36 028 läst ·
219 svar
36k läst
219 svar
Vad kan det tänkas kosta med ett gränsrör?
Googlade på rubriken. Fick nedanstående i själva sökresultatet:Claes Sörmland skrev:
Bristerna handlar främst om säkerhetsprövad kompetens och organisationstillhörighet för personalen samt handläggningstider, besöksmöjligheter och kontaktinformation. Lantmäteriet i Skellefteå saknar säkerhetsprövad personal med kompetens att utföra samtliga moment i förrättningshandläggningen.
Hej!
Då vattenfalls entrepenör grävde bort 2 st gränsmarkeringar för 10 års sedan, då det var ett arbete med att gräva ner luftledningarna.
Så det kostade det mig då 19000 sek, o efter diskussion med Vattenfall fick jag tillbaka pengarna, fast inte på studs så att säga !!
//Goerana
Då vattenfalls entrepenör grävde bort 2 st gränsmarkeringar för 10 års sedan, då det var ett arbete med att gräva ner luftledningarna.
Så det kostade det mig då 19000 sek, o efter diskussion med Vattenfall fick jag tillbaka pengarna, fast inte på studs så att säga !!
//Goerana
”Lantmäteriet bedömer att det är klart anmärkningsvärt och allvarligt att kommunala lantmäteriet rutinmässigt tillämpat en handläggningsmodell som så tydligt avviker från en av förrättningsverksamhetens grundprinciper.”Claes Sörmland skrev:
En utmaning är att det är svårt att rekrytera rätt kompetenser.
Tillsynen slår också ner på handläggningstiderna på lantmäteriet i Skellefteå. Det upptäcktes flera väldigt gamla ärenden, några ända upp till tio år gamla, som inte slutförts eller ärenden som tagit väldigt lång tid att genomföra. Statliga Lantmäteriet anser att ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt. Ett ärende ska drivas framåt och avslutas med ett beslut inom rimlig tid.
Lantmäteriet har inte klarar av att handlägga ärenden inom 18 månader och gjort en del misstag vid förrättningarna.
Uppdrag
Reda ut vart fastighetsgränser går. Det är även möjligt att reda ut vad ett servitut omfattar och vilka fastigheter som berörs av det, eller om en fastighet har någon andel i en samfällighet.
Förrättningar och avstyckningar. Det är att bilda nya fastigheter eller förändra redan existerande fastigheter. Genom förrättningar kan lantmäteriet även lösa frågor kring gemensamma behov, samt reda ut oklarheter kring ägande och gränser.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Som många andra skriver: hitta.se och en utsaga från din far är egetnligen rätt lite värt. Att ett hus stått på en plats sedan länge räknas säkert däremot, men det ger troligen inte ett exakt läge på en tomtgräns?O oliva skrev:Menar du att röret kanske skall vara ännu mer in på hans mark än vad hitta.se visar? Jag utgår från röda huset på fotot jag bifogat, det har ju stått där sen 1881 och enligt min pappa går gränsen 1 meter bakom det huset. Om man kollar hur gränsen går enligt lantmäteriets karta så verkar kartan stämma överens med hans info. Då är ju frågan bara hur långt upp i garaget som linjen når innan den svänger. På kartan verkar ju linjen svänga precis utanför garaget. Egentligen undrar jag om jag har någon rätt att få bort garaget eftersom det inte står 4,5 meter från gränsen. Min farhåga är väl att de sätter gränsröret utanför planket istället och då har jag betalat pengar för ingenting.
Ett garage närmare än 4,5 m, om det har stått länge, behöver troligen inte rivas. Där handlar det väl om vem som har mest olägenhet av det, men har det stått där i 20+ år så kan man knappast hävda att ngn ny olägenhet har uppkommit om man nu inte själv skall bygga i närheten osv möjligen (och då lär man få til svar att i 1a hand se om man kan anpassa sin egen byggnation).
Du verkar gå mycket i affekt, det Falckman, som, verkar ha en juridisk bakgrund (?), tipsar om är att det inte har någon bäring på ditt fall. Och känslor och juridik är olika saker.O oliva skrev:Nä tyvärr, jag hittar inga råd. Det står nåt med "Det är inte för inte jag tipsar TS om att få till en överenskommelse, " men jag vet inte vad han menar att jag ska förhandla om, som jag tjänar något på. Hittills har jag av honom bara hört att jag ska göra saker som min granne tjänar på, som att han ska få 5 meter runt sitt svartbygge till garage. Sen har jag förstått att hans råd mest handlar om att inte kontakta LM för det blir för dyrt.
