Hej.
Håller på att sätta ihop en egen armatur för gu10 spotlights.
Från Kjell&company köpte jag gu10 socklar. De kommer med väldigt tunna och smidiga anslutningledare.
Nu vill jag dra samman dessa ledare för anslutning till en dcl kontakt.
Jag är möjligen överdrivet pedant men jag skulle tycka det ser bra ut om jag kunde använda liknande ledare som på gu10 sockeln. Tunna, mindre än 0,5 mm2 och böjliga.
Vad heter dessa och var går de att köpa?
Från Kjell&company köpte jag gu10 socklar. De kommer med väldigt tunna och smidiga anslutningledare.
Jag är möjligen överdrivet pedant men jag skulle tycka det ser bra ut om jag kunde använda liknande ledare som på gu10 sockeln. Tunna, mindre än 0,5 mm2 och böjliga.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Om du skall ansluta till en DCL kontakt, så bör du antingen hålla dig till minst 0,75 kvmm (som är det normala). Eller undersök vad tillverkaren av kontakten skriver om ledningstyp. Det är inte säkert att anslutningen blir bra med en för tunn tråd. På samma sätt måste du ha koll på vilken typ av kopplingsklämma du använder för att skarva ihop de tunna trådarna från socklarna. Ex. "ubåtar" av vissa fabrikat fungerar bara med minst 1,5 kvmm trådar.
Så fort man använder en produkt på ett ovanligt sätt, så bör man undersöka noga om användningen verkligen fungerar enligt tillverkaren.
Så fort man använder en produkt på ett ovanligt sätt, så bör man undersöka noga om användningen verkligen fungerar enligt tillverkaren.
Jag får väl tacka Google för rubriken. Jag söker en smidig strömkabel.Lars-Göran Lindström skrev:
Hej.
Då gu10 socklarna har tunna och smidiga kablar vill jag hitta liknande. Jag tänker att producenten av sockeln har koll på effekt/ström/isolerings krav.
Att använda 1,5 mm2 installationskabel verkar överdrivet.
Klicka här för att svara