi och försökt belysa riskerna du tar genom diverse ageranden. Jag kan inte göra mer än att önska dig lycka till med dina framtida lantmäteriförrättningar och eventuella rättsprocesser. Om du kommer till skott med en fastighetsbestämning vore det högst intressant att se vart det hela till slut landade, så du får i så fall gärna uppdatera. Särskilt om det visar sig att lantmäteriet går på din linje vad gäller gränsens sträckning och hur din grannens garage och hundgård sedermera hanteras. Jag är som sagt inte övertygad om att grannen nödvändigtvis kommer behöva flytta garage och hundgård, även om du får rätt vad gäller gränsens sträckning, även om det så klart inte är uteslutet heller för den delen.

Det är möjligt att jag missförstått dig, men jag tolkade det som att du helst inte ville betala något eftersom du ansåg att det var grannen som gjort fel. Oaktat så vet du ju vad som gäller nu, räkna med att få betala minst hälften av förrättningskostnaderna om det blir en fastighetsbestämning. Jag skulle som sagt bli mäkta förvånad om förrättningskostnaderna i det här fallet kommer understiga 50 000 kronor.

Jo det brukar vara ett standardupplägg att den som förvärvar mark betalar förrättningskostnaderna. Nu verkar du ju inte vara intresserad av att göra en (frivillig) fastighetsreglering mellan din och grannens fastighet så det är ju inte längre relevant.
Blanda inte i lantmäteriet. Skapar en massa misstro , osämja, dålig sömn och kostnader á ca 1500kr/h

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.