Dvs blandar du in myndigheter så går dom strikt på den fakta dom kan hitta, och tyckande (från dig eller din granne) väger väldigt lätt.
Så den troliga utkomsten om LM blandas in är en räkning på 50000 kr+, som dessutom kan resultera i att gränsen inte alls hamnar där du trodde/ville, garaget och hundgården får stå kvar, och du riskerar att stå med hela räkningen, men troligen minst halva.
Så det är väl ett väldigt gott råd: Försök lösa konflikten på annat sätt: För via LM blir det dyrt och utkomsten kan bli att den gräns som nu råder blir fastställd, eller att du "blir av" med mer mark (jämfört med vad du upplever råder nu)
När jag har läst igenom tråden så känns det mer som att du och grannen har någon slags fejd med alltifrån betesmark, till väg likväl som hundgård/garage, stängsel mm. Och att det verkar vara ett givande och tagande, dvs både TS och grannen gör saker fel här och där som "kompensation".
Sen tas det upp att grannen är rik, struntar i massa bygglov och verkar bete sig som att hen "äger hela området", och det kan förstås inte avgöras på ett forum där bara ena parten skriver, men även om det är så så har det ju inte ngt med en fastighetsförättning att göra och LM kommer inte lägga sig i det eller gräva i det (eller det kanske dom gör litegrann, mot 1500 kr per timme, men i slutändan, har det inte direkt med det ärende som skall hanteras att göra så spelar det ju ingen roll)...
Vilket sätt förespråkar du? Vad är ditt förslag?klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det förutsätter ju att du och grannen är öppna för någon typ av dialog.O oliva skrev:
Är det redan infekterat kanske ni kan ta hjälp av någon neutral person (annan granne tex?)
Om då frågan är just kring den gränsmarkering som är borta (håll det till sakfrågan!) så bör ni båda vara intresserade av att sätta tillbaks den, och då också sen bör ni hålla er på den egna sidan av gränsen.
Annars kan man ju begära en förrättning - men då är ju "hotet" för er båda att det kan kosta massa pengar och kanske ingen av er blir nöjd ?
Dvs ni borde ha ett gemensamt intrese av att lösa detta på annat sätt.
Som en spegling av ditt ärende ska du veta att ett nytt villaområde med 35 villor 2002 fick exakta gränser. Gränsrör var ordentligt satta och med synlig numrering. Lantmäteriet följde upp det hela med en gränskarta som var synnerligen noggrann och gränsrörsnummer till resp fastighet har koordinater som är exakta. Ett skolboksexempel.O oliva skrev:
När villorna var uppförda och en fastighetsägare var bortrest, uppförde dennes granne ett staket 1 m högt på halva tomtgränsen och ett 2m högt plank 2 m på resten av gränsen. Båda gränsrören mellan tomterna hade tagits bort av den byggande grannen som tyckte de stod i vägen och överskred tomtgränsen med råge för att få plats att bygga ett uthus en halv meter in på sin tomt. (uppsåt)
Tillgreppet anmäldes till kommunen som nonchalerade anmälan. Polisanmälan om förfalskningsbrott (att rubba/ta bort gränsrör), nonchalerades. Grannen som vill ha tillbaka den stulna delen av sin fastighet har aldrig tillfrågats och medgivit staketbygge "på" tomtgränsen, än mindre att det är 2 m högt eller att det uppfördes ett uthus. Det finns inget underhåll av staket o plank och ser bedrövligt ut. Ägaren bryr sig inte.
Vad jag vill säga Dig är att Lantmäteriet tar lika mycket för att sätta nya gränsrör på de koordinater som finns som i ditt ärende att mäta ut nya. Jag anser även halva beloppet är orimligt i bägge fallen och att det är den som är bestulen och vill ha tillbaka sin tomtgräns som måste betala. Grannarna som gjort tilltagen har som regel gjort flera brott, det liksom hör till att vissa alltid gör egen tolkning av lagen, dvs struntar i den, på andras bekostnad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Förmodligen inte. I TS fall är nog gränserna outredda, så saknas märken i naturen är det ett stort arbete att ta reda på var de borde vara. I ditt exempel är gränsmarkeringarnas position redan utredd.FruNilsson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
FruNilsson skrev:Som en spegling av ditt ärende ska du veta att ett nytt villaområde med 35 villor 2002 fick exakta gränser. Gränsrör var ordentligt satta och med synlig numrering. Lantmäteriet följde upp det hela med en gränskarta som var synnerligen noggrann och gränsrörsnummer till resp fastighet har koordinater som är exakta. Ett skolboksexempel.
FruNilsson skrev:
Tråkig situation. Det borde dock ha varit relativt enkelt att givet förutsättningarna få handräckning av Kronofogden för att få grannen att ta bort staketet inne på den drabbades mark. Någon av de myndigheter som kontaktades borde rimligen ha kunnat upplysa om att det vore den bästa vägen att gå.FruNilsson skrev:
Det där hade jag aldrig accepterat, jag hade drivit det tills jag hade fått rätt och gjort vad som krävts inklusive rättssalen.FruNilsson skrev:Som en spegling av ditt ärende ska du veta att ett nytt villaområde med 35 villor 2002 fick exakta gränser. Gränsrör var ordentligt satta och med synlig numrering. Lantmäteriet följde upp det hela med en gränskarta som var synnerligen noggrann och gränsrörsnummer till resp fastighet har koordinater som är exakta. Ett skolboksexempel.
När villorna var uppförda och en fastighetsägare var bortrest, uppförde dennes granne ett staket 1 m högt på halva tomtgränsen och ett 2m högt plank 2 m på resten av gränsen. Båda gränsrören mellan tomterna hade tagits bort av den byggande grannen som tyckte de stod i vägen och överskred tomtgränsen med råge för att få plats att bygga ett uthus en halv meter in på sin tomt. (uppsåt)
Tillgreppet anmäldes till kommunen som nonchalerade anmälan. Polisanmälan om förfalskningsbrott (att rubba/ta bort gränsrör), nonchalerades. Grannen som vill ha tillbaka den stulna delen av sin fastighet har aldrig tillfrågats och medgivit staketbygge "på" tomtgränsen, än mindre att det är 2 m högt eller att det uppfördes ett uthus. Det finns inget underhåll av staket o plank och ser bedrövligt ut. Ägaren bryr sig inte.
Vad jag vill säga Dig är att Lantmäteriet tar lika mycket för att sätta nya gränsrör på de koordinater som finns som i ditt ärende att mäta ut nya. Jag anser även halva beloppet är orimligt i bägge fallen och att det är den som är bestulen och vill ha tillbaka sin tomtgräns som måste betala. Grannarna som gjort tilltagen har som regel gjort flera brott, det liksom hör till att vissa alltid gör egen tolkning av lagen, dvs struntar i den, på andras bekostnad.
ok, så vad du menar är att man trycker bara ned gränsröret nånstans utanför hans garage/hundgård för att hålla nere kostnaderna? Eller vad är förslaget? För en förrättning blir det ju oavsett eftersom det inte finns gränsrör och aldrig funnits. Det var nog bara nån gränssten där när han flyttade dit. Den kanske inte ens fanns kvar. Han hade ingen aning om var gränsen gick utan tycker att det är inte så noga.klaskarlsson skrev:
Det förutsätter ju att du och grannen är öppna för någon typ av dialog.
Är det redan infekterat kanske ni kan ta hjälp av någon neutral person (annan granne tex?)
Om då frågan är just kring den gränsmarkering som är borta (håll det till sakfrågan!) så bör ni båda vara intresserade av att sätta tillbaks den, och då också sen bör ni hålla er på den egna sidan av gränsen.
Annars kan man ju begära en förrättning - men då är ju "hotet" för er båda att det kan kosta massa pengar och kanske ingen av er blir nöjd ?
Dvs ni borde ha ett gemensamt intrese av att lösa detta på annat sätt.
Jag skulle faktiskt bli nöjd om gränsröret sattes ned där det skall vara enligt de kartor som finns idag. Men det är ju inte säkert de stämmer på metern. Och även om de stämmer har jag ingen större förhoppning om att de på LM kan läsa en karta.